ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

مجلسِ مردانه؛ قانون رجل سیاسی را به نفع زنان تغییر می‌دهد؟

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی معتقد است، برای تغییر برخی از گزاره‌های مرتبط با زنان گاهی باید ۴۰ سال تلاش کرد.

هاجر چنارانی نماینده مجلس یازدهم با ابراز تأسف از نگاه‌های نابرابر به زنان برای حضور در در عرصه سیاسی کشور می‌گوید: در مجلسی که اکثریت مطلق آن را مردان تشکیل می‌دهند، تلاش برای تغییر مفهوم رجل مذهبی سیاسی کاری بسیار دشوار است.

او در گفتگو با خبرآنلاین در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان امیدوار بود در سال ۱۴۰۰ یک کاندیدای زن در عرصه انتخابات حضور پیدا کند؟، اظهار داشت: مطالبه حضور زنان در عرصه انتخابات به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری را نباید یک بحث فمینیستی تلقی کرد، بلکه این موضوع خواسته نیمی از افراد جامعه است.

وی افزود: اگر انتظار داریم که زنان جامعه در مسائل سیاسی مشارکت جدی داشته باشند، باید زمینه حضور آنها را فراهم بیاورم. متاسفانه شاهد هستیم که حتی نگاه نابرابر نسبت به زنان برای حضور در عرصه سیاسی در فضای پارلمان نیز وجود دارد.

 

+ یک زن برای حضور مجلس باید چندین برابر مردان تلاش کند

چنارانی با مقایسه حضور زنان در پارلمان برخی از کشورها، گفت: در برخی از کشورهای جهان و حتی منطقه برای حضور زنان در پارلمان سهم قابل ملاحظه در حد ۲۰ تا ۲۵ درصد قائل می‌شوند، اما متاسفانه شاهد هستیم که در کشور ما یک زن باید چندین برابر مردان تلاش کند تا مجال حضور در نهاد قانونگذاری را پیدا کند.

وی تصریح کرد: با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز زنان جامعه باید برای گرفتن حق مساوی در عرصه سیاسی با مردان رقابت کنند.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نباید در بحث رجل سیاسی، معنای «رجل» به مردان محدود شود، بلکه باید مفهوم «فرد» در نظر گرفته شود. البته مواضع اخیر سخنگوی شورای نگهبان در خصوص امکان حضور بانوان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری جای تقدیر دارد و در همین راستا نیز باید مجلس شورای اسلامی قوانین مربوط با رجل سیاسی را اصلاح کند.

وی تصریح کرد: در مجلس کنونی تنها ۶ درصد از نمایندگان خانم هستند که همین تعداد نیز نسبت به ادوار گذشته بهتر شده است. آیا می‌توان از مجلسی که ۹۴ درصد از آن را مردان تشکیل می‌دهند، انتظار داشت برای تغییر مفهوم رجل سیاسی تلاش کند؟

چنارانی در مواجهه با این پرسش که آیا در میان بانوان کشور، کسانی وجود دارند که قابلیت کاندیداتوری و حتی ریاست جمهوری را داشته باشند؟، بیان داشت: همانطور که در کشور مردان شایسته بسیار زیادی وجود دارند، به همان میزان بانوان شایسته نیز وجود دارند. شاهد این مدعی نیز زنانی هستند که حتی خود را در عرصه اجتهاد دینی معرفی کرده‌اند، پس می‌توان امیدوار بود بخش دیگری از زنان نیز در بالترین عرصه سیاسی موفق ظاهر شوند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه