ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

واگذاری مرال‌های پارک پردیسان به بخش خصوصی

مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد گفت: ۲۰ رأس مرال در پارک پردیسان این شهرستان نگهداری می‌شدند که کار واگذاری آن به سرمایه‌گذار بخش خصوصی در چند مرحله انجام شد.

به گزارش اترک، محمد خالقی اظهار داشت: زنده‌گیری مرال ها در پارک پردیسان بجنورد برای انتقال به شهرستان جاجرم و واگذاری به بخش خصوصی در چند مرحله انجام شد. 
وی با بیان اینکه مرال ها برای اجرای طرح تکثیر و پرورش این گونه به بخش خصوصی واگذار شده است خاطرنشان کرد: نخستین مرکز تکثیر و پرورش حیات وحش در این استان به یک سرمایه‌گذار در شوقان شهرستان جاجرم داده شد.  
وی درباره اجرای طرح تکثیر و پرورش قوچ و میش با سرمایه گذاری بخش خصوصی گفت: این طرح در روستای گلی شهرستان بجنورد اجرایی شده و تاکنون ۱۸ رأس از این گونه وحشی از پارک پردیسان به بخش خصوصی فروخته شده است.
قوچ و میش‌ها از پارک پردیسان خارج می‌شوند
مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد افزود: اکنون ۹ رأس قوچ و میش در پارک پردیسان باقی مانده است که کار زنده گیری و انتقال آنان به روستای گلی، انجام خواهد شد. 
وی گفت: قوچ و میش گونه بومی شهرستان بجنورد است و زیستگاه این گونه در این منطقه است بر این اساس رویکرد ما اجرای طرح سرمایه گذاری در این منطقه بود.
خالقی خاطرنشان کرد: امسال ۲ رأس آهوی پارک پردیسان بجنورد که قابلیت رهاسازی در طبیعت را داشتند در عرصه‌های میاندشت جاجرم رها شدند. 
مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد گفت: اکنون جز ۹ رأس قوچ و میش، ۲ سه رأس بز و بزغاله و ۲ قلاده گرگ، حیوان دیگری در پارک پردیسان نمانده است و تلاش داریم تا گرگ‌ها هم به متقاضیان بخش خصوصی واگذار شود. 
وی گفت: پرندگان بویژه پرنگان شکاری که در طبیعت دچار آسیب می‌شوند برای تیمار به اداره حفاظت محیط زیست تحویل داده تا زمانی که قابلیت بازگشت به طبیعت را ندارند، در پارک پردیسان نگهداری می‌شود.
مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد با اشاره به اینکه امسال چند قطعه پرنده پس از تیمار به طبیعت بازگردانده و رها شده‌اند افزود: اکنون ۲ بهله عقاب طلایی، سه چهار بهله سارگپه، یکی دو بهله دلیجه و قرقی در پارک پردیسان نگهداری می‌شود.
در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می‌کنند که برخی از این گونه‌ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گستره‌ای افزون بر ۱۹۷ هزار هکتار شامل مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ‌ها است، مدیریت می‌کند. 

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه