ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

توصیه‌های مهم به سرمایه‌گذاران در بورس

حالا تعداد حاضران در بورس تهران به بیش از یازده میلیون نفر رسیده است. آماری که به خوبی عطش سرمایه‌گذاری در بورس تهران را به رخ می‌کشد.

 به گزارش خبرانلاین، آخرین آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد تعداد کسانی که در سامانه سجام در فروردین ماه امسال ثبت نام کرده‌اند، نسبت به سال گذشته ۱۸ برابر شده است.

 بورس تهران به واسطه رشد قابل توجه بازدهی سرمایه در سال گذشته و امسال حالا به مقصد بسیاری از سرمایه‌های سرگردان تبدیل شده است. سرمایه‌هایی که تا دیروز راه فردوسی را در پیش می‌گرفتند، حالا خیابان حافظ را ترجیح می‌دهند، حضور در بورس اوراق بهادار تهران.

 در سال گذشته در مجموع ۸۲۲ هزار سهامدار جدید وارد بورس شده‌اند که با اضافه شدن این تعداد سهامدار، جمعیت کل سهامداران بورس به ۱۱ میلیون و ۶۵۵ هزار نفر رسیده است. بازدهی بورس تهران در سال گذشته در حالی ۱۸۷ درصد اعلام شد که سایر بازارهای مشابه بازدهی در محدوده ۱۹ تا ۴۰ درصد داشته‌اند.

+ بورس در معرض خطر؟

 تاخت و تاز قیمت‌ها در بازار سهام در حالی ادامه دارد و در شرایطی تعداد تازه‌واردان به بازار سرمایه در حال افزایش است که بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دهند که جمعیت تازه‌وارد آماده رویارویی با واقعیات بورس نیستند.

میثم رادپور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرانلاین، در پاسخ به این سئوال که ارزیابی شما از وضعیت فعلی بازار سرمایه چیست؟ گفت: نکته مهم این است که بازار وضعیت عادی ندارد. مهم‌ترین نکته‌ای که مد نظر سهامداران و تازه‌واردان به بورس باید قرار گیرد، این است.

 وی با اشاره به اینکه عدم واکنش بازار سرمایه به اتفاقات سیاسی و اقتصادی کمی نگران کننده است، گفت: در شرایط کنونی اخبار جاری تاثیرگذاری‌اش را بر بورس از دست داده و هر روز بازار سرمایه در حال رسیدن به رکورد تازه‌ای است. در حقیقت مثبت نبودن بازار سرمایه در شرایط فعلی غیر عادی تلقی می‌شود.

 

+ چرا بورس رشد کرد؟

 وی با اشاره به اینکه اقبال مردم به بورس در ذات خود اتفاق خوبی است، گفت: به هر حال در سال‌های اخیر نرخ ارز افزایش سیصد درصدی را تجربه کرده و نوعی احساسا جاماندگی در بازار سرمایه شکل گرفته است، از سوی دیگر در شرایط کنونی وضعیت بازار تحت تأثیر مقررات سختگیرانه بانک مرکزی و وضع محدودیت‌های جدی بر نقل و انتقال پول از یک سو و محدود شدن دامنه پرداخت سود بانکی از سوی دیگر در کنار جدی شدن دریافت مالیات از مسکن و سکه و ارز، بخشی از سرمایه‌ها را به بورس کشید.

 وی تاکید کرد این‌ها عواملی است که بر رشد بورس تاثیرگذار بود اما نگرانی ما اینجا متوجه طیفی است که در عمرش حتی زیان ۵ درصدی را تجربه نکرده اما با ورود به بورس ممکن است با زیان چهل درصدی روبرو شود.

 این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: من برای درک بهتر وضعیت برای تازه واردان یک مثال را می‌زنم، در شرایط کنونی هر فردی یک جعبه شیرینی در دست گرفته و وارد بورس شده است تا یک جعبه به علاوه یک شیرینی از بورس با خود ببرد اما در حقیقت نمی‌داند اینجا بازاری است که شاید همان جعبه شیرینی یعنی اصل سرمایه را نیز از فرد بگیرد.

 

+ تاثیرکانال‌های تلگرامی بر رشد بورس

 او گفت: برخی کارشناسان متاسفانه تحلیل‌های عجیب و غریب درباره دلایل رشد شاخص می‌گویند در حالی که واقعاً این رشد ربطی به تورم و اشتباه بودن فرمول قیمت گذاری و ... ندارد و بی‌تردید به محض ریزش بورس این عده از مواضع خود عقب می‌نشینند.

 او تأثیر فضای مجازی در رونق بورس را نیز بسیار زیاد دانست و گفت: در شرایط کنونی تبلیغات سنگینی در فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی و ... صورت می‌گیرد که سرمایه گذاری در بورس بازده بالا دارد در حالی که بسیاری از این سیگنال‌ها مبنای درست ندارد و ممکن است تازه واردان را به خطر بیندازد از این رو توصیه حتمی اتکا به نظر کارشناسی دقیق و همچنین پرهیزاز خرید هیجانی و احساسی است.

 

+ انتظار سود غیرعادی

 وی تاکید کرد: کسانی که وارد بازار شده‌اند، به قصد سود بالاتر از صد درصد و حتی سیصد در صد وارد این بازار شده‌اند در حالی که بورس دیر یا زود واقعیت خود را بازخواهد یافت.

 او گفت: مثبت بودن همیشگی بورس اتفاق عادی و نرمالی نیست، بورس ما در حال حاضر اصلاً ایست ندارد، در نتیجه یا باید بالا برود یا پایین آمده و ریزش را بپذیرد از این روباید انتظار کسب سود برای تازه‌واردها انتظاری منطقی و دقیق باشد تا اگر فاز اصلاحی آغاز شد افراد احساس غبن نکنند. وی تاکید کرد: اصلاً قابل پیش‌بینی نیست که این رشد تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه