ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

وعده معاون استاندار خراسان شمالی برای برخورد قضایی با شهرداری بجنورد

پس از گزارش چندباره از وضعیت نا مناسب مکان دفن زباله‌های بجنورد در طبیعت باباموسی٬ معاون استاندار خراسان شمالی از شهرداری خواست در یک فرصت دو ماهه مکان جدید را مشخص کند در غیر این صورت برخورد قضائی انجام می‌شود. به نقل از تسنیم، تاکنون گزارش چندین بار دپو و دفن زباله‌های بجنورد در طبیعت بکر منطقه باباموسی مورد انتقاد اهالی رسانه و فعالان اجتماعی استان قرار گرفته است. آخرین بار در گزارشی از پیشروی مکان زباله‌ها در دل طبیعت و انباشت زباله‌های بیمارستانی در این مکان خبر داد.

با این حال تا کنون پس از هر گزارش وعده‌هایی از سوی مسئولان برای جانمایی مکان جدید دفن زباله‌ها داده شده که هیچ کدام عملی نشده و هم‌چنان این روند مخرب محیط زیست ادامه دارد. در تازه‌ترین واکنش پس از انتشار گزارش، معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی اعلام کرد باید هرچه سریع‌تر نسبت به جانمایی مکان جدید اقدام شود. البته پیش از آن استاندار خراسان شمالی هم وعده‌ای سه ماهه راه برای این موضوع داده بود که تا کنون این وعده عملی نشده است.
معاون استاندار: این وضعیت قابل تحمل نیست
غلامرضا هوایی در سومین کارگروه مدیریت پسماند استان، از شهرداری‌ها خواست تا با مشاور طرح پسماند، برای جانمایی و تبیین توپوگرافی منطقه همکاری کنند.
وی افزود: باید کمیته دستگاه نظارتی متشکل از کارشناس محیط زیست، آب منطقه‌ای، شهرداری و استانداری به منظور نظارت، ارائه مشورت به مشاور طرح و جانمایی صحیح برای محل دفن پسماند در بجنورد و سایر شهرستان‌های تشکیل شود.
معاون استاندار با بیان اینکه موضوع پسماند در استان خراسان شمالی رها شده است، خاطرنشان کرد: بعضاً مشاهده شده در مسیر بزرگراه برخی شهرستان‌ها زباله‌ها رها شده‌است. این وضعیت بی‌نظمی در شهر است و شهرداران در این زمینه مسئول هستند.
هوائی با تاکید بر اینکه در مبدأ و مخرج شهر و مسیر بزرگراه‌ها که در منظر عموم مردم است حق ریختن زباله نیست، تصریح کرد: در صورت تأخیر در ساماندهی این وضعیت، با شهرداری‌ها طبق قانون برخورد می‌شود. دستگاه‌های مرتبط با موضوع پسماند با کمک استانداری در کمترین زمان با کمک مشاور، موضوع پسماند را به سرانجام برسانند.
وی در این زمینه جانمایی دقیق برای ایستگاه تفکیک زباله یا ایستگاه موقت و ایستگاه نهایی دفن زباله را مهم دانست و گفت: این محل در مکانی جانمایی شود که برای مردم آن منطقه نارضایتی به همراه نداشته باشد. خروج ایستگاه موقت تفکیک زباله در مسیر گلستان شهر بجنورد نیز مورد تاکید جدی ماست. این ایستگاه نارضایتی‌های مردم را به دنبال داشته و شهرداری بجنورد موظف است این ایستگاه را هرچه زودتر به مکانی دیگر منتقل کند.
هوائی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه اداره کل محیط زیست استان ضابط قوه قضائیه در این حوزه است، تصریح کرد: اداره کل محیط زیست ضمن استفاده از اختیارات قانونی، با متخلفان در حوزه پسماند برخورد قضایی کند.
محیط زیست: با هر دو مکان مخالفیم!
خبرها حاکی است مسئولان محیط زیست استان نیز با هر دو مکان جمع آوری میانی و دفن‌گاه زباله در بجنورد مخالف بوده و بارها این موضوع را از طریق مکاتبات مختلف به شهرداری اعلام کرده‌اند.
کارشناس مسئول نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: دفن مختلط انواع پسماندهای عفونی و عادی با هم در دفنگاه میانی شهر بجنورد مشکل‌آفرین بوده اما با وجود مکاتبات زیاد این مشکل برطرف نشده است.
معاون پایش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی هم گفت: مجوز زیست محیطی برای تخلیه زباله در کوه باباموسی بجنورد وجود ندارد.
هراتی با اشاره به اینکه مدت‌هاست که زباله در منطقه کوه باباموسی دپو می‌شود، اظهارکرد: از سوی دیگر این زباله‌ها به صورت غیر اصولی در آنجا دپو شده و هیچ تفکیکی هم صورت نمی‌گیرد.
وی افزود: بعد از اینکه زباله در آنجا تخلیه می‌شود باید یک لایه خاک بر روی آن‌ها ریخته تا دفن شود، اما در بسیاری از مواقع به علت اینکه آن منطقه صخره‌ای بوده و خاک چندانی ندارد، ریخته نمی‌شود.
با این تفاسیر و اعلام مخالف همه دستگاه‌های مسئول در بجنورد برای دفن زباله‌ها در باباموسی و علی‌رغم وعده‌های چندین ساله مسئولان برای حل این مشکل٬ مشخص نیست چرا عزمی برای حل ریشه‌ای مشکل و انتخاب محل ساخت کارخانه کمپوست وجود نداشته و هم‌چنان زباله‌ها در بهترین مکان بجنورد دفن می‌شوند؟

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه