ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

کرونا هم آش چریش خراسان شمالی را از جوش نینداخت

شیوع بیماری کرونا و هول و هراس آن علیرغم همه نگرانی‌ها و محدودیت‌هایی که در گذران بهار امسال برای خانواده‌های خراسان شمالی ایجاد کرد اما نتوانست شوق زنان این خطه را برای پخت غذاهای موسمی بهار از جمله «آش چریش»، «فتیرمسکه» و یا «خورش کنگر» از آنان بگیرد.

به نقل از ایرنا، بارندگی‌ها و شرایط آب و هوایی مساعد بهار امسال موجب شد تا چریش، این گیاه بومی خراسان شمالی که هر سال مراتع و کوهپایه‌ها را سبز می‌کند، اندکی دیرتر سر از خاک برآورد اما در عین حال ممنوعیت وضع شده برای برداشت گسترده این گیاه، موجب شد تا رویشگاه‌های این گونه خوراکی جانی تازه بگیرد و رویش آن چندین برابر سال‌های گذشته شود.  

+خوشمزه‌های بهاری

گونه خوراکی و دارویی چریش، در میان گیاهان خودروی خراسان شمالی، سری میان سرها دارد و سال‌ها است که در سفره‌های بهاری مردم این خطه جا باز کرده است.

مردم خراسان شمالی در فصل بهار از این گیاه آشی می‌پزند که مخلوطی از حبوبات، بلغور گندم و گیاه چریش است و با دوغ تازه خورده می‌شود.

نان چریشی نیز با استفاده از خمیر، زردچوبه، پیاز، ادویه‌ای مانند رازیانه و همچنین دنبه گوسفندی که روغن آن گرفته شده و سرخ شده باشد و یا روغن حیوانی در تنور پخته می‌شود.

مردم خراسان شمالی در فصل بهار از این گیاه آشی می‌پزند که مخلوطی از حبوبات، بلغور گندم و گیاه چریش است و با دوغ تازه خورده می‌شود

به گفته کارشناس مسوول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، گیاه چریش در تثبیت خاک و تأمین بخشی از علوفه دام‌های منطقه در فصول بهار و تابستان اهمیت زیادی دارد و بسته به نوع، جنس و گونه آن در هر منطقه و در موسم گل دهی با توجه به رنگ گل‌ها مناظر بسیار زیبایی را پدید می‌آورد که به لحاظ تفرجگاهی نیز بسیار چشم نواز و دیدنی است.

علی رضا احمدی اسکویی افزود: چریش یکی از انواع گیاهانی است که با فرارسیدن فصل بهار از نیمه فروردین ماه در مراتع خراسان شمالی شروع به روییدن می‌کند و تا پایان فصل بهار قابل برداشت است.

 

+ممنوعیت برداشت

 

وی اظهار داشت: از آنجا که برداشت این گیاه در خراسان شمالی تا چند سال قبل ممنوع نبود،  بسیاری از افراد بومی استان که با این گیاه آشنا بودند برای چیدن آن به کوه‌ها و مراتع هجوم می‌بردند و در این ایام بازار استان با حجم زیادی از عرضه چریش مواجه می‌شد که با بهایی اندک فروخته می‌شد.

وی در مورد خصوصیات ظاهری چریش گفت: هر بوته گیاه چریش چندین برگ دارد که مانند سبزی تره قسمت انتهایی آن در غلافی سفیدرنگ پیچیده شده است اما برگ‌های آن آبدار و درشت‌تر از تره و انتهای غلاف آن نیز زردرنگ است.

علاوه بر مصرف دارویی آن به‌تنهایی و یا در ترکیب با سایر گیاهان، ارزش آن مضاعف می‌شود و در طب سنتی برای مداوای عوارض و لکه‌های پوستی، اگزما، شکستگی اعضای بدن و جلوگیری از ریزش مو و تقویت پیاز مو نیز کاربرد دارد.

به گفته این کارشناس منابع طبیعی، گیاه چریش در خراسان شمالی به لحاظ شرایط اقلیمی آن بخصوص در مناطق شمالی در منطقه گلول شیروان، راز و جرگلان، ارتفاعات اسدلی و کوه شاه جهان اسفراین، سالوک، کوه بهار، قزلق و شوقان جاجرم و مناطقی از شهرستان مانه و سملقان می‌روید.

احمدی اسکویی اظهار کرد: کارشناسان منابع طبیعی خراسان شمالی، برای جلوگیری از تخریب مراتع و پیشگیری از نابودی این گونه گیاهی، آموزش بهره‌برداران در شناسایی گونه‌های قابل بهره برداری، زمان گلدهی، زمان رسیدگی و بهترین زمان برداشت ریشه‌ها را حائز اهمیت می‌دانند.

وی افزود: ریشه‌های غده‌ای برخی از این گونه‌های این گیاه چسبناک است که موارد استفاده از آن در مناطق مختلفی از جمله ایران، ترکمنستان و افغانستان به عنوان چسب طبیعی نیز معمول است و این گیاه علاوه بر مصرف خوراکی، ارزش دارویی نیز دارد.

مسوول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اظهار داشت: با توجه به خشکسالی‌های پیاپی در عرصه‌های مرتعی، تعدادی از گونه‌های با ارزش دارویی و صنعتی به دلیل بهره‌برداری‌های بی‌رویه به ویژه در مناطقی با دسترسی آسان در معرض انقراض و نابودی قرار گرفته و به همین دلیل برداشت گونه‌های دارویی و خوراکی شامل کنگر و دنبلان کوهی هم ممنوع شده است.

 

+خوراکی به قدمت ۲۰۰ سال 

فتیرمسکه هم یکی از غذاهایی است که در فصل بهار در خراسان شمالی رایج است.

این خوراک خوشمزه بهاری که در سال ۹۶ در فهرست میراث ناملموس فرهنگی خراسان شمالی ثبت شده، چنان که از نامش پیداست از فتیر که نانی تنوری و خوشمزه با پختی خاص است تهیه و با مسکه که همان کره محلی است خورده می‌شود.

این نان با آردهای معمولی تهیه می‌شود ولی شیوه عمل آوری آن موجب می‌شود تا نان بعد از پخت ورقه ورقه شود و سپس داغ داغ در ظرفی گذاشته می‌شود و لابلای آن کره محلی تازه قرار می‌گیرد که عمدتاً با

 

شکر خورده می‌شود.

 به گفته یک کارشناس میراث فرهنگی خراسان شمالی «فتیر مسکه»، خوراکی بهاری است و بیشتر در زمان شیردوشی بهاره گوسفندان، که بازار کره گرفتن عشایر و کردهای خراسان شمالی از دام‌ها گرم است، عمومیت پیدا می‌کند.

رضا انباردار،  با بیان این که قدمت فتیرمسکه که اکنون همگانی شده است به ۲۰۰ سال قبل باز می‌گردد، گفت: فتیرمسکه در ابتدا در میان کردها و به ویژه دامداران عشایر، مرسوم بود و سپس ذائقه دیگر ساکنان منطقه را نیز تحریک کرده و عمومیت یافت.

فتیرمسکه با آردهای معمولی تهیه می‌شود ولی شیوه عمل آوری آن موجب می‌شود تا نان بعد از پخت ورقه ورقه شود و سپس داغ داغ در ظرفی گذاشته شد. و لابلای آن کره محلی تازه قرار می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه اقوام ساکن در شمال خراسان دامدار بوده و زندگی خود را از راه تولید لبنیاتی مانند شیر،  کره و ماست می‌گذراندند بانوان عشایر کرد در زمان انجام کارهای گروهی مانند شیردوشی، پشم‌چینی و قوچ‌گذاری، فتیر می‌پختند و با کره مخلوط می‌کردند و در کنار آن دوغ تازه‌ای هم قرار می‌دادند تا احتمالاً در صورت گلوگیری فتیرمسکه، رفع مشکل کند.

وی گفت: با توجه به قدمت حضور عشایر در شمال خراسان، پیشینه این خوراکی را دست کم می‌توان با قاطعیت تا ۲۰۰ سال پیش برآورد کرد.

یکی از بانوان بجنوردی هم در مورد پخت فتیر این غذا، که در خراسان شمالی به «قتلمه» معروف است، گفت: خمیر این فتیر مانند نان است اما طریق باز کردن خمیر مهم است.

هاجر کردی افزود: خمیر را با وردنه باز کرده و روی آن مخلوط روغن و زردچوبه را که از قبل آماده شده، می‌ریزند. سپس خمیر را به شکل نوارهایی نازک بریده و این نوارها را دوباره با دست رول کرده و هر یک از آن را روی دیگری گذشته و سپس دوباره با وردنه پهن می‌کنند.

وی گفت: برای این که خمیر خوبی به دست آید این کار چند بار تکرار می‌شود که البتته با دقت و سرعت انجام می‌شود و سپس آن را باز کرده و در تنور قرار می‌دهند.

این بانوی خراسانی اظهار داشت: قتلمه داغ را از تنور خارج کرده و همانطور داغاداغ در لابلای آن کره محلی تازه و شکر می‌ریزند تا چرب و شیرین شود.

وی افزود: این غذا را اکنون فقط کردها و عشایر طبخ نمی‌کنند بلکه عمومیت یافته و حتی ترک‌ها، تات‌ها و ترکمن‌های خراسان شمالی نیز فتیرمسکه تهیه کرده و می‌خورند و از این غذای بهاری لذت می‌برند.

 

+ بهار و کنگرهای خودرو

از دیگر گیاهان بهاری خراسان شمالی که دستمایه تهیه خوراکی ساکنان این خطه می‌شود، و این روزها در بازارهای منطقه به وفور دیده می‌شود کنگر است که در کنار شوره و سلمه عرضه می‌شود که البته فراوانی آن در بازار مانند سال قبل نیست و شاید یکی از دلایل، ممنوعیت برداشت این گیاهان باشد.

به گفته مسوول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، کنگر گیاهی بوته‌ای و خاردار است که به صورت طبیعی در قسمت‌های کوهستانی استان می‌روید.

احمدی اسکویی با اشاره به خواص این گیاه اظهار داشت: گفته می‌شود این گیاه برای بهبود عملکرد کلیه، کیسه صفرا و کبد توصیه می­شود و برای درمان کم خونی نیز مناسب به نظر می‌رسد.

وی افزود: کنگر خودرو است،  یعنی کسی آن را نمی‌کارد،  از خار پوشیده شده و بنابراین چیدنش کمی سخت است و چون خاصیت دارویی دارد، از آن خورشت و بورانی نیز تهیه می‌کنند.

 

در خراسان شمالی ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، معطر و ادویه‌ای شناسایی شده است که بیشتر این گونه‌ها قابلیت صنعتی شدن دارند، اما برداشت‌های غیراصولی از اصلی‌ترین مخاطراتی است که رویشگاه گیاهان دارویی را تهدید می‌کند.

در سطح جهان بیش از ۳۰ هزار گونه گیاهی وجود دارد که از این تعداد هشت هزار گونه در ایران شناسایی شده است.

تنوع گیاهان در ایران سه برابر بیش از تنوع این گونه‌ها در اروپا است و این مزیتی برای کشور ما به شمار می‌رود.

هشت هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی از این تعداد، ارزش دارویی دارد و رویش هزار و ۷۸۲ گونه از این گیاهان منحصر به ایران است.

سطح زیر کشت گیاهان دارویی خراسان شمالی هزار و ۲۸۵ هکتار با تولید هزار و ۹۲۰ تن است که گیاهان دارویی معروف‌ترین آنها زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز، کدو تخم کاغذی و کتان است.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه