ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

کود و نهاده معضل روزهای کرونایی

دستان خالی کشاورزان استان با مشکلات تولید

کشاورزی یکی از مزیت‌ها و قطب های اصلی تولید درآمد در خراسان شمالی است که حدود نیمی از جمعیت استان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و اغلب این افراد به شغل کشاورزی مشغول هستند.

به نقل از ایسنا، با فرارسیدن پاییز بسیاری از کشاورزان این استان به تکاپوی خرید نهاده‌های کشاورزی برای کشت پاییزه گندم، جو و کلزا می افتند اما گویا کشت پاییزه امسال با کشت سال‌های دیگر کمی متفاوت است، کشاورزان گلایه شدید از افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی دارند و بیشتر آن‌ها از عدم توانایی مالی برای خرید این نهاده‌ها سخن می گویند.

 

+قیمت کودهای فسفاته سروسامان آور است

ولی پور یکی از کشاورزان شهرستان بجنورد است که در گفت و گو با ایسنا، می‌گوید: هزینه‌های نهاده‌های کشاورزی از جمله بذر، کود و ... بسیار بالا رفته است.

وی با اشاره به اینکه برای کشت پاییزه امسال پنج تن بذر گندم و سه تن بذر جو خریداری کرده است، می‌افزاید: امسال هر کیلو بذر گندم را سه هزار و ۷۵۰ و در سال گذشته حدود دو هزار و ۷۵۰ تومان خریداری کرده و قیمت هر کیلوگرم جو طی امسال حدود سه هزار و ۳۰۰ و در سال گذشته دو هزار و ۳۰۰ تومان بوده است.

وی با تصریح بر اینکه اما قیمت کود فسفاته در حال حاضر در بازار سروسامان آور است، ادامه می‌دهد: قیمت هر کیسه کود فسفاته در بازار به حدود ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و برای هر هکتار زمین باید یک کیسه کود استفاده شود و زمینی که ۲۵ هکتار است باید رقمی حدود ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه شود.

ولی پور اظهارکرد: قیمت کود سفید نیز به حدود ۵۵ هزار تومان رسیده که در سال گذشته هر کیسه از این کود ۴۵ هزار تومان بوده است.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری دو هزار و ۵۰۰ تومان بوده تصریح کرد: آیا این قیمت کفاف هزینه‌های کشت پاییزه امسال را خواهد داد؟ و اگر برای سال آینده قیمت خرید تضمینی گندم کمتر از پنج هزار تومان باشد، کشاورز به طور حتم متضرر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجاییکه قیمت خرید تضمینی گندم امسال نسبت به قیمت بازار آزاد کمتر بوده گندم تولیدی را تحویل سیلوهای گندم نداده‌ام و هم اکنون گندم را با قیمت آزاد سه هزار و ۳۰۰ تومان را از من درخواست کرده‌اند.

 

+آیا قیمت خرید تضیمنی گندم امسال کفاف خرید نهاده‌های کشاورزی کشت پاییزه را می‌دهد؟

محمدزاده یکی دیگر از کشاورزان خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا اظهارکرد: بنده هم کشاورز و هم دامدار هستم و برای تأمین هزینه‌های دامداری مجبور به انجام کار کشاورزی و کشت گندم و جو هستم اما متاسفانه قیمت خرید تضمینی گندم کفاف خرید جو با قیمت بیشتر از سه هزار تومان در بازار را نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مساحت زمین کشاورزی‌ام ۴۰ هکتار است، گفت: در سال گذشته در سطح ۲۰ هکتار گندم را کشت کرده و گندم تولیدی را از آنجاییکه نان یارانه‌ای خریداری می‌کنم به دولت تحویل داده‌ام.

محمد زاده خاطرنشان کرد: اما هزینه کشت در کشت پاییزه امسال بسیار افزایش یافته است و فقط در سطح هفت هکتار گندم کشت کرده‌ام و مابقی را برای تأمین جوی مورد نیاز دام‌هایم، جو کشت کرده‌ام.

 

+ استفاده کشاورزان از دانش فنی و اصول برای کاهش هزینه‌ها

عبدالله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، افزود: برنامه کشت پاییزه گندم، جو و کلزای استان به میزان ۲۰۰ هزار هکتار بوده است که از این میزان ۷۹ هزار هکتار به صورت آبی و مابقی به صورت دیم زیر کشت می‌رود.

وی ادامه داد: سطوح کشت گندم و جو آبی استان به ترتیب ۴۷ هزار و ۴۲۵ هکتار، ۲۵ هزار هکتار و هفت هکتار و سطوح کشت گندم و جو دیم به ترتیب ۹۸ هزار هکتار و ۲۳ هزار هکتار است.

یوسفی اظهارکرد: به جز کشت گندم جو و کلزا سایر گیاهان نیز در برنامه الگوی کشت پاییزه قرار دارند که مهم‌ترین آن‌ها کشت یونجه آبی و دیم به میزان حدود ۱۵ هزار هکتار و کشت نخود و عدس دیم به میزان ۱۵ هزار هکتار است.

وی در ارتباط با افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی برای کشت پاییزه امسال گفت: طی امسال با افزایش قیمت کودهای کشاورزی مواجه بوده‌ایم و کودهای فسفاته در حال حاضر افزایش قیمت چهار برابری را داشته‌اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه اما از آنجاییکه تعدادی از کشاورزان توان خرید کود فسفاته را ندارند، توضیح داد: از آنجاییکه کشاورزان در سال‌های گذشته در مزارع خود از این نوع کود استفاده کرده‌اند به آن‌ها توصیه می‌شود تا یک آزمایشی را از خاک بگیرند و در زمین‌هایی که غنی از این کود است و با کمبود مواد معدنی و املاح مواجه نیستند، نیازی به استفاده از آن نیز ندارند.

وی تاکیدکرد: با توجه به افزایش قیمت هزینه‌های کشت محصولات کشاورزی از کشاورزان درخواست می‌شود تا با استفاده از دانش فنی و اصول علمی، امر کشاورزی را انجام دهند تا بتوانند بیشترین بهره وری برا ببرند.

 

+مدافع افزایش قیمت خرید تضمینی گندم هستیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه دولت قیمت خرید تضمینی گندم در سال آینده را اصلاح و به چهار هزار تومان رسانده است، گفت: با استفاده از مصوبه اخیر مجلس، این قیمت قابل تغییر خواهد بود و از سوی دیگر مدافع کشاورزان برای افزایش قیمت به لحاظ بهره وری بیشتر آن‌ها هستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که پیش بینی می‌کنید با توجه به افزایش قیمت‌ها تا چه میزان سطوح کشت های پاییزه در استان کاهش یابد، اظهارکرد: سطوح کشت پاییزه کاهش نمی‌یابد و فقط ممکن است طی امسال با توجه به وضعیت پیش آمده جابجایی ایجاد شود و کشاورزان بیشتر به سوی کشت جو تا گندم بپردازد.

 

+ کودهای جایگزین کود فسفاته

محمد نقی کاظمیان مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا گفت: کشاورزان با توجه به افزایش قیمت خیلی زیاد کودهای فسفاته از روش‌های جایگزین استفاده کنند که یکی از آن‌ها استفاده از کودهای فسفر بالا در زمان نورسیدگی است.

وی افزود: کشاورزان می‌توانند از این کود به میزان چهار لیتر در هکتار به همراه آب آبیاری و یا محلول پاش در مزارع استفاده کنند و علاوه بر آن همراه این کود می‌توان از کودهای زیستی که ۳۰۰ گرم در هکتار است، مصرف شود که هزینه آن‌ها در مجموع ۱۳۵ هزار تومان به ازای هر هکتار است.

کاظمیان تاکیدکرد: کود زیستی سبب می‌شود تا کود فسفاته که قبلاً در خاک بلوکه شده بود، رها شود و زمین از آن استفاده کند.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن در کشت پاییزه به کشاورزان توصیه می‌کنیم که برای کوپاشی از دستکاه کودکار و بذرکار استفاده شود که در این صورت مصرف کود فسفاته در زمین کشاورزی به ۵۰ درصد می‌رسد.

به گفته این مقام مسئول استفاده کود کمپوست و کود سبز از دیگر اقدامات و روش‌های جایگزین است که می‌توان به جای کود فسفاته استفاده کرد.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده ۶۰ درصد افزایش یافته است، گفت: کشاورزان می‌توانند از این روش برای مدیریت هزینه‌های کشت استفاده کنند و با استفاده از بهای به دست آمده در سال آینده بابت تحویل  گندم هزینه‌های لازم برای کشت بعدی را به دست آورند.

کاظمیان میزان گندم تولیدی در سال زراعی گذشته را ۲۰۰ هزار تن در این استان اعلام کرد.

 

+کاهش ۱۸.۶ درصدی خرید تضمینی گندم

سید جلال موسوی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا نیز اظهارکرد:  گندم‌کاران استان در سال جاری ۱۳۱ هزار و ۱۸۶ تن و ۸۷۶ کیلوگرم گندم به دولت فروختند که تاکنون سه هزار و ۲۸۸ میلیارد و ۵۹۸ میلیون ریال بابت فروش محصول خود دریافت کرده‌اند.

وی میزان کل مطالبات گندم کاران این استان را سه هزار و ۲۸۸ میلیارد و ۹۱۶ میلیون ریال اعلام و اظهارکرد: تنها از مجموع مطالبات کشاورزان استان ۳۱۸ میلیون ریال باقی مانده است که به زودی پرداخت می‌شود.

موسوی افزود: خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۶۱ هزار و ۳۴۷ تن بوده است، ۱۸.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

 

+ کاهش تولید گندم در صورت نرخ‌گذاری غلط

ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و آب مجلس شورای اسلامی نیز ۲۰ شهریور ماه با حضور در کارگروه سرمایه گذاری، اشتغال و کشاورزی خراسان شمالی در بجنورد گفت: دولت قیمت خرید تضمینی گندم را برای سال آینده رقم سه هزار و ۲۰۰ تومان در نظر دارد که اگر قیمت چهار هزار و ۵۰۰ تومان تعیین نشود به طور حتم با کاهش تولید گندم از سوی کشاورز مواجه خواهیم شد.

وی افزود: اگر این امر صورت نگیرد حداقل کاهش پنج میلیون تنی تولید گندم را در سال آینده خواهیم داشت و کشاورز به سوی کشت محصولات دیگر خواهد رفت.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه