ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

عید نوروز چگونه به مسافرت برویم؟

اترک: امسال نیز برای دومین سال، نوروز در کشورمان با بحران جهانی کرونا همراه شده است، بدین ترتیب نوروز ۱۴۰۰ چگونه به مسافرت برویم؟

به گزارش اترک، خراسان شمالی استانی که هر ساله شاهد میلیون‌ها مسافر و گردشگر در مناطق بکر جای داده در دل خود است، مناطقی که برای دوستداران طبیعت، گردشگری و مسافران داخلی و خارجی بهترین‌ها را کنار هم فراهم کرده است.
خراسان شمالی استانی است که با سفر به آن می‌توان تجربه کویر، سرسبزی، کوهستان و ...را با هم تجربه کرد و خاطراتی خوش در ایام به یادگار سپرد.
هر سال موج ورود مسافر و گردشگر به استان به گونه‌ای است که مسئولان متولی در پی تدارک بهترین‌ها به منظور ثبت لحظاتی خوش برای مسافران هستند و از یک ماه و حتی دو ماه قبل از نوروز برنامه ریزی‌های لازم را انجام می‌دهند اما یک سال است که برنامه ریزی‌های نوروزی با سال‌های گذشته تفاوت پیدا کرده و دیگر شور و نشاطی که برای حضور و پذیرایی از مسافران بود از دل مردم مهمان نواز خراسان شمالی پر کشید.
یک سال از جدال کرونا و مردم جهان می‌گذرد، ویروس ترسناکی که بسیاری از مردم را عزادار، خانه نشین و بیمار کرده است، سال گذشته جدال سختی بین کرونا و مردم بود سالی که نوروز برای مردم کشورمان رنگ غم و اندوه گرفت.
با اینکه نوروز گذشته محدودیت‌های شدیدی برای مهار کرونا اعمال شده بود که از جمله آن می‌توان به ممنوعیت سفرهای نوروزی، ممنوعیت دید وبازدید، تعطیلی مراکز و اصناف و.... اشاره کرد اما امسال برای نوروز ۱۴۰۰ برنامه‌هایی در نظر گرفته شده که در نگاه اول شاید عجیب به نظر برسد.
با توجه به اینکه ویروس کرونا تفریح و نشاط اجتماعی مردم کشور و استانمان را یک سال به یغما برد و مردم از سفرهای نوروزی بی بهره بودند اما امسال ستاد ملی کرونا برای بازگشت نشاط اجتماعی مردم و مسافرت آنان پس از یکسال خانه نشینی در نوروز ۱۴۰۰ تدابیر و یا بهتر است بگوییم شرط‌هایی گذاشته است.
طبق اعلام ستاد ملی کرونا، اگر می‌خواهید نوروز پیش رو را در سفر بگذارنید باید مدرک رزرو مراکز اقامتی همراه داشته باشید! یعنی اینکه یا از تورهای مسافرتی استفاده کنید یا اگر قصد سفر با وسایل نقلیه شخصی دارید باید حتماً برگه رزرو یکی از مراکز اقامتی شامل هتل‌ها، بوم گردی‌ها، مسافرخانه‌ها و ... داشته باشید.
این در حالیست بیشتر مسافران در نوروز به قصد طبیعت گردی و یا گذران این ایام درکنار اقوام و خانواده‌شان در مبدأ دیگر مقصدشان را ترک می‌کنند.
حال فردی که قصد رفتن به محل زندگی اقوام و خانواده خود دارد چگونه می‌تواند برگه رزرو مراکز اقامتی بگیرد؟ و در نظر هم داشته باشید که امسال اسکان در مدارس ممنوع است.
از طرفی در نظر داشته باشیم اگر کسی رزرو مرکز اقامتی را برای سفرش عنوان کرد، گفته‌هایش را چگونه می‌توان راستی‌آزمایی کرد. اگر کسی بگوید که تنها قصد عبور از یک شهر خاص را دارد چگونه می‌توان به صحبت‌هایش اعتماد کرد؟
شماری دیگر از مسافران نوروزی هم کسانی هستند که می‌خواهند چند صباحی را در مناطقی به دور از نشانه‌های تمدن، جامعه انسانی، زندگی‌های ماشینی و تکراری با اقامت در چادر سپری کنند تکلیف این گونه افراد چه می‌شود؟
البته این موضوع را هم نادیده نگیریم که طی یک سال اخیر مراکز اقامتی با ضررهایی گاها جبران ناپذیر مواجه شدند و شاید اجرای این طرح بخشی از ضررهای یکساله شان را جبران کند اما آیا واقعاً با این طرح می‌توان تعداد ورود گردشگران و مسافران را طی این ایام مدیریت کرد؟
به طور کلی می‌توان اجرای چنین طرحی از سوی متولیان را در راستای کاهش نگرانی از ورود به موج‌های بعدی کرونا، کاهش سرعت افسارگسیخته کرونا، ایجاد نشاط اجتماعی برای مردم پس از یکسال جدال با این ویروس منحوس و ... عنوان کرد اما با این حال شاید اجرای چنین طرحی با مطالبی که پیش از این عنوان شد با چالش مواجه شود که امیدواریم با مدیریت و تصمیمات درست از سوی مسئولان از وقوع هر گونه چالش پیشگیری شود.
خراسان شمالی هم از تصمیم و شرایط ستاد ملی کرونا مستثنی نیست و برای سفر به این استان نیز باید موارد فوق مورد توجه بگیرد که امیدواریم این طرح در کاهش روند ابتلا به کرونا مؤثر باشد و با اجرای آن شاهد تبعات منفی نباشیم.
صرفاً افرادی مجاز به سفر با وسایل نقلیه حمل ونقل هوایی، زمینی و ... به خراسان شمالی هستند که دارای سلامتی کامل بوده، سفر آن‌ها از طریق سامانه ماسک مجاز شمرده می‌شود و دارای مدرک رزرو اقامتی باشند. صدور کد رهگیری مجزا برای هرکدام از تورها، ثبت مشخصات گردشگران و مدارک مربوط به سلامتی آن‌ها، تعریف مسیرهای ایمن و با قابلیت رصد و پایش، اسکان در مراکز اقامتی دارای مجوز از تمهیدات در نظر گرفته شده برای سفر به استان خراسان شمالی است.
سفر با وسایل نقلیه توریستی قابل کنترل و تحت نظارت‌های بهداشتی، بهره گیری از راهنمایان گردشگری آشنا با شیوه نامه‌های و ضوابط ابلاغی و هدایت سفر به استان‌ها و شهرهای آبی و سفید ازجمله الزاماتی است که در استانمان برای انجام سفرهای نوروزی اندیشیده شده است.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه