ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

کشف اثر مهرهای گلی از محوطه تاریخی ریوی

اترک: سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ریوی گفت: طی فصل هفتم کاوش بین المللی باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ریوی واقع در شهرستان مانه و سملقان، تعداد زیادی اثر مهرهای گلی کشف شد.

به گزارش اترک، محمدجواد جعفری اظهارکرد: گل مهرهای (اثر مهر) محوطه تاریخی ریوی به همراه خمره‌های بزرگ در یکی از اتاق‌های ساختمان خشتی واقع‌شده در مرکز محوطه کشف شد که نقش اشکال حیوانی بر روی آن‌ها به نظر می‌رسد مربوط به دوران هخامنشی و اشکانی است.

وی افزود: کشف این گل مهرها و خمره‌ها در یک ساختمان خشتی بزرگ نشان از وجود سیستم انبارداری و تبادلات اقتصادی گسترده ساکنان محوطه ریوی با سایر سکونتگاه‌های تاریخی منطقه است.

سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ریوی گفت: اثر مهر یا گل مهر که امروزه به مهروموم شهرت دارد روشی برای انجام معاملات اقتصادی و تجاری، ارسال کالا و اسناد، انبارداری و نگهداری کالا بوده که از پیش‌ازتاریخ در میان جوامع انسانی رایج بوده است.

وی ادامه داد: هر یک از این اثر مهرها حاوی یکی از اشکال مختلف هندسی، گیاهی، حیوانی و انسانی است که مطالعه آن‌ها اطلاعات بسیار مهمی در خصوص اقتصاد، فرهنگ، هنر و پدیده‌های اجتماعی جوامع تاریخی بازگو می‌کند.

محوطه تاریخی ریوی در شهرستان مانه و سملقان در سال 1346 با شماره 720 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و یکی از مهم‌ترین استقرارهای تاریخی در شمال شرق کشور است که بقایای باستان‌شناسی از دوره‌های مفرغ، آهن، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی را در خود جای داده است.

اکنون کاوش‌های این محوطه تاریخی با همکاری باستان‌شناسان آلمانی در حال انجام است.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه