ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

وجود معادن باریت به شدت خالص از نقاط قوت خراسان شمالی

کارشناس مسئول نظارت بر معادن خراسان شمالی گفت: وجود معادن باریت به شدت خالص یکی از نقاط قوت و پتانسیل معدنی در این استان است.

مهدی مهدی زاده در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: مقداری از ماده معدنی که در این استان وجود دارد از نوع باریت به شدت خالص بوده که در صنعت طب استفاده می‌شود و در بخش‌هایی همچون رادیولوژی و ... مصرف می‌شود.
وی افزود: معمولاً عمده معادن باریتی که در معادن کشور وجود دارد باریت همراه با سرب و آرسنیک است و بخشی از معادن باریتی که در خراسان شمالی وجود دارد عاری از سرب و آرسنیک است.
مهدی زاده ادامه داد: اما این ماده معدنی به صورت خام از استان خارج می‌شود و در خارج استان با دستگاه پودر میکرونیزه است فرآوری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه میزان نیاز حوزه پزشکی در سال به این ماده معدنی در کشور به حدود ۲۰ تن است، تصریح کرد: اگر واحدهایی که وارد عرصه شوند و در این راستا سرمایه گذاری کنند و فرآوری باریت های شدیداً خالص را به استانداردهای جهانی برسانند می‌توان در زمینه صادرات آن نیز ورود پیدا کرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه علاوه بر آن بیشتر باریت های برداشت شده از معادن در صنعت حفاری نفت و گاز استفاده می‌شود، گفت: بیشتر باریت های برداشت شده در این استان نیز در این صنعت استفاده می‌شود اما نبود واحد پودر میکرونیزه موجب شده تا برخی از معادن غیرفعال باشند و یا اینکه ماده معدنی برداشت شده به صورت خام از استان خارج شوند و ارزش افزوده‌ای برای استان نداشته باشد.
سرپرست سازمان صمت استان نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا گفت: ارزش افزوده حاصل از معادن باریت در این استان عاید سایر استان‌ها می‌شود و چیزی در جیب این استان قرار نمی‌گیرد.
رضازاده با اشاره به اینکه خراسان شمالی دارای ظرفیت‌های خوبی از معدن باریت و کلسیت است، افزود: بیشتر معادن باریت در این استان در شهرستان‌های راز و جرگلان و مانه و سملقان قرار دارد.
وی با اشاره به فعالیت هشت معدن باریت در این استان ادامه داد: ماهیانه حدود ۱۰۰ تن باریت از هر معدن برداشت می‌شود و می‌توان گفت حدود ۸۰۰ تن باریت از این استان به صورت خام خارج شده و در سایر استان‌ها فرآوری و در آنجا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
رضازاده به معادن کلسیت نیز اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های خوبی از ماده معدنی کلسیت در این استان وجود دارد اما این معادن غیرفعال هستند.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه