ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

ارزانی امروز گوشت و خطرات فردا/ دامداران در آستانه ورشکستگی

ثابت ماندن قیمت گوشت قرمز طی ماه‌های اخیر بیش از آن که باعث خوشحالی باشد، زنگ خطر ورشکستگی دامداران و کمبود شدید گوشت طی ماه‌های آینده را به صدا در آورده است.

به نقل از مهر،  بازار متلاطم است و اجناس هر لحظه قیمت‌های متفاوتی دارند. قیمت برخی از اجناس نسبت به چند ماه پیش تا ۲ برابر نیز رشد کرده و این تورم همچنان ادامه دارد.

اما در این بین برخی اقلام رشد قیمت را شاهد نبودند. در وهله اول که به این امر نگاه کنیم خوشحال می‌شویم اما باز هم اندکی نگران هستیم. پشت پرده این ثبات قیمت چیست؟

مشخصاً قیمت گوشت و لبنیات محلی مد نظرمان است. قیمت گوشت گوسفند و گوساله طی ماه‌های اخیر عموماً ثابت بوده و بالا نرفته است. این مسئله را مورد بررسی قرار دادیم. آیا اتفاقات مثبت باعث شده قیمت گوشت، این مایحتاج مهم مردم، ثابت بماند یا یک سری موضوعات منفی پشت سر آن لنگر انداخته؟

 

+ارزانی امروز؛ خطر فردا

ابتدا به سراغ یک قصاب بجنوردی می‌رویم تا از قیمت‌ها اطلاع دقیق‌تری به دست آوریم. حاج محمد گوشت بره را صد هزار تومان و گوشت گوساله را ۸۰ هزار تومان قیمت می‌دهد.

وقتی از وی درباره نوسانات قیمت می‌پرسیم می‌گوید: متأسفانه اکنون میش که مولد است وارد بازار ذبح دام می‌شود و این یک فاجعه است.

حاج محمد گفت: هزینه‌های نگه داری دام روز به روز بیشتر می‌شود و از این رو دامدار نمی‌تواند از پس هزینه‌ها بر بیاید لذا دام خود را به بازار عرضه می‌کند که این عرضه فراوان باعث شده قیمت گوسفند زنده تا ۴۰ هزار تومان پایین بیاید.

این قصاب که از قیمت‌های علوفه بی اطلاع بود، از گلایه‌های دامداران سخن به میان آورد و در این خصوص بیان کرد: اگر قیمت گوشت بالا نرود تمام دامداران ورشکست می‌شوند و در نهایت قیمت گوشت سر به فلک می‌کشد.

پس از به دست آوردن این سر نخ متوجه می‌شویم آرامش امروز قطعاً طوفان بزرگی را در پیش دارد. برای بررسی بیشتر این بار سراغ دامدار بجنوردی می‌رویم.

 

+قیمت گوشت متناسب با تورم رشد نکرده است

رضا ریحانی در گفتگو با مهر اظهار کرد: علت اصلی ارزانی گوشت گرانی نهاده‌ها و خوراک دام است که باعث خواهد شد مشکلات فراوانی به وجود بیاید و برای جلوگیری از آن دامدار و دولت وظایفی دارند.

نماینده دامداران یک مجتمع دامداری ادامه داد: اگر امروز قیمت گوشت و شیر ارزان است و نسبت به تورم واقعی جامعه رشد نکرده نباید خوشحال باشیم زیرا بسیار خطرناک است و فعلاً کسی متوجهش نیست زیرا در چند ماه آینده با کمبود گوشت مواجه می‌شویم و باید به ناچار به سمت واردات گوشت برویم.

وی افزود: به خاطر گرانی علوفه دامداران دام‌های خود را روانه بازار کرده‌اند و این امر در آینده‌ای نزدیک، استان و کشور را با کمبود لبنیات و گوشت مواجه خواهد کرد.

ریحانی به قیمت شیر اشاره کرد و گفت: در حالت استاندارد باید قیمت شیر اندکی بالاتر از قیمت علوفه باشد تا برای دامدار صرفه اقتصادی داشته باشد اما اکنون بر عکس است و قیمت علوفه گاو گران‌تر است.

 

+نظارت بر قیمت فرآورده هست اما نظارت بر ماده اولیه نیست

این دامدار بیان کرد: قیمت نوشابه که ارزش غذایی ندارد چند برابر شده اما قیمت شیر گران نمی‌شود و چندین نهاد نظارتی جلوی آن را می‌گیرند که این پایین نگه داشتن قیمت شیر به تولید شیر ضربه می‌زند.

وی با انتقاد از عدم نظارت و قیمت گذاری در خوراک دام افزود: در ماده اولیه نظارت نمی‌کنند اما می‌خواهند در فرآورده نظارت و قیمت گذاری داشته باشند که این امر باعث افت تولید شده است.

ریحانی از افزایش ذبح جنس مولد دام خبر داد و تصریح کرد: این امر ما را با کمبودهای شدیدی مواجه می‌کند.

نماینده دامداران یک مجتمع دامداری گفت: این مجتمع که ۱۵ هزار رأس ظرفیت دارد اکنون با ۵۰۰ رأس فعالیت می‌کند و دامداران کنونی نیز در اواخر دوره خود قرار دارند و کسی گوساله جدید پرورش نمی‌دهد.

 

+ارزانی گوشت باعث از بین رفتن شغل دامداران می‌شود

وی از افزایش چند برابری قیمت گوشت طی ماه‌های آینده خبر داد و افزود: اگر مسئولان نخواهند این اتفاق رقم بخورد باید از خارج کشور گوشت وارد کنند که باز هم ضربه دیگری به دامدارها وارد می‌شود.

ریحانی از مردم خواست از ارزانی لبنیات و گوشت خوشحال نباشند و تاکید کرد: این امر به قیمت نابودی شغل بسیاری از خانواده‌های خراسان شمالی که از طریق دامداری امرار معاش می‌کنند تمام می‌شود.

 

+راه کارهای عملیاتی برای خروج از بحران

این دامدار بجنوردی در ادامه راه کارهای عملیاتی خود را پیشنهاد داد و بیان کرد: مسئولان می‌گویند قیمت نهاده‌های دامی قابل کاهش نیست که در این باب باید گفت نهاده‌های دامی اکنون ذرت، سویا و جو وارداتی محسوب می‌شود در حالی که این موارد تراریخته هستند و تا چند سال گذشته اصلاً جزو خوراک دام نبوده‌اند و برخی کشورها با سیاست‌های خود بازار سازی کرده تا اجناس ناسالم خود را به فروش برسانند و سلامت جامعه ما را به خطر بیندازند.

وی افزود: برای حل این مسئله می‌توانیم از پسماندهای صنایع کشاورزی و صنایع غذایی به عنوان خوراک دام استفاده کنیم لذا نیاز است سازمان جهاد کشاورزی نهاده‌های جایگزین و سالم را ارائه دهد.

ریحانی ادامه داد: علوفه خارشتر که خودرو است می‌تواند جایگزین بخشی از یونجه مصرفی شود لذا می‌شود به راحتی این گیاه را در شوره‌زارها کاشت و به دامدار رساند؛ بر این اساس هم زمین کشاورزی رشد می‌کند و هم نیاز به نهاده‌های گران نداریم.

 

+دامداران ناظر شوند

نماینده دامداران یک مجتمع دامداری عدم توزیع مناسب جو سهمیه‌ای را دیگر علت ضرر دامداران دانست و گفت: اکنون جو سهمیه‌ای که هزار و ۹۰۰ تومان به دامدار داده می‌شود، در بازار آزاد قیمت بالای ۳ هزار تومان دارد و این یعنی جو سهمیه‌ای به کسانی داده شده که دام ندارند و فقط دفترچه دامداری دارند.

وی راه کار این مسئله را تشکیل گروه ناظر از خود دامداران دانست و افزود: اگر نظارت را به یک کارمند محدود کنیم قطعاً مشکلاتی پیش می‌آید اما دامداران استان یکدیگر را می‌شناسند و لذا جلوی فساد گرفته می‌شود.

ریحانی انتشار لیست افرادی که سهمیه گرفته‌اند را دیگر راه کار اصلاح توزیع نادرست نهاده‌های دولتی دانست و گفت: یک فرد به راحتی می‌تواند سیستم نظارتی را فریب دهد اما اگر نامش منتشر شود و از سوی دیگر خود دامداران به این موضوع نظارت داشته باشند این موضوع حل خواهد شد.

این دامدار بجنوردی در ادامه به دامداران نیز توصیه‌هایی داشت و در این خصوص اضافه کرد: قیمت دام تحت تأثیر عرضه و تقاضا است لذا دامداران به تدریج دام‌های خود را وارد بازار کنند؛ به عنوان مثال اگر می‌خواهند ۱۰ دام خود را بفروشند، یک دام را به فروش رسانده و آن را خرج تهیه خوراک برای باقی دام‌ها کنند تا به این ترتیب قیمت‌ها اصلاح شود.

وی در پایان گفت: قیمت‌ها به صورت دستوری هیچ گاه ثابت باقی نمی‌ماند لذا نمایندگان مجلس برای تصمیم‌گیری با دامداران مشورت کنند.

 

+طرح دو فوریتی خرید محصولات استراتژیک در شورای نگهبان

امان الله حسین پور، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو بامهر اظهار کرد: به دلیل عدم اختصاص ارز دولتی به نهاده‌های دامی شاهد نوسانات جدی در بازار دام هستیم.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محصولات استراتژیک در حوزه کشاورزی و دامی باید توسط دولت خرید تضمینی شود، تصریح کرد: شرکت پشتیبانی دام باید محصولات دامی را با قیمت مناسب خرید کند.

وی افزود: زمانی که قیمت نهاده‌های دامی بالا می‌رود دولت باید قیمتی را اعلام و اعمال کند که دامدار دچار زیان و ضرر نشود.

حسین پور بیان داشت: طرح دو فوریتی خرید محصولات استراتژیک از سوی مجلس به شورای نگهبان ارسال شده که بعد از تأیید شورای نگهبان لازم الاجرا است.

وی گفت: در این طرح دو فوریتی شرکت پشتیبانی می‌تواند دام را با قیمت مناسب خریداری کند تا قیمت در بازار حفظ شود.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه