ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

استفاده از لوله‌های فنری به عنوان دودکش بخاری ممنوع

اترک: مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد گفت: استفاده از لوله‌های فنری به عنوان دودکش بخاری، غیراستاندارد و ممنوع است.

به گزارش اترک، مجید گریوانی با اشاره به غیر استاندارد بودن لوله‌های فنری به عنوان دودکش بخاری بیان کرد: یکی از شایع‌ترین علل بروز مسمومیت با گاز مونواکسید کربن استفاده از لوله‌های فنری می‌باشد، استفاده از لوله‌های قابل انعطاف فنری (خرطومی یا آکاردئونی) به عنوان دودکش به دلیل سهولت در نصب، با استقبال عمومی مواجه شده است که متاسفانه دارای مشکلاتی است که درصورت بی توجهی می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. 

 مجید گریوانی اظهار داشت: استفاده از این نوع لوله‌ها به عنوان دودکش، به علت تکنولوژی ساخت که به صورت لایه آلمینیومی روی هم پیچیده و در طول کل لوله دارای منفذ می‌باشد، غیراستاندارد و ممنوع است. 

وی با اشاره به اینکه افت فشار در این لوله‌ها زیاد است و تأثیر منفی در مکش سیال (دود) دارد، بیان کرد: در این نوع دودکش‌ها، امکان آب بندی شدن در محل اتصال را به طور کامل ندارد و احتمال بازگشت محصولات احتراق به محیط زیاد است. 

گریوانی افزود: به دلیل نوع ساختار، این نوع دودکش با گذشت زمان شکل اولیه خود را از دست می‌دهد و به حالت آویزان درمی آید همچنین احتمال ایجاد پیچ و خم‌های نامناسب در طول دودکش وجود دارد، ضمناً وزن خود لوله آکاردئونی می‌تواند در درازمدت موجب خارج شدن آن از محل اتصال به دهانه دودکش‌های دیواری و منجر به بازگشت محصولات احتراق به محیط شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد همچنین بیان کرد: دودکش‌های فنری فقط برای هود آشپزخانه مناسب است و به هیچ عنوان برای خارج کردن دودهای بخاری مناسب نیست و توصیه نمی‌شود.

وی تاکید کرد: برای خروج دودهای بخاری باید حتماً از دودکش‌ها آلومینیومی و گالوانیزه استفاده شود و البته بهترین دودکش‌ها آنهایی هستند که کمتر زانو داشته باشند.

 گریوانی تصریح کرد: دودکش‌ها باید تا پشت بام و حتی یک متر بالاتر از سطح پشت بام قرار بگیرد و حتماً کلاهک H داشته باشد.

وی به شهروندان توصیه کرد که دودکش بخاری‌ها را هر ماه کنترل نموده و به هیچ عنوان لوله‌های بخاری را از پنجره بیرون نگذارند زیرا با این کار، در واقع با جان اعضای خانواده بازی کرده‌اند ودر صورت استفاده حتماً موقت باشد و سه برابر بخش افقی به صورت عمودی اجرا شده و عایق بندی نیز صورت گیرد تا از سرد شدن بدنه لوله جلوگیری شده و از تبدیل گاز به بخار و مسدود شدن مسیر جلوگیری شود.

وی یادآور شد: بر اساس آمارهای موجود در سال گذشته ۳۲ نفر بر اثر استنشاق گاز مونواکسید کربن دچار گاز گرفتگی و دو نفر نیز جان خود را از دست دادند، و در ۶ ماهه نخست سال جاری ۲ مورد گازگرفتگی گزارش شده است که خوشبختانه فوت بر اثر مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن نداشته‌ایم.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه