ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

معرفی چهره‌های برجسته اهالی خراسان شمالی در جایجای ایران؛

دکتر حسن تاتاری را بیشتر بشناسیم

اترک/ علی‌اکبرعباسیان: در عصر حاضر، مجموعهٔ شهرها و روستاهایی که اینک استان خراسان شمالی نامیده می‌شود، فرهیختگان بسیاری را در دامان خود پرورانده است، دانشورانی که برخی از ایشان دیگر در میان ما نیستند، و از میان معاصران نیز، شماری در استان، روزگار را می‌گذرانند و بی‌شماری، بیرون از استان در تهران، مشهد و جای جای میهن، یا آن سوی مرزها، زندگی می‌کنند.

این پروردگانِ ارجمندِ خراسان شمالی؛ با وجود آنکه در حوزه تخصصی خود سرمایه‌هایی ارزشمند، در سطح ملی شناخته می‌شوند، در عین نامدار بودن، چهره‌هایی ناشناخته یا کم شناخته، برای بیشتر هم استانی‌های خود، محسوب می‌گردند.

در این مطلب به معرفی «دکتر حسن تاتاری»، یکی از پرشکان و چهره‌های برجسته اهل خراسان شمالی پرداخته‌ایم.

 

+ حسن تاتاری دریک نگاه

 حسن تاتاری در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۵۰ در شهر بجنورد به دنیا آمد.

پدرش اسدالله تاتاری، زادهٔ بجنورد، پیشه کشاورزی داشت.

مادرش، روح انگیز تاتاری، متولد بجنورد، خانه‌دار بود.

او آخرین فرزند خانواده، با پنج خواهر است.

 

+ تحصیلات

تحصیلات ابتدایی را در دبستان جمال زاده و پاسداران بجنورد گذراند. پس از اتمام دورهٔ راهنمایی در مدرسه شهید مطهری و ابوریحان، در سال ۱۳۶۸ دیپلم خود را در رشته علوم تجربی از دبیرستان شهید حسن آبادی دریافت کرد.

در سال ۱۳۷۵ موفق شد در رشته پزشکی، از دانشگاه علوم پزشکی مشهد مدرک دکتری پزشکی را اخذ کند.

 در سال ۱۳۸۲ دوره تخصصی جراحی عمومی را با موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی تبریز گذراند.

در سال ۱۳۸۶ دوره فوق تخصص جراحی قلب و عروق را در دانشگاه علوم پزشکی تهران به پایان رساند.

دوره فلوشیپ جراحی بیماری‌های مادرزادی قلب را در سال ۱۳۹۵ در دانشگاه علوم پزشکی ایران با موفقیت به اتمام رساند.

 

+ خانواده:

در سال ۱۳۷۵ با خانم دکتر هما عباسی متولد تهران، ازدواج کرد. همسرش پزشک متخصص رادیولوژی است.

ایشان دارای یک فرزند پسر به نام کامران هستند، که در سال ۱۳۷۶ در شهر مشهد به دنیا آمد و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی رشته مدیریت صنعتی می‌باشد.

 

+ گفت‌وگو

 

++ با سپاس از اینکه دعوت ما را پذیرفتید، لطفاً در آغاز، قدری درباره سوابق شغلی خود بفرمایید.

 

در سال ۱۳۷۶ پس از اتمام دوره تحصیلی طب عمومی، به عنوان پزشک (پیام آور بهداشت) به زادگاهم برگشتم، و به اتفاق همسرم -که او نیز پزشک است - افتخار خدمت در محروم‌ترین مناطق شهرستان بجنورد، یعنی روستاهای راز و جرگلان و مانه سملقان به مدت نزدیک به دوسال نصیب بنده گردید.

 در سال ۱۳۷۸ به همراه همسر و تنها فرزندم - که کمتر از یک سال سن داشت - به صورت داوطلبانه به محروم‌ترین مناطق کشور، یعنی روستاهای "سوران" شهرستان سراوان بلوچستان عزیمت کردیم و به مدت چندین ماه افتخار خدمت به مردم مهربان و رنج کشیده بلوچ را داشتیم.

پس از آن با کسب موفقیت در آزمون‌های تخصصی و سپس فوق تخصصی و متعاقباً فلوشیپ، به مدت حدود ۹ سال، مشغول ادامه تحصیل در مقاطع یاد شده بودم.

نهایتاً از سال ۱۳۹۵ تاکنون به عنوان "عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران- مرکز آموزشی تحقیقاتی قلب شهید رجائی"، مشغول خدمت می‌باشم.

 

++ چه آثار پژوهشی داشته‌اید؟

به دلیل موقعیت شغلی‌ام، بخش قابل توجهی از وقت کاری من صرف امور آموزشی و پژوهشی می‌گردد، قسمتی از ماحصل این فعالیت به صورت نگارش چندین مقاله فارسی و انگلیسی است، که به دلیل تخصصی بودن و نیز تعدد آنان، ذکر آنها در حوصله عموم نمی‌باشد، و در صورت لزوم با جستجوی ساده در اینترنت (با عنوان Hassan Tatari) به راحتی در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

همچنین به عنوان استاد راهنما یا مشاور در نگارش پایان نامه‌ها با دانشجویان و دستیاران تخصصی پزشکی همکاری داشته‌ام، که برخی از آنها از این جمله‌اند:

۱. مطالعه بیومارکر لیپوکالین مرتبط با ژلاتیناز نوتروفیلی در بیماران تحت جراحی قلب.

۲. بررسی ماندگاری دریچه‌های بیولوژیک به دنبال تعویض دریچه ریوی در بیمارستان شهید رجائی.

۳. بررسی پیامدهای پس از عمل جراحی واسکولار رینگ.

۴. بررسی اثر نوردرمانی بر بیان miRNA دخیل در ایجاد تنگی.

به عنوان بخشی از رسالت پژوهشی- آموزشی، چندین سخنرانی، و ارائه مقاله و پوستر در کنگره‌های بین المللی داخل و خارج کشور داشته‌ام که در صورت تمایل با جستجو در اینترنت قابل رویت و مطالعه می‌باشد.

 

++ هنرهای مورد علاقه شما؟

یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب تعالی فرهنگ جوامع می‌گردد، هنر است.

هنر در ذات انسان‌هاست و از این رو من هم تمایل خاصی به برخی هنرها داشته و دارم که مهم‌ترین آنها موسیقی است.

البته به دلیل خراسانی بودن، علاقه خاصی به موسیقی سنتی و اشعار بومی خراسان شمالی به خصوص از نوع کرمانجی و نیز ترکی دارم.

 

++ شاعران مورد علاقه شما؟

شیفتهٔ اشعار شیرین و زیبای زنده یاد امین حکیم شفائی - که داماد خانوادهٔ ما نیز بودند - بوده و هستم.

و همواره از مفاهیم پربار آن اشعار، چه به زبان فارسی و چه به ترکی خراسانی، بهره‌ها گرفته و درس‌ها آموخته‌ام.

 

++ ورزش مورد علاقه؟

معتقدم ورزش لازمهٔ سلامتی است و از این رو هر هفته به مدت حداقل شش ساعت صرف انواع ورزش‌های فردی و گروهی (شامل شنا، بدن سازی، دوچرخه سواری و...) می‌کنم.

 

++ تجربه خود از سفرهای داخلی و خارجی؟

در سفرهای متعدد داخل و خارج کشور که داشتم به این نتیجه رسیده‌ام، یکی از بهترین جاذبه‌های طبیعی این کره خاکی، کشور عزیز و زیبای ما، ایران است. لذا در حد امکان از اوقات فراغت و تعطیلات آخر هفته استفاده نموده و از هیاهوی شهر فاصله گرفته و پا به دامن طبیعت زیبای ایران می‌گذارم، از کویرهای مرکزی کشور گرفته تا کوهستان و آبشارهای زیبای لرستان و تا جنگل‌های زیبای ارسباران.

به اطمینان تاکید می‌کنم که در کشور زیبای ایران به اندازه کل کشورهای دنیا، مناطق و چشم اندازهای طبیعی خیره کننده وجود دارد و هیچ نیازی به گشت و گذار در طبیعت سایر کشورها وجود ندارد.

 

++ در روز یا هفته چه مدت مطالعه یا تحقیق می‌کنید؟

یکی از معیارهای پیشرفت جوامع در دنیای امروز سرانهٔ مطالعه در آن جامعه است، قطعاً هرچه این مقدار بیشتر گردد، سطح فرهنگ و علم و پیشرفت جوامع به شدت بالاتر خواهد رفت.

به دلیل موقعیت شغلی‌ام بخش قابل توجهی از ساعات روزانه‌ام صرف مطالعه و نیز امور پژوهشی می‌گردد که امیدوارم از این صرف وقت، فایده قابل قبولی به جمع دانشجویان و دستیاران تخصصی‌مان برسد.

 

++ دلیل گرایش شما به رشته تحصیلی و تخصصی که انتخاب کردید چه بود؟

از آنجایی که شغل پدر من کشاورزی بود، طبعاً اشتغال و ارتباطات اجتماعی ایشان در مناطقِ با توسعه اجتماعی- اقتصادیِ ضعیف‌تر بوده، در طی زندگیشان مستمراً و از نزدیک شاهد مشکلات و کاستی‌های روستاها و مناطق محروم و کم بهره بودند، لذا در طی تحصیل من در دوران راهنمایی و دبیرستان، مؤکدا به بنده توصیه می‌کردند تا با ادامه تحصیل در رشته طب بتوانم با ارائه خدمات درمانی به مردم محروم و نیازمند، دردی از اقشار کم درآمد و محروم روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته را، بکاهم.

امید است خداوند منان حامی و پشتیبان من در این راستا باشند.

 

++ چه کاری را بیشتر دوست دارید انجام بدهید و از انجام آن لذت می‌برید؟

باید اعتراف کنم بیشترین لذتی که می‌برم این است که با انجام عمل جراحی بتوانم درد و آلام بیمار قلبی را از بین ببرم و لبخند خشنودی و رضایت را بر لبان بیمار و خانواده دردکشیده‌شان ببینم.

در آن لحظه، با دیدن لبخند آنها، تمامی خستگی ناشی از ایستادن طولانی مدت برای عمل جراحی، به طور کل از بین می‌رود و بهترین و شیرین‌ترین احساس لذت را، خداوند به من هدیه می‌دهد.

 

++ دست کم سه ویژگی بارز که خود و دیگران، آن را در شما سراغ دارند؟

به نظر بنده آن ویژگی‌ای که به تنهایی می‌تواند نجات دهندهٔ جامعه و انسان‌ها گردد، همان تعالی جویی و ایمان به اخلاق و معنویت است.

چه بسا دانشمندان و خردمندانی که به علت ضعف اخلاق و تعالی آنان، تلاش علمی‌شان راه به جایی نبرده، و نهایتاً موجب انحطاط خود و جامعه پیرامون خود شده‌اند.

انسانِ اخلاق مداری که به دنبال ارتقای کمالات معنوی خود و اطرافیانش باشد، می‌تواند با استفاده از علم و خرد خود، گام‌های مؤثر و مفیدی را برای ارتقای جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی وعلمی مردم و جامعه خویش بردارد.

 

++ در دوران زندگی با فراز و نشیب هم روبرو شده‌اید؟

فراز و نشیب جزء لاینفک زندگی است و طبعاً هیچ انسانی از این قاعده مستثنی نیست، من هم در پیروی از این قاعده همواره با این فراز و نشیب‌ها مواجه بوده‌ام ولی به لطف ایزد منان از هر نشیب و چالشی درسی گرفتم، تا بتوانم در صعود و فراز بعدی از آن درس استفاده کنم.

 

++ رمز موفقیت شما چه بوده است؟

♻️ - مهم‌ترین عامل موفقیت من لطف و خواست خداوند است که در تمامی مراحل و مشکلات زندگی و تحصیلم، پشتیبان و حامی بندهٔ خود بوده است.

امیدوارم با تلاش بیشتر و انجام وظائف اجتماعیم، بتوانم مخلوق قدر شناسی برای آن خالق بی همتا باشم.

 

++ چه کسانی در این زمینه نقش داشته‌اند؟

براین باورم که دعای خیر پدرم همواره پشتیبان من، در گذر از پیچ‌های سخت مسیر زندگی بوده است، معتقدم که اگر دعای مهربانانه و با خلوص ایشان پشت و پناه من نبود شاید کسب این حجم از موفقیت برای بنده هرگز میسر نمی‌شد.

و نهایتاً همراهی و صبوری همسر فداکارم که در تمامی مراحل دشوار زندگی و تحصیل و کارم، یار و یاور و مشوق اصلی من بوده و هست، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت من در کسب درجات علمی متوالی به شمار می‌آید.

 

++ چه اهداف و رسالتی را در زندگی دنبال می‌کنید؟

به واسطهٔ ویژگی شغلیم، اهدافم، به سه مجموعه تقسیم شده‌اند:

۱. در بعد آموزشی تلاش می‌کنم با ارائهٔ مطالب علمی به روزتر و مفیدتر به دانشجویان و دستیارانم، بتوانم افرادی داناتر، حاذق و تواناتر را به جامعه تحویل دهم.

امیدوارم بتوانم در ادای زکات علم که همانا آموزش آن به فراگیران است، توفیق بیش از پیش یابم.

۲. در بعد پژوهشی، هدفم رسیدن به پاسخ بسیاری از ابهامات و پرسش‌ها در زمینه شغلی خودم (جراحی قلب) با انجام مطالعات و پژوهش‌ها و کارآزمایی های بالینی مختلف می‌باشد،

امید است با رسیدن به پاسخ‌ها و نتایج جدید و مفید، به بخشی از بیماران - که در حال حاضر قادر به ارائه خدمات درمانی به آنها نیستیم - بتوانیم کمک کرده و قدری از دردهای آنها و خانواده‌هایشان را کاهش دهیم.

۳. در بعد درمانی نیز هدفم کمک بیشتر و انجام اعمال جراحی موثرتر به بیماران رنج کشیده قلبی و بهبود کیفیت زندگی آن بندگان عزیز خداوند می‌باشد.

به امید توفیق بیش از پیش خود و همکارانم در مداوای تمامی آن بیماران.

 

++ می دانیم شهرها و روستاهایی که امروزه در محدودهٔ استان خراسان شمالی جای گرفته‌اند، از دیرباز زیستگاه اقوام گوناگون با زبان‌ها، گویش‌ها و... متفاوتی بوده است. فارس و تات و کرد و ترک و ترکمن... در مورد زندگی در چنین تنوع فرهنگی و قومی چه نظری دارید؟

به نظر بنده این تنوع زبان و قومیت در استان ما اگر بی‌نظیر نباشد قطعاً کم‌نظیر است؛ این چنین تنوعی نه فقط موجب آشنایی هم‌استانی های عزیز به سایر زبان‌ها و گویش‌ها می‌گردد - که خود امتیازات فراوانی به همراه دارد - بلکه می‌تواند موجب وحدت و همدلی قومیت‌های متنوع و مذاهب مختلف در یک استان و زندگی و اشتغال مسالمت آمیز آنان در یک جامعه گردد.

 

++ بازگردیم به پزشکی؛ افرادی که مورد عمل جراحی از سوی شما قرار می‌گیرند، بیشتر کودکان هستند، یا بزرگسالان را هم شامل می‌شود؟

در گذشته صرفاً بزرگسالان نیازمند را تحت عمل جراحی قلب قرار می‌دادم ولی اخیراً بیشتر اعمال جراحی بنده بر روی بیماران با "ناهنجاری‌های مادرزادی قلب" است، که اغلب شامل کودکان می‌باشد.

 

++ تاکنون چند عمل جراحی انجام داده‌اید؟

تاکنون بیش از ۷۰۰ عمل جراحی انجام داده‌ام که بیشتر آن اعمال جراحی، بیش از ۴ ساعت و گاه ۷ ساعت طول کشیده است.

هرچند این مدت زمان انجام عمل جراحی - که طبعاً در تمام آن مدت، جراح در یک محل ثابت و ایستاده است - از دید خوانندگان، شاید عجیب و طولانی به نظر برسد، ولی برای جراح و تیم کمک کنندهٔ او، یک عمل جراحی ۷ ساعته شاید به اندازه یک ساعت زمان سپری می‌شود!

تنها توجیهی که برای تفاوت گذشت زمان بین تیم درمانی بیمار و خوانندهٔ این متن می‌توان بیان کرد، همانا هدف تیم درمانگر و عزم جزم آنان در انجام موفقیت آمیز عمل جراحی بیمار رنج کشیده است که این انگیزه و عشق ناب موجب "غرق شدن" جراح و تیم درمانی‌اش در "زمان" شده، سپری شدن ساعات را برای اعضای تیم، نامحسوس و بی اهمیت می‌نماید.

 

++ در چه بیمارستانی کار می‌کنید؟

در حال حاضر منحصراً در بیمارستان شهید رجائی تهران مشغول خدمت هستم.

 

++ نشانی مطب و تلفن تماس برای گرفتن نوبت؟

 

نشانی: تهران، خیابان ولی عصر، ابتدای بزرگراه نیایش، بیمارستان قلب و عروق شهید رجائی. تلفن: ۲۳۹۲۱

 

++ نظر به تجارب علمی و عملی جناب عالی، برای پیشگیری از بیماری قلبی، چه توصیه‌های کاربردی برای هم وطنان دارید؟

همان طور که بیشتر هم وطنان فهیم، بالاخص هم استانی‌های عزیزم می‌دانند، بیماری‌های قلبی، واجد یک سری عوامل خطرساز اولیه هستند، که در صورت پرهیز و یا تعدیل این عوامل خطرساز، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی به شدت کاهش می‌یابد.

مهم‌ترین این عوامل خطرساز (اصطلاحاً "ریسک فاکتور") شامل: پر فشاری خون، دیابت، کلسترول بالای‌خون، دخانیات، استرس، کم تحرکی و چاقی هستند.

هم وطنان عزیز با اجتناب از برخی این عوامل همچون استعمال دخانیات، استرس و کم تحرکی، با کنترل و متعادل نمودن برخی عوامل دیگر مانند: دیابت و پرفشاری خون، می‌توانند تا حد زیادی از ابتلای زودهنگام به بیماری‌های قلبی و عروقی مصون بمانند.

علاوه بر موارد ذکرشده، توصیه می‌شود تمامی افراد، به طور منظم، فعالیت ورزشی، به مدت حداقل ۵ ساعت در هفته، داشته باشند.

ورزش علاوه بر کاهش اضافه وزن - که خود جزء عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی می‌باشد - موجب تعادل فشار خون و نیز چربی و قند خون می‌شود. بنابراین ورزش یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی محسوب می‌شود.

 

++ و گفتهٔ پایانی، جناب عالی یکی از پیشگامان در پایه گذاری انجمن بوده‌اید که به تأیید موسسان، در جلسات مقدماتی تشکیل انجمن، علی‌رغم ضیق وقت ارزشمندتان، حضور فعال داشته‌اید. و از این جهت دوستان قدردان همکاری‌های بی شائبه شما هستند.

از شرکت جناب‌عالی در گفت‌وگو با هم‌استانی‌ها نیز بسیار سپاسگزاریم.

اینجانب همچون گذشته با تمام وجود و توانم آماده یاری صمیمانه به انجمن و هم استانی‌های عزیز جهت ارتقای همه جانبه جایگاه آنان در استان تهران و البرز می‌باشم. به امید توفیق روزافزون.

 

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه