ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

هزینه‌های کمرشکن؛

درد مضاعف بیماران کرونایی در خراسان شمالی

درمانده شده است و دیگر چیزی برای پرداخت هزینه‌های درمان و دارو ندارد؛ مگر شوخی است پرداخت ۸۰ میلیون ریال هزینه درمان بیماری کووید ۱۹ برای کارگر خراسان شمالی که فقط با یک موتور سه چرخ کار می‌کند و قادر به تأمین هزینه‌های جاری زندگی نیست.

به نقل از ایرنا، پرداخت هزینه‌های بیمارستانی برای افرادی که زندگی متوسط و یا درآمد ثابت دارند مشکل است چه برسد به آن‌هایی که در کف جامعه قرار دارند و این روزها با وجود شرایط اقتصادی نامناسب، تورم و وضعیتی که کرونا برای مردم ایجاد کرده پرداخت هزینه‌هایی مانند هزینه‌های بیمارستان قوز بالا قوز شده است.
خانواده‌هایی که تا دیروز با وجود ناملایمات زندگی دست خود را به سوی کسی دراز نکرده بودند این روزها مجبور شده کاسه چه کنم دست بگیرد و خانه به خانه نزد دوست و قوم و خویش و همسایه برود تا شاید بتواند بیمارش را از بیمارستان ترخیص کند.
این بخشی از مصائب کروناست که به هزینه‌های بالای درمان بیماران کرونایی که در کف جامعه زندگی می‌کنند و تحت پوشش نهادهای بیمه‌ای و حمایتی قرار ندارند باز می‌گردد. هر چند که بیمارانی که تحت پوشش بیمه هستند نیز از هزینه‌های بالای بیمارستان گلایه دارند.
بیماران بستری کووید ۱۹ چشم انتظار کمک 
 علی‌رغم تلاش دولت برای درمان رایگان همه بیماران مبتلا به کرونا، هزینه درمان این بیماری که برای برخی کمرشکن است نه تنها از سوی بیمه‌ها تمام و کمال پرداخت نمی‌شود بلکه برای افرادی که تخت پوشش بیمه نیستند نیز نجومی شده است تا آن جایی که برخی بیماران ترجیح می‌دهند در خانه بمانند به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند،  اما خرج روی دست خانواده نگذارند و از دیگر سو افرادی نیز هستند که به علت نداشتن هزینه‌های درمان و بیمارستان نتوانسته‌اند بیماران را ترخیص کنند.
در یک خانواده پنج نفره در صورتی که همگی به کرونا مبتلا شوند، حدوداً باید تا ۵۰۰ میلیون ریال هزینه کنند
خراسان شمالی از ابتدای مرداد ماه جاری به استان‌های کرونا قرمز پیوسته است و با شروع محدودیت‌های جدید آذر ماه رئیس دانشگاه علوم پزرشکی خراسان شمالی امیدوار است تعداد بستری‌های بیمارستان‌های استان کمتر شود و این در حالی است که تا هفته پیش تعداد بیماران به مرز ۴۰۰ نفر رسیده بود.
اما هزینه‌های درمان سرسام آور شده است و در استانی مانند خراسان شمالی این روند به علت هزینه‌های بالای درمانی بیماری کرونا و با وجود قرارگرفتن آمپول «رمدسیویر» در لیست تعهد بیمه، بازهم شمار زیادی از مبتلایان کرونا را به حدی به لحاظ مالی در فشار قرار داده است که حتی توانایی ترخیص از بیمارستان را ندارند.
دست خیران مانا
 بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان آمپول «رمدسیویر» برای درمان بیماران کرونا تجویز می‌شود اما این آمپول تا ۲۵ آبان ماه تحت پوشش تعهدات بیمه‌ای نبود و مردم مجبور بودند برای هر آمپول حدود هشت میلیون تا ۱۴ میلیون ریال هزینه کنند.  البته مشکل فقط این آمپول نیست هزینه‌های بستری وآی سی یو بویژه برای خانواده‌هایی که دستشان از دامن بیمه‌ها کوتاه است یه کابوسی تبدیل شده که شب آن‌ها را سیاه کرده و به همین علت است که هم اکنون برخی از خانواده‌ها برای ترخیص بیمارشان درمانده‌اند و تعداد این افراد به گفته برخی منابع درمانی کم هم نیست.
یکی از این خانواده‌ها که دست به دامن مردم و خیران شده بود می‌گوید: با وجود مراجعه به به مددکاری بیمارستان امام حسن (ع) برای کاهش هزینه‌های بیمارستانی همسرم اما باز هم باید چهار میلیون ریال پرداخت می‌کردم که باز هم از پرداخت آن ناتوان بودم.
وی که خود را علی محمدی معرفی می‌کند در ادامه می‌گوید: برای درمان همسرم مجبور شدم موتور سه چرخی را که با هزار بدبختی تهیه کرده و با آن امورات خود را می‌گذراندم در قبال مقداری پول به گرو بگذارم و اکنون دیگر هیچ ندارم که با آن همین مقدار اندک را نیز پرداخت کنم و به همین دلیل همسرم در بیمارستان مانده است.
او می‌افزاید: برای درمان این بیماری باید آمپولهایی تهیه می‌کردم که هر یک از آن‌ها ۱۰ میلیون ریال قیمت داشت اما عاجز از تهیه آن بودم و با این وجود باز هم هزینه‌های بیمارستان برای من که بیمه ندارم ۶۰ میلیون ریال تمام شد.
احمد ترابی یکی دیگر از این افراد می‌گوید: با وجود این که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارم اما باز هم هزینه‌های درمانم ۱۰۰ میلیون ریال شد و بخش عمده این هزینه مربوط به آمپولی است که باید حتماً تزریق می‌شد اما تحت پوشش بیمه نبود.
وی می‌افزاید: هرینه بستری و بیمارستان بدون احتساب بهای این آمپول‌ها نردیک به ۲۰ میلیون ریال شد که چون کارمند هستم و بیمه تکمیلی دارم پرداخت می‌شود.
 هزینه‌هایی خارج از توان بیمه‌ها
یکی از پزشکان خراسان شمالی می‌گوید: هر بیمار کرونایی به ۶ آمپول رمدسیویر  نیاز دارد که توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود که در مجموع چیزی حدود ۹۰ میلیون ریال برای هر بیمار کرونا هزینه در بر خواهد داشت.
وی که مایل به ذکر نام خود در این گزارش نیست می‌افزاید: حتی با بیمه شدن این آمپول باز هم فقط بخشی از قیمت آن را بیمه‌ها می‌پردازند و نه همه آن را و بخشی از داروهای بیماران کرونایی تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار ندارد و این موارد باید اصلاح شود.
وی می‌افزاید: حتی با بیمه، یک آمپول به چهار میلیون ریال کاهش قیمت پیدا کند که ۶ عدد از این آمپول‌ها ۲۴ میلیون ریال می‌شود و با هزینه‌های دیگر باز هم در حالت خوشبینانه باید نزدیک به ۴۰ میلیون ریال برای بیمار هزینه شود.
وی با بیان این که بسیاری از مراجعان به بیمارستان‌ها تحت پوشش بیمه‌ها نیستند می‌افزاید: بیمارانی که از روستاها به بجنورد، اسفراین، شیروان و آشخانه مراجعه می‌کنند باید هزینه‌های جانبی دیگری هم بپردازند که در مجموع برای استانی که سرانه درآمد خانوار آن در بین استان‌های دیگر در پله سی ام قرار دارد سنگین است.
وی با تاکید بر این که این بیماری ممکن است تمامی اعضای خانواده را درگیر کند و خاطرنشان می‌کند: برای نمونه در یک خانواده پنج نفره در صورتی که همگی به کرونا مبتلا شوند، حتی خانواده‌هایی که تحت پوشش بیمه هستند نیز باید تا ۳۰۰  میلیون ریال هزینه کنند.
وی اظهار می‌دارد: پرداخت این هزینه‌ها برای اقشار کم درآمد استان و حتی دیگر استان‌ها زیاد است و به همین دلیل برخی از بیماران به دلیل نداشتن توان مالی در بیمارستان‌ها اسیر شده و توانایی ترخیص از بیمارستان را ندارند.
براساس مصوبه‌ای جدید این آمپول تحت پوشش بیمه قرار گرفته است اما در تماس با شرکت‌های بیمه اعلام شد هنوز این موضوع به ما ابلاغ نشده است و تا این موضوع لباس عمل بپوشد هنوز راه زیادی در پیش داریم
او می‌افزاید: هم اکنون روزانه چندین نفر به علت نداشتن هزینه‌های بیمارستان در خراسان شمالی نمی‌توانند بیماران خود را ترخیص کنند که این افراد علاوه بر اشغال تخت بیمارستانی، همچنان ناقل بیماری هستند و خطری بالقوه برای سایر بیماران و کادر درمانی نیز محسوب می‌شوند.
این پزشک می‌گوید:  در حالی که این بیماران پس از درمان باید در منازل دوره قرنطینه را سپری کنند اما تخت‌ها را اشغال کرده‌اند که ادامه این وضعیت مشکل ساز است.
وی تاکید می‌کند: براساس مصوبه‌ای جدید این آمپول تحت پوشش بیمه قرار گرفته است اما در تماس با شرکت‌های بیمه اعلام شد هنوز این موضوع به ما ابلاغ نشده است و تا این موضوع لباس عمل بپوشد هنوز راه زیادی در پیش داریم.
وی می‌افزاید: در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی فراوان دست و پنجه نرم می‌کنند مشکلات درمانی کرونا هم مزید بر علت شده و این عوامل دست به دست هم می‌دهد تا یک خانواده  قشر متوسط رو به پایین در جامعه با پرداخت این هزینه‌ها و آن چه باید در قرنطینه هزینه کنند به زیر خط فقر سقوط کنند.
در عین حال معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌گوید: افرادی که تحت پوشش بیمه سلامت، خدمات درمانی و تأمین اجتماعی قرار دارند تا ۹۰ درصد و در موارد خاص و بیمه‌های که عادی نیستند تا ۹۵ درصد هزینه‌ها توسط بیمه‌ها پوشش داده می‌شود در عین حال برخی داروها و خدمات پاراکلینیکی هم تحت پوشش بیمه قرار ندارند و بیمارستان آن‌ها را آزاد حساب می‌کند.
قاسم بیانی تاکید می‌کند: هیچ بیماری به علت نداشتن و یا نپرداختن هزینه درمان در بیمارستان نیست و بسیاری از آن‌ها با به امانت گذاشتن کارت ملی و کارت‌های مشابه و یا چک بانکی بیماران خود را ترخیص می‌کنند.
وی می‌افزاید: افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند باید هزینه‌های بیمارستان را پرداخت کنند و با مراجعه به مددکاری بیمارستان می‌توانند از بخشی از هزینه‌ها را کم کنند اما مددکاری تا جایی که اجازه داشته باشد می‌تواند این کار را انجام دهند نه بیشتر از آن.
رئیس شورای هماهنگی بیمه‌های استان اما معتقد است بیمه‌های پایه باید خدمات درمانی و دارویی را تحت پوشش قرار دهند که این کار را انجام نداده‌اند.
مهران ساری می‌گوید: بیشتر بیمه‌ها درمان و دارو را تحت پوشش قرار داده‌اند اما بیمه‌های پایه مانند تأمین اجتماعی و خدمات درمانی باید موارد را که تحت پوشش نیست تأیید کند و ما آن چه را که این بیمه‌ها تأیید کنند تحت پوشش قرار می‌دهیم.
وی می‌افزاید: ما بیمه گر تکمیلی هستیم و افرادی که بیمه تکمیلی دارند افرادی هستند که دستشان به دهانشان می‌رسد و مشکلی در زمینه پرداخت ندارند.
وی خاطرنشان می‌کند: بقیه بیمه‌ها به جز این دو بیمه (خدمات درمانی و تأمین اجتماعی) تکمیلی است و آن چه را که بیمه گر پایه تأیید کرده باشد پرداخت می‌کند.
وی می‌افزاید: این وضعیت برای اقشاری است که بیمه هستند اما آن‌هایی که درآمدی ندارند حتی تأمین یک آمپول نیز برایشان هزینه گزافی است و این موارد را باید دولت احصا کند تا بیش از این مردم در مضیقه نباشند.
در حدود ۹۰ درصد هزینه‌ها توسط بیمه پرداخت می‌شود و  این آمپول هم در فهرست بیمه قرار گرفته است
وی با تاکید بر این که پرداخت ۱۰ درصد از هزینه‌های بیماری کرونا برای افرادی که بیمه هستند رقم زیادی نمی‌شود می‌گوید: برای اقشار توانمند که اکثراً نیز بیمه هستند پرداخت  ۵ یا ۱۰ درصد هزینه‌ها رقمی نیست و آب از آب هم تکان نمی‌خورد مشکل اصلی آن کشاروز کارگر و بازاری است که هم بیشتر با کرونا درگیر است و هم درصد زیادی از آن‌ها تحت پوشش بیمه نیست.
در عین حال رئیس بیمه سلامت خراسان شمالی می‌گوید: تزریق آمپول رمدسیویر برای همه بیماران کرونایی تجویز نمی‌شود و براساس تشخیص پزشک تجویز می‌شود.
دکتر محسن رعنایی با بیان این که اکثر داروها توسط بیمه پرداخت می‌شود می‌گوید: در حدود ۹۰ درصد هزینه‌ها توسط بیمه پرداخت می‌شود و  این آمپول هم در فهرست بیمه قرار گرفته و به زودی ابلاغ می‌شود.
کرونا علاوه بر این که اقتصاد کشور و دنیا را کوچک کرده است هزینه‌هایی به خانوارها تحمیل کرد که فراتر از انتظار بود و متاسفانه به اذعان کارشناسان در استان‌هایی مانند خراسان شمالی که استانی کم در آمد و محروم است این هزینه بر بدنه جامعه تأثیر منفی داشته است.
در حالی که در ابتدای شیوع کرونا قرار بود هزینه‌های درمان این بیماری رایگان و یا حداقلی باشد این امر محقق نشد و پس از ۱۰ ماه از شیوع کرونا هنوز برخی خدمات دارویی و پاراکلینیکی هم تحت پوشش بیمه قرار ندارند اما خبر خوش این است که به گفته استاندار خراسان شمالی از این پس علاوه بر این که هر بیماری که بیمه نیست روی تخت بیمارستان هم بیمه می‌شود آمپول رمدسیویر هم تحت پوشش بیمه‌ها قرار گرفته است و می‌توان امیدوار بود که هزینه‌های بیمارستانی بیماری کرونا کاهش پیدا می‌کند.  
خراسان شمالی با دارا بودن ۸۶۳ هزار نفر جمعیت از مرداد ماه وارد وضعیت قرمز کرونایی شد.
محدودیت‌های جدید کرونایی از ابتدای آذر ماه در این استان نیز اجرا شده است و با توجه به وضعیت قرمز خراسان شمالی هنوز در سه شهرستان خراسان شمالی محدودیت‌ها به مدت یک هفته ادامه دارد.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه