ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

هزینه ۳ میلیاردی برای ۶ بیمار در خراسان شمالی/

رنج درد یا تحملِ نداری؟ اترک/ وحدانی: این روزها تحریم، تورم و مشکلات اقتصادی زندگی هر فردی را به نوعی تحت الشعاع قرار داده است. حال آنکه آن فرد بیماری خاص یا صعب العلاج باشد؛ آیا در این وضعیت باید درد بیماری را تحمل کند یا درد نداری برای درمان؟ به گزارش اترک، بیماران خاص و صعب العلاج بیمارانی هستند که به علت خاص یا صعب العلاج بودن بیماری باید تحت حمایت‌های ویژه قرار بگیرند، زندگی این افراد به نحوی سپری می‌شود که بیماری بسیاری از خوشی‌ها را از آنان سلب کرده و چاره‌ای جز تحمل آلام بیماری‌شان ندارند.

بیماران خاص و خانواده‌های آنان چشم انتظار تدبیر مسئولین و مدیران بخش‌های بیمه و درمان هستند تا بلکه اندکی از دردشان کاسته شود. بنابراین شایسته است برای کمک به این قشر از جامعه تدبیرات لازم اندیشیده شود.
اوایل دهه ۹۰ به علت بحران کمبود و گرانی دارو بسیاری از بیماران خاص و صعب العلاج درمان خود را نیمه کاره رها کرده و یا اصلاً پیگیر درمان نشدند اما امروز سازمان بیمه سلامت متولی رسیدگی به بیماران خاص شده و هزینه‌های زیادی را برای درمان آن‌ها پرداخت می‌کند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور هم ماه گذشته در نشست با خبرنگاران خراسان شمالی گفته بود که در حال حاضر ۶۷ هزار بیمار خاص تحت پوشش بیمه سلامت هستند که برای آنان هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود. این موضوع نشان از توجه بیمه سلامت به بیماران به ویژه بیماران خاص است.
سرطان هم به نوعی جزو بیماری‌های صعب العلاج محسوب می‌شود که در این خصوص هم گفتگویی با خانواده برخی از این بیماران در استان داشته‌ایم.

+ یک دست صدا ندارد
پدر یکی از بیماران مبتلا به سرطان در گفتگو با ما با اشاره به اینکه بیماری فرزندش مادرزادی است، می‌گوید: از ۶ ماهگی متوجه بیماری فرزندم شدیم درمان ابتدا خوب بود اما اکنون که ۹ ساله است بیماری دومرتبه خود را نشان داد.
وی با بیان اینکه درمان یک بیمار صعب العلاج سال‌ها به طول می‌انجامد، می‌افزاید: وقتی فردی درگیر بیماری می‌شود سایر اعضای خانواده هم به لحاظ روحی و روانی تحت فشار قرار می‌گیرند اما برای حفظ روحیه فرزندم ما باید خودمان را کنترل کنیم ولی با وضعیت اقتصادی امروز این امر چگونه ممکن است؟
وی اظهار می‌کند: به دلیل کمبود برخی امکانات پزشکی به ناچار فرزندم را برای درمان به سایر استان‌ها می‌برم که باید علاوه بر هزینه‌های سنگین درمان هزینه‌های رفت و آمد و اسکان را هم متحمل شوم.
وی می‌گوید: خوشبختانه انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان کمک می‌کند اما یک دست که صدا ندارد باید تمام دستگاه‌های اجرایی همراه شوند.
وی تصریح می‌کند: گاهی اوقات برای تأمین دارو فرزندم به هلال احمر مراجعه می‌کنم ولی چون دارو خارجی است مشمول تخفیف نمی‌شود و پزشک هم مصرف داروی خارجی را تجویز می‌کند حال با این گرانی من به عنوان پدر یک فرد بیمار که از کار افتاده هم هستم چه کنم؟
وی می‌افزاید: هزینه‌های درمان بسیار سنگین است و به دریافت وام متوصل شدم که آن هم اقساط عقب افتاده دارم. تنها خواسته‌ام از مسئولین توجه بیشتر به این قشر است.

+۹۰ میلیون طی ۳ سال هزینه کردم
پدر یکی دیگر از بیماران هم می‌گوید: فرزندم بخاطر تومور شیمی درمانی شده و هر ماه تحت مراقبت است. طی سه سال ۹۰ میلیون تومان برای روند درمانش هزینه کردم.

وی می‌افزاید: از یک طرف هزینه‌های درمان و از طرف دیگر هزینه رفت و آمد به سایر استان‌ها برایم سنگین است اما بخاطر فرزندم چاره‌ای جز تحمل ندارم.
وی می‌گوید: یک شخص وقتی دچار حادثه‌ای مانند شکستگی دست و پا می‌شود حداقل پنج میلیون تومان برای درمان هزینه می‌کند، حال شما حساب کنید یک بیمار سرطانی در شرایط الان چه وضعیتی دارد.
وی می‌افزاید: بیمار خاص و صعب العلاج علاوه بر طی روند پزشکی باید از لحاظ تغذیه‌ای هم تأمین شود اما متاسفانه گاهی اوقات توان تهیه مواد غذایی مانند گوشت، سبزی و... را هم برای فرزندم ندارم.


+ گرانی دارو مهم‌ترین مشکل خانواده بیماران سرطانی
رئیس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی می‌گوید: امروزه با شرایط اقتصادی، هزینه‌های سرسام آور مشکلاتی را برای بیماران به وجود آورده است.
سیدحمید حریری با اشاره به افزایش نگران کننده سرطان در استان می‌افزاید: روند روبه رشد سرطان از یک سو و گرانی دارو و هزینه‌های درمان هم از سویی دیگر ما را دچار نگرانی کرده است.
وی اظهار می‌کند: انجمن عطوفت روزانه بیش از ۱۰ میلیون تومان دارو برای بیماران تهیه می‌کند اما مسئولین هم باید بیشتر توجه و حمایت داشته باشند چرا که تأمین داروی بیماران بیش از این میزان هزینه دارد.
حریری می‌گوید: بیشتر بیماران مبتلا به سرطان استان کم توان و ناتوان هستند بنابراین ما سعی داریم تا با حمایت خود بخشی از دردشان را تسکین دهیم.

 

+ سرطان فرد را زیر خط فقر می‌برد
یک پزشک داروساز هم می‌گوید: هزینه درمان یک سرماخوردگی حداقل ۱۰۰ هزار تومان است در حالی که درمان سرطان هزینه‌های بسیاری را به همراه دارد.
دکتر ریحانی می‌افزاید: متاسفانه افزایش قیمت دارو طی سال‌های اخیر مشکلات عدیده‌ای را برای بیماران بخصوص بیماران خاص و صعب العلاج ایجاد کرده است.
وی اظهار می‌کند: هزینه‌های بالای درمان سرطان موجب شده تا سالانه میلیون‌ها نفر زیر خط فقر قرار بگیرند.

+هزینه ۳ میلیاردی برای ۶ بیمار در استان
مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی هم در ادامه می‌افزاید: تا پایان سال گذشته ۵۵۲ بیمار خاص در استان شناسایی شده‌اند که از خدمات بیمه‌ای این سازمان بهره مند هستند.
محسن رعنایی می‌گوید: این در حالیست علاوه بر هزینه بیماران خاص، برای ۶ بیمار صعب العلاج هم در استان سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معادل تأمین دو و نیم ماه داروی استان هزینه می‌شود.
وی اظهار می‌کند: هزینه درمان این ۶ بیمار کاملاً رایگان است.
خراسان شمالی استانی محروم به شمار می‌رود که سطح درآمدی خانوارهای این استان هم نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین است و طبق گفته مسئولان اغلب بیماران مبتلا به سرطان را افراد ناتوان جامعه تشکیل می‌دهند.
گاهی اوقات بیماران از جمله بیماران خاص، بیماری را پایان راه می‌دانند و ناامید می‌شوند در صورتیکه با حمایت همه جانبه و حداقل رفع بخشی از نیازهایشان می‌توان بذر امید را در دل این افراد کاشت.
پرداخت هزینه‌های رایگان درمان به بیماران صعب العلاج تحت پوشش بیمه سلامت استان جدا از اینکه وظیفه این دستگاه تلقی می‌شود اما نشان از اهمیت و توجه آن به بیماران و رفع نیازهایشان است.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه