ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

نگرانی کارکنان پتروشیمی استان از تصمیم مدیرعامل جدید در شرایط اضطراری استان؛ اورهال پتروشیمی در روزهای کرونایی

اترک/ عقیلی: پتروشیمی خراسان مطابق برنامه مجتمع‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سالانه بر حسب نیاز اقدام به تعمیرات اساسی یا اصطلاحاً اورهال نمودن سیستم‌ها و تجهیزات می‌کند.

به گزارش اترک، هر کارخانه‌ای که چند سال از عمر عملیاتی‌اش می‌گذرد، قطعاً به تعمیرات اساسی نیاز پیداکرده و یا اورهال (overhaul) را از سر گذرانده است. اورهال، فعالیت‌هایی مرتبط در قالب بخشی از فرآیندهای پیوسته است که برای مدیریت دارایی‌ها انجام می‌شود و از طریق قرارگیری در استراتژی کسب‌وکار در بلندمدت باهم گره می‌خورند.

هدف از تعمیرات اساسی، حفظ و نگهداری سیستم در شرایط کارآمد است. چراکه نمی‌توان نیاز به نگهداشت کارخانه و دارایی‌ها را از بین برد؛ لذا تعمیرات اساسی یا اورهال یکی از رویدادهای بزرگ در مدیریت نگهداشت به حساب می‌آید.

پتروشیمی خراسان نیز به صورت رویدادهای متوالی و گاهی با فواصل نامشخص، تعمیرات اساسی این مجتمع را طی سال‌های اخیر به انجام رسانده است. براساس جدول برنامه‌های زمانبندی تعمیرات اساسی مجتمع‌های ملی صنایع پتروشیمی ایران در سال 98، آبان ماه سال گذشته بود که شرکت پتروشیمی خراسان تعمیرات اساسی سیستم‌ها و تجهیزات خود را در دست اقدام داشت.

اما این «اتفاق» ظاهراً قرار است بار دیگر طی خردادماه امسال روی دهد؛ تعمیرات اساسی مجتمع پتروشیمی استان که اکنون با 70 درصد ظرفیت مشغول به کار است را از آن حیث یک «اتفاق» می‌نامیم که با آغاز این روند براساس رویه گذشته تعداد زیادی نیروی فنی و کارگری از استان خراسان شمالی یا استان‌های همجوار وارد مجتمع پتروشیمی شده و حضور حداقل یک ماهه آن‌ها در مجتمع برای تعمیرات، سبب افزایش شیفت‌های کاری و ارتباطات میان پرسنل در این شرایط کرونایی که خراسان شمالی را در وضعیت قرمز قرار داده است می‌شود.

این درحالی است که تعداد زیادی از مجتمع‌های پتروشیمی دیگر کشور برنامه زمانبندی تعمیرات اساسی را براساس اعلام مراجع بالادستی به ماه‌های آینده موکول کرده‌اند. به عنوان مثال، پتروشیمی بندر امام و رازی در تیرماه، پتروشیمی ایلام در مردادماه، پتروشیمی خوزستان در مهر ماه و پتروشیمی خارک نیز در آبان ماه قرار است تعمیرات اساسی خود را آغاز نمایند. البته تعدادی از مجتمع‌های پتروشیمی نیز در همین خرداد ماه تصمیم بر اورهال نمودن خود دارند اما وضعیت شیوع کرونا در آن مناطق با استان ما قابل مقایسه نیست.

سؤال ما اینجاست چرا مجتمع پتروشیمی خراسان اصرار بر انجام این عملیات آن هم هنگامی که استان در وضعیت هشدار قرار گرفته است دارد و خانواده‌های پرسنل خود و مردم استان را اینگونه نگران می‌کند؟

 

+ دغدغه خانواده‌ها

طی چند روز گذشته تعداد زیادی از همسران، فرزندان و در کل خانواده‌های پرسنل این مجتمع به نمایندگی از پرسنل با روزنامه اترک و کانال بجنورد زیبا ارتباط گرفته و پیام‌های مختلفی از نگرانی‌هایشان بابت برنامه ریزی پتروشیمی برای این اقدام را به ما منتقل کرده‌اند.

این خانواده‌ها که از نقره داغ شدن همسر یا اعضای خانواده‌هایشان که در پتروشیمی مشغول به کار هستند بیم دارند، درخواست داشتند تا اسمی از آن‌ها برده نشود.

آن‌ها اظهار می‌کنند: پتروشیمی برای انجام عملیات تعمیرات اساسی، طی ادوار گذشته حداقل 200 نفر نیروی کارگری و فنی جدید به مجموعه اضافه می‌نماید که پراکندگی آن‌ها بین استان‌های مختلف، متفاوت است.

این خانواده‌ها، افزایش ارتباط بین پرسنل، نبود تجهیزات ایمنی مناسب برای مقابله با کرونا و کارساز نبودن تجهیزاتی از قبیل تب سنج در این شرایط را از جمله نگرانی‌های خود اعلام کرده و می‌افزایند: اکنون بیماری کرونا بدون هیچگونه علائمی در بسیاری از افراد وجود دارد که فرد از آن بی اطلاع است. ضمن اینکه تعدادی از پرسنل به کرونا مبتلا شده‌اند. لذا این اقدام در شرایطی که استان وضعیت هشدار به خود گرفته ضرورت نداشته و می‌توان برنامه تعمیرات اساسی را به یک یا دو ماه آینده که وضعیت استان مساعد شد موکول کرد.

بی توجهی به درخواست پرسنل درباره این موضوع و عدم رعایت برنامه زمانبندی و دورکاری مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا توسط این مجتمع پس از تغییر مدیرعامل نیز از دیگر مواردی است که این خانواده‌ها به آن معترض هستند.

 

+ قول پیگیری از سوی معاونین استاندار

برای پیگیری این موضوع، با «محمود قنبری» و «علی بیگ زاده» معاونین اقتصادی و توسعه مدیریت و برنامه استاندار خراسان شمالی تماس گرفتیم که ضمن اظهار بی اطلاعی از موضوع تا پیش از تماس ما، «قول پیگیری» این موضوع برای رفع نگرانی خانواده‌ها را دادند.

 

+ پیگیری از دانشگاه علوم پزشکی

برای پیگیری بیشتر این موضوع با معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز تماس گرفتیم. دکتر افشین دلشاد در خصوص برنامه پتروشیمی استان برای اورهال نمودن تجهیزات این مجتمع می‌گوید: نظر کلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور همانند سازمان جهانی بهداشت، خودداری از رفع زود هنگام محدودیت‌ها است اما در این بین موضوعات اقتصادی نیز وجود دارد که براساس شرایط جامعه باید در تصمیمات لحاظ شود.

وی اضافه می‌کند: البته رفع محدودیت‌ها به معنای رعایت نکردن نکات ایمنی و بهداشتی از سوی مجتمع پتروشیمی خراسان نیست و این موضوع را در اولین فرصت مطرح و در ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در استان پیگیری می‌کنیم.

 

+ تصمیم بر عهده استاندار است

دکتر دلشاد با تاکید بر اینکه تصمیمات کلان در ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا گرفته می‌شود که برای استان‌ها لازم الاجراست می‌گوید: اما در خصوص استان‌هایی نظیر ما که در وضعیت هشدار به سر برده و تعداد مبتلایان ما به کرونا روز به روز درحال افزایش چشمگیر است، استانداران می‌توانند با اختیار خود تصمیماتی اخذ کنند تا جلوی این روند را بگیرند.

وی خاطرنشان می‌کند: باید جلسه‌ای با حضور استاندار در این خصوص برگزار شود تا تصمیم نهایی با حضور ایشان اخذ شود.

 

+ خانواده‌ها دغدغه درستی دارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با ما، دغدغه پرسنل و خانواده‌های آنان را درست خوانده و می‌گوید: متاسفانه در بخش‌های مختلف جامعه شاهد بیخیالی نسبت به وضعیت کرونا هستیم.

دکتر سید احمد هاشمی می‌افزاید: برای جلوگیری از این بیماری و نرخ بالای شیوع آن در استان، تصمیم به تعطیلی پارک‌ها گرفته شد تا به هر نحوی از شدت این موضوع بکاهیم.

وی تاکید کرد: مجتمع پتروشیمی استان نیز باید در این خصوص جدیت داشته و نکات بهداشتی را جدی بگیرد. ما نیز قطعاً پیگیر این موضوع هستیم تا تصمیم درست در این خصوص گرفته شود.

 

+ نتیجه: پیگیری می‌کنیم

همانطور که گفته شد پیگیری‌های ما به علت بی اطلاع بودن مسئولان از برنامه تعمیرات اساسی یا اورهال پتروشیمی، به پاسخ‌های «پیگیری می‌کنیم» منتهی شد تا ببینیم مسئولان چه تصمیم در این خصوص اتخاذ می‌کنند.

لازم به ذکر است که تماس‌های چندین باره ما با مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان و همچنین مجتمع پتروشیمی استان بی پاسخ ماند تا این موضوع را از ابعاد دیگر نیز بررسی کنیم.

 

تبلیغ

دیدگاه‌های دیگران

ح
حسین رحمتی |
همش پارتی بازی هرکس اشنایی داشت میره سرکار توپتروشیمی من که پچه منطقه حصاروگرمخانم یک بار نشد اونجا کار کنم مجبورم برم شهر غریب کار کردن
ح
حسین رحمتی |
همش پارتی بازی هرکس اشنایی داشت میره سرکار توپتروشیمی من که پچه منطقه حصاروگرمخانم یک بار نشد اونجا کار کنم مجبورم برم شهر غریب کار کردن
ا
امیررضا |
قطعا برگزاری تعمیرات اساسی در این زمان و این وضعیت پتروشیمی خراسان را به کانون خطرناک ویروس کرونا در استان تبدیل خواهد کرد

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه