ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

دل قرص روستاییان استان از سقف‌های منازل بازسازی شده

باران که می‌بارد، نگران فرو ریختن سقف لرزان بالای سرش نیست، دیگر خبری از خانه‌هایی ساخته شده از سنگ و گل در بیشتر نقاط روستایی خراسان شمالی نیست استانی که ۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری آن در روستاها سکونت دارند.

به نقل از ایرنا، هنوز صدای غرش بهاری آسمان در سال گذشته در گوشش پژواک دارد، غرشی که ارمغانش هراس بود، باران که باید مایه دلگرمی‌اش برای افزایش محصول بود، برایش اضطراب آور شده بود، دلهره فروریختن خانه، گویا زمین را زیر پایش را خالی می‌کرد.

آن شب بالاخره آنچه از آن می‌ترسید، پیش آمد و دیوارهای گلی نمناک شده از باران، در برابر تازیانه‌هایش تاب نیاورد، دیوار ترک برداشت و خانه را برایشان ناامین کرد.

اما با همت دولت، اکنون ناامیدی‌ها به امید بدل شده و دل نگرانی‌ها برای همیشه پایان یافته است. نه تنها در این روستای ترکمن نشین شهرستان راز و جرگلان بلکه در سایر روستاهای سیل زده استان، کار بازسازی منازل خسارت دیده، رو به پایان است و به زودی جشن پایان بازسازی این مناطق برگزار می‌شود. 

رییس ستاد بازسازی مناطق سیل زده رازوجرگلان خراسان شمالی در این باره گفت: با کمک‌های دولت، تاکنون بیش از ۳۰ درصد از منازل مسکونی این شهرستان مقاوم سازی شده است.  

براتعلی احمدی اظهار داشت: بیشتر منازل مسکونی در شهرستان، خشتی و گلی است از این رو در بارندگی‌ها دچار آسیب می‌شود.

وی افزود: بارندگی‌های مردادماه امسال که سبب آبگرفتگی شده بود، به شماری از واحدهای مسکونی شهر راز، مرکز این شهرستان خسارت وارد کرده که برای بازسازی آنها از منابع ویژه مسکن روستایی، تسهیلات پرداخت می‌شود.  

رییس ستاد بازسازی مناطق سیل زده شهرستان راز و جرگلان گفت: خشتی و گلی بودن منازل روستاییان در این شهرستان سبب شده تا این بناها را در برابر حادثه‌های طبیعی، آسیب پذیر باشد اما خوشبختانه مردم این شهرستان با استفاده از تسهیلات و کمک‌های دولتی، برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی، اقدام کرده‌اند. 

 

+افزایش مقاوم سازی منازل روستاییان

حمایت‌های دولت از مقاوم سازی منازل روستاییان، تنها به بازسازی مناطق سیل زده، محدود نبوده است. در این سال‌ها، دولت توجه ویژه‌ای برای ایجاد سرپناه مقاوم در روستاها داشته است و با اقدامات انجام شده، میزن مقاوم سازی این واحدهای مسکونی بیش از ۱۸ درصد رشد داشته است. 

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در این باره گفت: میزان مقاوم سازی واحدهای مسکونی در روستاهای استان در هشت سال گذشته، ۱۸.۳ درصد افزایش یافته است.

علی روحانی اظهار داشت: از سال ۹۲ تا کنون، ۱۱ هزار و ۲۵۶ واحد مسکونی از محل طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی در در نقاط روستایی استان ساخته شده است و با این اقدام، شمار واحدهای مقاوم سازی شده، به نسبت سال ۹۲، ۱۸.۳ درصد افزایش یافته است. 

 از سال ۹۲ تا کنون، ۱۱ هزار و ۲۵۶ واحد مسکونی از محل طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی در در نقاط روستایی استان ساخته شده و با این اقدام، شمار واحدهای مقاوم سازی شده، به نسبت سال ۹۲، ۱۸.۳ درصد افزایش یافته است

وی افزود: در سال‌های گذشته، ساکنان در برخی از نقاط شهری استان هم از تسهیلات طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی استفاده کرده‌اند که در این نقاط هم در مجموع، هزار و ۶۲۵ واحد از قالب این طرح، ساخته شده. 

وی خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۲ هزار و ۸۸۱ واحد مسکونی در روستاها و شهرهای استان از محل طرح ویژه تسهیلات مسکن روستایی ساخته شده است. 

وی اظهار داشت: پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن در قالب طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی از سال ۸۵ آغاز شده و در سطح کشور سالانه ۲۰۰ هزار واحد در این مناطق ساخته می‌شود که سهم استان، پرداخت وام برای پنج هزار واحد در هر سال بوده است.

وی گفت: از سال ۹۲ تا کنون، در اسفراین هزار و ۵۶۹ واحد، بجنورد سه هزار و ۶۲۶ واحد، جاجرم ۵۲۱ واحد، راز و جررگلان ۶۹۷ واحد، شیروان هزار و ۹۳۹ واحد، فاروج هزار و ۱۴۴ واحد، گرمه ۱۸۰ واحد و مانه وسملقان هزار و ۵۸۰ واحد در نقاط روستایی استان با استفاده از تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی ساخته شده است. 

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: خوشبختانه دولت، توجه خوبی به مقاوم سازی و بهسازی مسکن محرومان و اهالی روستاها دارد و حمایت‌های خوبی در این زمینه از این اقشار انجام شده است.

 

+کمک دولت به ساخت واحدهای ناتمام 

روحانی افزود: برای نخستین بار در این دولت، کمک به تکمیل واحدهای ناتمام، مورد حمایت قرار گرفت، برخی از افراد که از وام طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی استفاده کرده‌اند، بضاعت مالی برای تکمیل واحد مسکونی خود را ندارند، در این زمینه، پرداخت کمک‌های بلاعوض از محل حساب ۱۰۰ امام (ره) در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تاکنون، بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض برای تکمیل بیش از ۲ هزار واحد مسکونی روستایی استان پرداخت شده است خاطرنشان کرد: برای تکمیل هر واحد مسکونی، ۲۰ میلیون تا ۸۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به متقاضیان پرداخت می‌شود. 

 

+ پرداخت 12 میلیارد  کمک بلاعوض

کمک‌های بلاعوض موجب افزایش توان مالی روستاییان برای تکمیل واحدهای مسکونی شده است روستاهای خراسان شمالی که بیشتر در مناطق محروم واقع شده است.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی با اشاره به کمک‌های دولت برای بازسازی منازل مسکونی خسارت دیده از زلزله سال ۹۶ گفت: در زلزله ۲۳ اردیبهشت ماه سال ۹۶، ۱۴ هزار و ۵۰۹ واحد مسکونی در ۷۷ روستا و ۲ شهر استان خسارت دید. در این زلزله ۲ هزار و ۴۴۹ واحد در روستاها به علت شدت زلزله نیاز به تخریب و نوسازی پیدا کرد و در شهرها نیز ۲ هزار و ۵۰۰ واحد نیاز به تخریب پیدا کرد.

 

+ ساخت ۱۸ هزار و ۳۴۶ واحد مسکونی توسط دولت

وی اظهار داشت: در مجموع از سال ۹۲ تاکنون ۱۸ هزار و ۳۴۶ واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات و کمک‌های دولتی، در روستاهای استان ساخته شده و به بهره بردای رسیده است.

وی افزود: در شهرهای استان هم ۷۵۰ واحد مسکونی خسارت دیده از زلزله سال ۹۶، و ۳۴۰ واحد خسارت دیده از سیل و بارندگی سال ۹۷ و هزار و ۶۲۵ واحد مسکونی هم با استفاده از تسهیلات طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی، در شهرها ساخته شده است که در مجموع، ۲ هزار و ۷۱۵ واحد مسکونی با کمک دولت در شهرهای استان ساخته شده است.

روحانی گفت: در مجموع از سال ۹۲ تا کنون ۲۱ هزار و ۶۱ واحد در شهرها و روستاهای استان ساخته شد است و با اقدامات انجام شده، میزان مقاوم سازی در روستاهای استان در هشت سال گذشته، ۱۸.۳ درصد ارتقا یافته است.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه