ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

رنجی که کرونا به رنج‌های سالمندان اضافه کرد

سالمندآزاری بیش از آنچه که فکرش را کنید، رایج است. متاسفانه سالمندان به دلایل مختلف دچار صدمات جسمی و روحی می‌شوند و در ضمن این روزها، ویروس کرونا رنجی به رنج‌های آن‌ها اضافه کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، سالمندان باید زندگی راحت و بی‌دغدغه‌ای داشته باشند اما در بررسی‌ها مشخص شده است که فقط در آمریکا سالانه بیش از نیم‌میلیون سالمند بالای ۶۵ سال مورد آزار، سوءاستفاده یا بی‌توجهی قرار می‌گیرند.

 

+ انواع آزارهای سالمندان

سالمندآزاری شکل و انواع متفاوتی همچون ترساندن، نادیده گرفتن یا سوءاستفاده مالی از آنها دارد. از رایج‌ترین این آزارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آزار جسمی: اعمال زور روی فردی مسن که منجر به درد جسمی و جراحت در او شود. البته این نوع آزار فقط صدمه جسمی نیست، بلکه استفاده نادرست از دارو، محدود کردن‌های غیرضروری و محبوس کردن او هم از جمله آزار جسمی به حساب می‌آید.

آزار احساسی: فریاد کشیدن بر سر سالمند، تهدید، تحقیر، تمسخر، سرزنش یا نادیده گرفتن او از جمله آزار احساسی است که علیه برخی از سالمندان اعمال می‌شود. همچنین وقتی سالمندی از ملاقات با دوستان یا فعالیت‌های مورد علاقه‌اش منع می‌شود او صدمه روحی و احساسی می‌بیند.

آزار جنسی: تماس جنسی برقرار کردن با فرد سالمند بدون رضایت او یکی دیگر از آزارهایی است که برخی از سالمندان از آن شکایت داشته‌اند.

سوءاستفاده مالی: دزدی، کلاهبرداری، بهره‌برداری از منابع مالی فرد سالمند بدون اجازه او، محدود کردن دسترسی سالمند به منابع مالی‌اش و تحت کنترل گرفتن اموال او از موارد سوءاستفاده مالی از سالمند است.

نادیده‌گرفتن: اهمیت ندادن به نیازهای جسمی یا درمانی سالمند، یکی دیگر از صدماتی است که به او وارد می‌شود.

خشونت خانگی: هر نوع خشونتی که از طرف افراد نزدیک به سالمند صورت پذیرد، خشونت خانگی است.

 

+ دلایل مختلف سالمندآزاری

مراقبت از سالمندی که نیازهای بسیار دارد سخت است و این موضوع زمانی سخت‌تر می‌شود که او به دلیل بیماری‌های مختلف، استقلال و بیشتر توانایی‌های خود را از دست داده باشد.

افرادی که معمولاً از سالمندان مراقبت می‌کنند، فرزندان بزرگسال، اقوام و دوستان او هستند که در این کار تخصصی ندارند. گاهی‌اوقات مسئولیت‌هایی که به عهده فرزندان در مراقبت از سالمندان قرار می‌گیرد، چنان زیاد است که منجر به بروز اضطراب در آنها و حتی مشکلات جسمی و ذهنی می‌شود. در نتیجه آنها بی‌حوصله‌تر شده و امکان دارد توجه کافی به سالمند خود نداشته باشند.

علاوه بر ناتوانی فرد مراقب سالمند، مسائل و مشکلات دیگری هم ممکن است باعث صدمه به جسم و احساسات سالمند شود. افسردگی مراقب، نبود حمایت از سوی دیگران، شدت بیماری سالمند، خشونت خانگی، تمایل خود سالمند به رفتارهای تهاجمی فیزیکی یا کلامی می‌توانند سالمندان را در خطر صدمات روحی و جسمی قرار دهد. حتی گاهی‌اوقات با یک سالمند به دلیل گذشته‌اش، بدرفتاری می‌شود. ممکن است او در گذشته رفتار خوبی با فرزندان یا همسر خود نداشته است.

حتی در برخی از موسسه‌های مراقبت از سالمندان احتمال سوءرفتار با سالمند وجود دارد. اگر مراقب‌ها در ارتباط با سالمندان آموزش ندیده باشند یا مسئولیت‌های بیشماری به عهده‌شان باشد، یا تحت شرایط نامناسب کار کنند احتمال دارد رفتار بدی با سالمندان داشته و آنها را آزار بدهند.

 

+ پیشگیری از آزار سالمندان

اگر در خانه، مراقبت از سالمندی را به عهده دارید و شرایط‌تان به‌گونه‌ای است که احتمال دارد نتوانید از عهده مراقبت از او برآیید، توصیه‌های زیر را به‌کار برید:

پیش از هر کاری اضطراب خود را کنترل کنید. می‌توانید با تکنیک‌هایی مانند یوگا، مدیتیشن یا تنفس عمیق جلوی اضطراب را بگیرید.

اگر امکان دارد از دوستان یا اقوام‌تان کمک بگیرید. اما اگر کسی نیست که بتواند گاه‌گاهی به کمک‌تان بیاید تا شما هم کمی استراحت کنید، از مؤسسات مراقبت از سالمند کمک بگیرید و بعضی روزها از یک پرستار بخواهید که در خانه به کمک‌تان بیاید.

از خودتان به‌خوبی مراقبت کنید. در غیر اینصورت از پا درآمده و خشم و اضطراب وجودتان را می‌گیرد و احتمال اینکه رفتار بدی با سالمند داشته باشید افزایش می‌یابد.

اگر افسرده هستید، باید با کمک یک مشاور روش‌های غلبه بر آن را بیابید.

وارد گروه‌هایی شوید که کارشان مراقبت از سالمندان است تا از تجربه‌های ارزشمند دیگران بهره‌مند شوید.

 

+ تنهایی سالمندان و کرونا

این روزها یکی دیگر از عواملی که موجب صدمات روحی و جسمی سالمندان شده است، تنهایی و فاصله‌گذاری اجتماع ناشی از کروناست. سالمندان تا زمانی‌که در کنار فرزندان و دوستان خود باشند، می‌توانند دوران سالمندی را به‌خوبی طی کنند. اما تنها گذاشتن آنها بسیار عذاب‌دهنده است.

بررسی‌ها نشان داده است که تنهایی سالمندان را در خطر ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی و همچنین بیماری‌های جسمی مزمن قرار می‌دهد.

متاسفانه ترس از مبتلا شدن سالمندان به ویروس کرونا باعث شده فرزندان یا اقوام و دوستان سالمندان از تماس مستقیم با آنها پرهیز کنند. نبود تعاملات اجتماعی روی عملکرد شناختی ذهن آنها اثر بد می‌گذارد و پس از مدتی تنهایی احتمال ابتلا به افسردگی و نگرانی و حتی افکار خودکشی در آنها افزایش می‌یابد.

همچنین ماندن در خانه موجب کم شدن فعالیت‌های فیزیکی و افزایش وزن در آنها می‌شود که آن نیز به‌نوبه خود روی سلامت قلب و توان ریوی‌شان اثر بد می‌گذارد.

 

+ چه باید کرد؟

روش‌های مختلفی برای مراقبت از سالمندان در این روزهای کرونایی وجود دارد:

 

+ ارتباط مجازی

اعضاء خانواده، اقوام و دوستان سالمندان باید با آنها به‌طور مرتب تماس تلفنی داشته باشند. البته با وجود فناوری‌های به‌روز و شبکه‌های اجتماعی راحت‌تر می‌توان با سالمندان ارتباط برقرار کرد.

در برخی از کشورها، دولت سرویس‌هایی راه‌اندازی کرده است که به وسیله آنها، مددکاران اجتماعی با سالمندانی که تنها هستند تماس می‌گیرند و احوال‌شان را جویا می‌شوند. همچنین برخی از کشورها نوعی برنامه کامپیوتری آماده کرده‌اند که با کمک آنها، حتی سالمندانی که تجربه استفاده از تلفن‌های هوشمند یا کامپیوتر را ندارند، می‌توانند وارد اینترنت و شبکه‌های اجتماعی شوند و به‌طور مجازی با دیگران تعامل داشته باشند.

 

+ ورزش و فعالیت‌های فیزیکی در خانه

باید سالمندان را به انجام دادن ورزش‌های سبک مناسب خانه، تشویق کرد. برنامه‌های اینترنتی بسیاری وجود دارد که حرکات ورزشی مناسبی را به مردم آموزش می‌دهند. باید از سالمندان خواست که هر روز ساعتی را ورزش کنند تا اثرات بد ماندن در خانه به مدت طولانی را بکاهند.

 

+ برنامه‌ریزی روزانه

باید سالمندان را تشویق به برنامه‌ریزی روزانه برای خود کرد. آن‌ها می‌توانند کارهای سبک و کوچکی در خانه انجام دهند و خود را سرگرم نگهدارند. حتی آنها می‌توانند در کلاس‌های مجازی آنلاین شرکت کنند یا با دوستان خود تماس بگیرند.

با توجه به شرایط و وضعیت سالمندان می‌توان از صدمات روحی و جسمی آنها کاست و به آنها در طی کردن بدون رنج این دوران کمک کرد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه