ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

سینما و کرونا در جدال با یکدیگر/ یک بام و دو هوای مسئولان

سینماهای خراسان شمالی از ابتدای شیوع کرونا تعطیل است و حال مخاطبان این حرفه منتظر بازگشایی آن به همراه اکران فیلم پرمحتوا و جذاب هستند.

به نقل از مهر،  شیوع کرونا بسیاری از کسب و کارها را با تعطیلی کوتاه مدت و میان مدت رو به رو کرد. کسبه مختلف در ایام خاص تعطیل و بازگشایی شده و به این ترتیب ضرر اقتصادی نسبتاً زیادی را متحمل شدند.
در این بین برخی اقشار پس از شیوع کرونا حتی یک روز نیز نتوانسته‌اند کسب و کار خود را فعال کنند و مردم نیز آرام آرام از آن‌ها فاصله گرفته‌اند و حال این حرفه‌ها با مشکلات فراوانی مواجه هستند.
سینما داران از جمله مهم‌ترین این مشاغل است؛ گروهی که در دوران کرونا علاوه بر اینکه خودشان به شدت متضرر شدند، بخشی از فرهنگ جامعه نیز صدمه دید. اینک با کاهش شیوع کرونا در برخی از نقاط کشور و ورود به شرایط زرد سینماها بازگشایی شدند، اما در خراسان شمالی که وضعیت به همین شکل است هنوز تصمیمی در این رابطه اتخاذ نشده.
یکی از سینما داران بخش خصوصی بجنورد در این خصوص گفت: متأسفانه همچنان پس از شیوع کرونا تعطیل هستیم و کسی به فکر بازگشایی نیست.
او افزود: اکثر سینماها دولتی هستند و برای سینمایی مانند ما که خصوصی بودیم و حدود ۱۰ نفر نیرو داشتیم مشکلات فراوانی ایجاد شده است.
این فعال فرهنگی ادامه داد: نباید برای بازگشایی با دستور العمل های  بهداشتی مانعی وجود داشته باشد آن هم در شرایطی که بازارها و دیگر اماکن غلغله است.
او با اشاره به قشر حاضر در سینما گفت: نمی‌دانیم سینما چه آسیبی می‌تواند به مردم بزند در حالی که قابلیت کنترل و رعایت مسائل بهداشتی در سینماها به شدت بالاست.
این سینمادار بخش خصوصی تصریح کرد: مسئولان باید همه ابعاد را موازی ببینند و یک بام و دو هوا را کنار بگذارند، زیرا ارائه فرهنگ رعایت مسائل بهداشتی از بخش‌های فرهنگی می‌تواند تبدیل به یک الگو برای سایر اقشار شود.
او در خصوص اکران فیلم «دیدن این فیلم جرم است» نیز در برخی از سینماهای کشور گفت: در صورت بازگشایی سینماهای استان پیگیر اکران این فیلم پرمخاطب در بجنورد خواهیم بود، اما پیش از آن باید مسئولان پیگیری‌های لازم برای بازگشایی سینما را انجام دهند.
تعطیلی سینماها اثرات فرهنگی نیز دارد، دور شدن مردم از فرهنگ حضور در سینما و حمایت از فیلم‌های پرمحتوا یکی از اصلی‌ترین آسیب‌های این حوزه به شمار می‌آید.
رونق سینمای خانگی با تعطیلی سینما
سینا خادم پور، یکی از شهروندان اهل هنر بجنورد در این رابطه گفت: هرچند برخی از فیلم‌های سینمایی تولید شده از نظر کیفیت فنی و محتوایی بسیار پایین هستند، اما در این بین فیلم‌های بسیار مناسب و ارزشی نیز وجود دارد که تأثیر مهمی در افکار و روحیات مردم خواهد داشت.
او افزود: تعطیلی یک ساله سینما امر کوچکی نیست که بتوانیم راحت از آن عبور کنیم؛ با تعطیلی سینما مردم بیشتر به سمت سینما خانگی روی خواهند آورد و متأسفانه وضعیت فیلم‌های این حوزه نیز اصلاً جالب نیست.
خادم پور با تاکید بر لزوم بازگشایی سینماها بیان کرد: قطعاً در ابتدای بازگشایی سینما پس از یک سال تعطیلی استقبال مناسب نخواهد بود لذا نیاز است با اکران یک فیلم پر محتوا، قوی و جذاب یک شوک به اهالی سینما بدهیم تا باری دیگر این هنر رونق یابد.
این هنرمند بجنوردی در انتها گفت: بستر سینما می‌تواند اثرات ریز و درشت فرهنگی داشته باشد، اما اکنون مسئولان نسبت به این حوزه کاملاً بی توجه هستند. 
به دنبال بازگشایی سینماها هستیم
حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در این خصوص گفت: بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا سینماها تعطیل بود البته در تیرماه به مدت ۱۵ روز بازگشایی انجام شد، اما تقاضایی از سمت مردم وجود نداشت، زیرا کرونا نگرانی‌هایی ایجاد کرده و مردم از سینما استقبال نمی‌کنند.
او  افزود: اکنون مشغول فراهم کردن زمینه‌هایی هستیم تا با رعایت دستورالعمل‌های  بهداشتی و با هماهنگی ستاد استانی مبارزه با کرونا سینماها را در سطح استان بازگشایی کنیم.
فرخنده با اشاره به اینکه رونق دوباره سینما پس از بازگشایی نیازمند یک مدت ثابت است، گفت: اکران فیلم خوب و با کیفیت در این زمینه اثرگذار است لذا از فیلم‌های مناسبی که روی پرده سینما هستند قطعاً استفاده خواهیم کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی در ادامه به تسهیلات کرونایی اشاره داشت و بیان کرد: در دو مرحله امکان پرداخت تسهیلات کرونایی به سینما داران بخش دولتی و خصوصی اعلام کرده‌ایم.
او افزود: اکثر سالن‌های سینمای استان دولتی هستند لذا در این مدت هیچ اجاره‌ای از پیمانکاران دریافت نشده است.
فرخنده با اشاره به کلنگ زنی ساخت سینما شیروان نیز گفت: یک میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای سرعت ساخت سینمای شیروان از سمت وزارت فرهنگ و ارشاد تخصیص داده شده تا بتوانیم در مدت ۶ ماه آن را به بهره برداری برسانیم.
«دیدن این فیلم جرم است» باعث رونق دوباره سینما
رضا خدادادی نیز با اشاره به آغاز اکران فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» در سینماهای کشور، گفت: این فیلم در شهرهای سفید و زرد کرونا اکران شده و با استقبال خوبی مواجه شده است.
مسئول واحد هنرهای تصویری حوزه هنری خراسان شمالی ادامه داد: با توجه به اینکه خراسان شمالی نیز از فردا در شرایط زرد کرونا قرار می‌گیرد، امیدوار هستیم مسئولان استان سینماهای استان را بازگشایی کنند تا با استقبال مردم از این فیلم سینماها جانی دوباره بگیرند.
او افزود: مخاطبان سینما ماه‌ها است از این فضا دور هستند، اما با برنامه‌ریزی صحیح و رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی، می‌توان دوباره علاقه‌مندان این حوزه را به سینما کشاند.
خدادادی با تاکید بر اینکه کرونا بسیاری از مشاغل را تعطیل کرد، گفت: بعد مدتی اکثر مشاغل فعالیت خود را راه انداختند، اما سینما همچنان تعطیل است و به این دلیل کارکنان سینماهای استان با ضرر هنگفتی مواجه شدند.
مسئول واحد هنرهای تصویری حوزه هنری خراسان شمالی بیان داشت: ستاد کرونا تمام مشاغل را به نحوی راه اندازی کردند، اما برای سینما داران فکری نشد لذا اکنون که شرایط کرونا رو به بهبود می‌رود مسئولان استان می‌توانند این حوزه را فعال کنند.
اینک همه منتظر بازگشایی دوباره سینماها و حضور مردم در این فضا هستند؛ موضوعی که ابتدا همت و پیگیری مسئولان را می‌طلبد تا شرایط برای حضور مردم با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در سینما فراهم آید.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه