ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

صعود خراسان شمالی به قله تورم

آمارها نشان می‌دهد که نرخ ۳ شاخص تورمی ۱۲ ماهه، ماهانه و نقطه‌ای در خراسان شمالی از میانگین کشوری بالاتر رفت.

به نقل از عصراترک، تورم در خراسان شمالی همواره بالاتر از میانگین کشور و حتی تهران است و با توجه به درآمد پایین‌تر از میانگین درآمد کشور، این استان همواره یکی از کم‌درآمدترین استان‌های کشور محسوب می‌شود و شرایط سختی را برای مردم به وجود آورده است.
تحلیل آمارها حکایت از آن دارد که خراسان شمالی فصل پاییز را با تورمی بالاتر از میانگین کشوری سپری کرده است، شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان‌ها که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده نشان می‌دهد، خراسان شمالی در ماه گذشته چهارمین استان دارای بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه است.
بر این اساس نرخ تورم ۱۲ ماهه استان طی آذرماه ۳۲ درصد اعلام شده که ۱.۵ درصد از میانگین کشوری بیشتر است.
همچنین خراسان شمالی ششمین استان دارای بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه شهری و دهمین استان دارای بیشترین نرخ تورم روستایی در کشور است.
بر همین اساس، خراسان شمالی در آذر بعد از کردستان و کرمانشاه، سومین استان دارای بیشترین نرخ تورم نقطه‌ای و به طور مشترک با ۲ استان دیگر، هفدهمین استان دارای بیشترین نرخ تورم ماهانه بود.
 این استان یکی از گرانترین بازارها را در بین استان‌های کشور دارد و قیمت اجناس در آن بالاتر از دیگر مناطق است، بالا بودن قیمت‌ها بیشتر مربوط به اجناس و کالا است.
علت اصلی بالا بودن نرخ تورم و قیمت اجناس در خراسان شمالی نبود واحد تولیدی بزرگ در بخش‌های مختلف همچون مواد غذایی و پوشاک است.
در این استان تولیدکننده بزرگ و قوی در زمینه مواد غذایی و یا پوشاک وجود ندارد و بنک دار قوی هم در این استان فعالیت ندارد. 
بخش بسیار بزرگی از اصناف و بازاریان استان در مکان‌های استیجاری فعالیت دارند و این امر هزینه‌های آنان را افزایش داده و سبب ضعف در توان اقتصادی‌شان شده است.
نبود کارخانجات و واحدهای تولید کالاهای اساسی و مصرفی، دور بودن استان از مراکز اصلی تولید و افزوده شدن هزینه‌های حمل و نقل بر محصولات وارد شده به استان، عدم
نظارت جدی بر بازار، نبود صنایع تبدیلی و خام فروشی محصولات تولیدی از دیگر  دلایلی است که گرانی کالاها را در پی داشته است. تمام این عوامل دست در دست هم داده‌اند تا خراسان شمالی، استانی مصرف کننده و از نظر تولیدی ضعیف شود و مایحتاج مردم از دیگر استان‌ها وارد شود.
حمایت از تولید کالاهای اساسی در خراسان شمالی، ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی در راستای مقابله با خام فروشی در کنار صادرات کالاهای استان می‌تواند کلید حل مشکل تورم برخی از کالاها در خراسان شمالی باشد.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه