ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

گرگ‌ها مراجعان به بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد را وحشت‌زده کردند

گرگ‌هایی که از سرما و گرسنگی به اطراف بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد پناه آورده بودند، موجب وحشت مراجعان و همراهان بیماران بستری در این بیمارستان شدند.

به گزارش ایرنا یکی از مراجعان به این بیمارستان که مدعی است دسته‌ای متشکل از پنج قلاده گرگ را در نزدیکی این مرکز درمانی دیده است، اظهار داشت: هنگامی که قصد خروج از بیمارستان داشتم با این گرگ‌ها مواجه شدم و در ابتدا با این تصور که سگ هستند برای سوار شدن به خودرو عجله نکردم اما پس از دقت بیشتر متوجه شدم که این حیوانات گرگ هستند.
رحیم عباسیان افزود: دیده شدن گرگ آن هم در اطراف بیمارستان جای شگفتی داشت و البته همسرم بیشتر از من وحشت زده شده بود.
یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: زمانی که قصد دور زدن از دوربرگردان مقابل پارک و علم و فناوری، در مجاورت بیمارستان را داشتم با گرگ‌هایی مواجه شدم که زوزه کشان از محوطه داخل پارک به سمت جاده در حرکت بودند و شمار آنها به حدود پنج قلاده می‌رسید.
فرد دیگری که شب گذشته بیماری را به بیمارستان امام حسن (ع) منتقل کرده بود نیز گفت: بخشی از محوطه بیمارستان فاقد فنس است و گویا گرگ‌ها از همان گوشه به پشت بیمارستان پناه برده بودند اما اتفاق خاصی برای من و دیگر افراد روی نداد و بعد از دور زدن از در اصلی خارج شدم.
دیدن شماری گرگ توسط شهروندان در محدوده پارک علم و فناوری و دانشگاه دولتی نیز در تماس با دفتر خبرگزاری ایرنا در بجنورد گزارش شده است.
همچنین در تماس‌هایی دیگر از شهرک گلستان شهر و شهرک ولیعصر (عج) بجنورد، دیده شدن چند گرگ که به صورت گله‌ای حرکت می‌کرده‌اند توسط اهالی این شهرک‌ها تأیید شده است.
خطای انسان
یک دوستدار محیط زیست در این باره گفت: حضور گرگ در اطراف مناطق و مراکزی که دور از شهر هستند، طبیعی است و جای نگرانی ندارد زیرا بیابان‌ها و دشت‌ها زیستگاه این حیوان است و دیده شدن آنها در نزدیکی شهرها برای یافتن غذا پدیده عجیبی نیست.
امیر درتومی افزود: این خطای ما انسان‌ها است که برخی از مراکز را در حاشیه بیابان و در محدوده زیستگاه‌های حیات وحش ساخته‌ایم و باید برای حیوانات نیز حق زندگی قائل باشیم.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که شکار بی رویه آنقدر زیاد می‌شود که در مراکز زیست این حیوانات غذایی باقی نمی‌ماند حیوانات برای سیر کردن خود از زباله به مراکزی مانند بیمارستان و دانشگاه پناه می‌آورند و اگر خود را به جای این حیوانات بگذاریم، متوجه می‌شویم که در واقع این انسان‌ها هستند که به حقوق آنها تجاوز می‌کنند.
وی افزود: متاسفانه حیوانات زبان ندارند تا آن چه بر سر آنها آمده را بیان کرده و بگویند که چه ظلمی به آنها روا داشته یم.
شایعات بی اساس رهاسازی گرگ
معاون فنی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی نیز در این مورد گفت: در رابطه با دیده شدن گرگ در دانشگاه بجنورد باید گفت این دانشگاه عرصه‌ای به وسعت ده‌ها هکتار دارد و خود این محل زیستگاهی بزرگ است که داخل آن جوندگانی مانند خرگوش و جانوران دیگر نیز دیده می‌شوند و گرگ‌ها که طعمه خود را در این محل می‌بینند وارد دانشگاه می‌شوند و به راحتی از دیوار دانشگاه عبور می‌کنند.
حبیب لشکری افزود: دپوی زباله در حواشی شهرها و روستاها نیز موجب جذب گرگ‌ها می‌شود و پیشنهاد ما به ساکنان شهرک‌ها و روستاها این است که زباله‌های خود را مدیریت کنند.
وی با بیان این که دیده شدن گرگ در مراکز خارج شهر و شهرک‌ها و روستاها عادی است، گفت: این موارد قبلاً نیز بوده است اما با توجه به عمومیت یافتن و در دسترس بودن ابزارهای حضور در فضای مجازی خبرهایی از این دست بیشتر پخش می‌شود و مردم متوجه آن می‌شوند که البته این جای نگرانی نیست و در عین حال اگر گرگی را مشاهده کردند که فرار نمی‌کند باید متوجه باشند که این نحوه رفتار مشکوک است و باید به سرعت به محیط زیست گزارش دهند و در تماس با شماره ۳۲۲۳۵۸۱۰ ۰۵۸ محل خود را اعلام کنند.
لشکری خاطرنشان کرد: از طرف گرگ معمولاً حمله‌ای نداریم و همه حیوانات دشمن خود را می‌شناسند و به ویژه از انسان دوری می‌کنند.
وی شایعه پلاک گذاری و رهاسازی گرگ‌ها در استان را نیز بی اساس خواند و گفت: این کار در هیچ نقطه استان و کشور انجام نشده است.
لشکری گفت: در فصل سرد که دسترسی به طعمه سخت باشد حیوانات به حواشی روستاها و شهرها پناه می‌آورند و البته برای تغذیه دستی گرگ‌ها برنامه‌ای نداریم.
وی افزود: تخریب زیستگاه‌ها، دست اندازی به مناطق بکر، کشت بی رویه و چند باره، دفن غیر بهداشتی پسماندها یا استفاده بی رویه از سموم کشاورزی منجر به اختلال در چرخه زیست محیطی و از بین رفتن برخی گونه‌ها همچون خرگوش به عنوان طعمه گرگ‌ها می‌شود که نتیجه آن قطع زنجیره غذایی و نزدیکی وحوش به زیستگاه‌های انسانی است.
وی تاکید کرد: تا کنون گزارشی مبنی بر حمله گرگ به انسان به این اداره نرسیده است.
در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارند و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می‌کنند.
برخی از این گونه‌ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را مجموعاً با گستره ۱۹۷ هزار هکتار مدیریت می‌کند.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه