ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

حقی که از مردم استان ضایع نشد؛

موافقت استانداران منطقه 5 کشور برای انتقال آب دریای عمان به خراسان شمالی

اترک/ عقیلی: استانداران منطقه پنج کشور با گنجاندن خراسان شمالی به عنوان یکی از استان‌های هدف طرح انتقال آب دریای عمان به شمال شرق کشور موافقت کردند.

به گزارش اترک، این اتفاق درحالی رخ داد که نامی از خراسان شمالی در طرح پیشبینی شده برای انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور وجود نداشت و براساس اخبار و ویدئوهای منتشر شده؛ انتقاد و حق طلبی‌های استاندار بود که سبب اضافه شدن نام استان خراسان شمالی در طرح انتقال آب دریای عمان به شرق کشور شد.
محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی در این خصوص اظهار کرد: این موضوع در نشست کارگروه این منطقه شامل استانداران خراسان رضوی، جنوبی، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان، که در چابهار برگزار شد، مصوب و برای بهره مندی خراسان شمالی از طرح انتقال آب دریای عمان به مسئولان کشوری ارائه شد. شجاعی با بیان اینکه طرح انتقال آب دریای عمان به استانها، باید نگاه به حال و آینده این مناطق باشد، افزود: با توجه به شرایط کارشناسی شده در خراسان شمالی که لزوم بهره مندی این استان از این طرح را اثبات می‌کند و برای هموار شدن مسیر توسعه صنعت در این خطه و نیز به منظور حفظ منافع مردم؛ خراسان شمالی نباید از این طرح گنجانده شود.  
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی تاکید کرد: بدیهی است که استانداران باید آینده صنعت استان خود را در نظر بگیرند زیرا به سرانجام نرسیدن بحث آبرسانی به هر استان در برهه زمانی خدمت آنان بر آینده صنعت آن خطه اثرات منفی ماندگاری خواهد گذاشت، بر این اساس باید بدون فوت وقت، و پیش از آنکه فرصت از دست برود باید برای فراهم کردن ملزومات توسعه استان در آینده، که یکی از مهم‌ترین نیازهای آن تأمین آب پایدار است، اقدام کنند.
شجاعی با تاکید بر اینکه ضروری است این کارگروه عاقلانه عمل کند، افزود: یقیناً اگر استانی جز خراسان شمالی نیز در این وضعیت قرار داشته و در طرح مزبور دیده نشده بود، بنده به عنوان یکی از تصمیم گیران این کارگروه نسبت به این امر اعتراض کرده و همین نظر را داشتم.
وی با بیان اینکه اکنون اگر صنعتی بخواهد در خراسان شمالی راه اندازی شود که تغییرات بزرگی در توسعه و آینده استان ایجاد کند؛ تأمین آب مورد نیاز آن چالشی اساسی پیش روی استان خواهد بود، بر ضرورت الحاق خراسان شمالی به طرح مزبور تأکید کرد.  
استاندار خراسان شمالی گفت: در پایان این نشست با مجاب شدن اعضای کارگروه استانی منطقه ۵ کشور، مصوبه بهره مندی خراسان شمالی از پروژه انتقال آب دریای عمان به مسئولان کشوری، به عنوان نتیجه نشست کاری این کارگروه به تصویب رسید.
بر اساس مطالعات صورت گرفته با اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به شرق کشور، در مجموع امکان برداشت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب از آب دریا فراهم شده و در طرح اولیه استان سیستان وبلوچستان ۲۲۸ میلیون مترمکعب، خراسان رضوی ۱۱۰ میلیون مترمکعب و خراسان جنوبی ۶۰ میلیون متر مکعب از خروجی این آب سهم خواهند داشت.
تمام فرایند انتقال آب توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و مشارکت دولت تنها در حوزه پشتیبانی طرح خواهد بود که مصرف این آب برای حوزه صنعت بسیار خوب خواهد بود و حتی برای کشاورزی در بخش گلخانه‌ای و طرح‌های آبیاری نوین نیز می‌تواند اقتصادی باشد. پیش از این استاندار خراسان شمالی با اشاره به تدوین سند سازگاری این استان با کم‌آبی، گفته بود که اجرای این سند نیازمند اعتبارات سالانه است و پیش بینی ما برای اجرای این سند، هزینه‌کرد ۵۰۰ هزار میلیارد ریال در ۷ سال، یعنی سالانه ۷۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که باید منابع تأمین اعتبار این سند تعریف شود.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه