ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

پای درد دل کارآفرینان استان در کارگاه آموزشی روستای خلاق؛

از مانع تراشی بانک‌ها تا سرمایه‌های 2 هزار تومانی

اترک/ وحدانی: توسعه روستایی با استفاده از نیروهای خلاق محلی، داشتن نگاه راهبردی، اقتصادی شدن روستا و مشارکت مردم تسریع و محقق می‌شود. با اینکه مسیرهای مختلفی برای دستیابی به توسعه وجود دارد اما در فرآیند توسعه، نقطه آغاز مهم است. نقطه‌ای که با طرح و برنامه‌ای درست منجربه خلق نتایج خوب خواهد شد.

به گزارش اترک، خراسان شمالی استانی مرزی و برخوردار از روستاهای توانمند در حوزه‌های مختلف گردشگری، دامداری، صنایع دستی، پوشاک، قالیبافی، نساجی و ...بوده که بیشتر روستاهای آن با یک اتفاق ساده و مشارکت روستائیان، اقتصادشان دگرگون شده است.

توسعه روستایی با استفاده از نیروهای خلاق محلی، داشتن نگاه راهبردی، اقتصادی شدن روستا و مشارکت مردم تسریع و محقق می‌شود. با اینکه مسیرهای مختلفی برای دستیابی به توسعه وجود دارد اما در فرآیند توسعه، نقطه آغاز مهم است، نقطه‌ای که با طرح و برنامه‌ای درست منجربه خلق نتایج خوب خواهد شد. برای توسعه روستایی، کشف توانمندی و استعدادهای اشتغالزایی روستایی باید افراد خوش فکر شناسایی و هر روستا متناسب با ویژگی‌های خاص خود در یک زمینه گام بردارد.

با توجه به تغییرات عصر کنونی و ورود به جامعه اطلاعاتی، کسب وکارهای روستایی نیز برای توسعه روستا در نوع خود دچار تغییر و تحول شده‌اند و انواع کسب وکارهای خدماتی، تولیدی، صنعتی و فناوری اطلاعات در آن به چشم می‌خورد.

امکانات و پتانسیل‌های روستایی در زمینه ایجاد اشتغال و راه اندازی بهترین کسب و کار در هر نقطه روستایی متفاوت است. برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه تولید، کشاورزی، دامداری و… نقش به سزایی در بسترسازی بهبود فضای کسب وکار روستا دارد تا در بلند مدت تولیدات روستائیان خارج از محدوده روستا و شهر به فروش برسد. از این جهت مرکز نوآوری روستای خلاق پارک علم و فناوری خراسان شمالی طی دو روز گذشته به منظور ارائه تکنیک‌های خلاقیت در کسب و کار، نوآوری در فرایند تولید، مهندسی تولید محصولات بازار محور و تدوین بازاریابی محصولات نسبت به برگزاری کارگاه آموزشی روستای خلاق (مفاهیم توسعه پایدار روستایی) و نمایشگاه توانمندی‌های استارتاپی اقدام کرد.

کارگاهی که در آن دهیاران از نشست‌های مشاوره‌ای به منظور طرح و بررسی ظرفیت‌های بهبود فضای کسب و کار و ایجاد نوآوری در عرضه محصولات و خدمات حوزه روستا بهره مند شدند و کارآفرینان هم داستان شروع و موفقیت در کسب و کارشان را شرح دادند. ما هم در این همایش بی نصیب نماندیم و پای صحبت داستان موفقیت، شکست و از نو شروع کردن برخی کارآفرینان نشستیم.

 

+ کشاورزانی که میانه راه خسته می‌شوند

زکیه احمدی، کارشناس ارشد حشره شناسی که همراه تیم 12 نفره در زمینه کنترل بیولوژیک حشرات شکارگر فعالیت دارد، در گفت و گو با ما می‌گوید: هر عاملی که تعادل طبیعی گیاه را به هم بزند و در رشد و نمو عادی آن اختلال ایجاد کند به عنوان یک عامل مضر باید تا حد امکان کنترل شود، با کمی دقت در محیط پیرامون خود در می‌یابیم که عوامل بسیاری از جمله آفات، بیماری‌های گیاهی و علف‌های هرز از رشد و نمو محصول جلوگیری می‌کند که در نهایت منجربه خسارت اقتصادی، کاهش کمیت و کیفیت آن می‌شود.

وی می‌افزاید: آفات، گروهی ازموجودات زنده‌اند که با حمله به قسمت‌های مختلف گیاه درمراحل مختلف زندگی آن خسارت اقتصادی به گیاه یا محصول وارد می‌کنند در این حالت معمولاً گیاه از بین می‌رود یا عملکرد و بازار پسندی محصول به نحو چشمگیری کاهش می‌یابد. یکی از راه‌های کنترل آفات استفاده از حشرات شکارگر است که این شکارگران در راسته‌های مختلف حشرات قابل مشاهده هستند.

احمدی با بیان اینکه شماری از حشرات شکارگر و پارازیتوئید در کشاورزی ارگانیک به صورت معمول استفاده می‌شوند که برخی از آن‌ها پتانسیل تولید انبوه را نیز دارند، اظهار می‌کند: مقاومت بالای آفات باعث شده تا کشاورزان به سمت کنترل بیولوژیک برای ایمنی محصولات خود سوق داده شوند. در خراسان شمالی هم این اقدام برای اولین سال در حال اجرا است که متاسفانه برخی کشاورزان با تصور نادرست و ناآگاهی در استفاده از حشرات شکارگر مقاومت می‌کنند.

وی می‌گوید: کشاورزانی هم که از روش کنترل بیولوژیک و حشرات شکارگر استفاده کرده‌اند رضایت داشته اما برای جلب رضایتمندی بیشتر اقدامات توجیهی در برنامه کاری خود داریم.

احمدی با اشاره به اینکه حشرات شکارگر باید طی 10 مرحله رهاسازی شوند، اضافه می‌کند: متاسفانه بسیاری از کشاورزان در مرحله پنجم خسته شده و استفاده از این حشرات را متوقف می‌کنند.

وی با بیان اینکه با سرمایه اندک 50 میلیون تومان وارد این فعالیت شدم، اظهار می‌کند: برای گسترش کار حداقل 100 میلیون تومان مورد نیاز است که به رغم پیگیری‌های بسیار برای دریافت تسهیلات موفق به اخذ آن نشدم.

احمدی با اشاره به اینکه ورود به هر عرصه‌ای در حوزه کارآفرینی گاها با مقاومت خانواده‌ها همراه است، می‌افزاید: برای این کار، خانواده خودم و همسرم مقاومت داشتند که شاید متضرر شویم اما همسرم یکی از گزینه‌های همراهم در شروع و ادامه فعالیتم بوده و همچنان هم پشتیبان من است.

این کارآفرین موفق می‌گوید: خوشبختانه مرکز واحد فناوری رشد شهرستان شیروان، سازمان جهاد کشاورزی استان و شهرستان در روند این کار حمایت‌های خوبی داشتند و برگزاری چنین کارگاهی هم از سوی پارک علم و فناوری نشان از اهمیت آنان به حوزه کسب و کارهای روستایی، توجه به اشتغال و اقتصاد روستائیان است.

 

+ شروع کار با 2 هزار تومان سرمایه

زینب قلیچی کارشناس شیمی یکی از اعضای گروه صنایع دستی شوژن هم تیم خود را 6 نفره اعلام و اظهار می‌کند: تیم صنایع دستی شوژن از افراد مسئولیت پذیر و خلاق تشکیل شده که هر کدام برای دستیابی به موفقیت، اهداف و آرمان‌های گروه وظایف خود را به بهترین نحو انجام می‌دهند.

 

وی با بیان اینکه گروه شوژن از جوانان فامیلمان تشکیل شده است، در خصوص آغاز فعالیتشان می‌افزاید: برای آغاز فعالیتمان تنها نفری دو هزار تومان سرمایه داشتیم که با همان پول وسایل مورد نیاز مانند پیکسل و سنجاق سینه خریداری کردیم.

قلیچی با اشاره به اینکه در ابتدا فروش محصولمان را از اقوام و اطرافیان آغاز کردیم، اضافه می‌کند: تا سه ماه مبلغ فروش را به عنوان سرمایه جمع آوری کردیم و با همان مبلغ وسایل خریداری و از آن جا کار دوخت رومیزی با طرح سنتی برایمان آغاز شد.

وی با بیان اینکه پارچه مورد نیاز کارمان را از استان کرمان وارد می‌کردیم، می‌افزاید: اولین سفارشمان به کرمان 350 هزار تومان بود که پس از سه ماه رونق کار سفارس پارچه به 6 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

قلیچی عنوان می‌کند: پس از اینکه مقداری کسب و کارمان شناخته شد برای معرفی بیشتر فعالیتمان در نمایشگاه‌های مختلف شرکت و حتی نمایشگاه شخصی هم راه اندازی کردیم که مورد استقبال بیشتر شهروندان شیروانی و بجنوردی قرار گرفت.

وی می‌گوید: با رونق کارمان در کنار رومیزی، تولید گردن آویز و لباس به صورت سوزن دوزی و سنتی دوزی را آغاز کردیم و با بررسی بیشتر متوجه شدیم که استقبال از کارمان علاوه بر طرح سنتی به دلیل پارچه‌های پشمی و جنس نخی است که از کرمان وارد می‌کنیم. با توجه به اینکه ظرفیت پشم گوسفندی در خراسان شمالی بالاست پس تصمیم به صادرات پشم به کرمان و دریافت پارچه خام بدون طرح کردیم تا طرح‌های مد نظرمان را روی پارچه خام پیاده کنیم که خوشبختانه این موضوع هم با استقبال خوب مشتریانمان همراه شد.

قلیچی با بیان اینکه بحمدالله امروز کسب و کارمان رونق خوبی دارد، اظهار می‌کند: تشکیل شرکت برایمان تنها یک رؤیا بود که با اعضای گروه اهداف و آرمانمان را در یک دفترچه یادداشت می‌کردیم و امروز که به این نقطه رسیدیم همیشه می گویم ما با یک سرمایه دو هزار تومانی شروع کردیم پس هنوز جای پیشرفت و ترقی بالاتری داریم.

وی می‌گوید: از زمان شروع کارمان تا کنون یک ریال هم وام دریافت نکردم اما برای گسترش کارگاهمان نیاز به 50 میلیون تومان داریم که اگر با اعطای تسهیلات انجام شود گسترش کار زودتر انجام خواهد شد.

قلیچی اظهار می‌کند: فعالیت گروه شوژن در ابتدای شروع فقط یک ایده و شوخی بود اما امروز این شوخی ساده ما را به نقطه‌ای رسانده‌ای که می‌خواهیم حوزه پوشاک، کیف و کفش را با استفاده از طرح‌های سنتی گشترس دهیم تا از طریق پیاده سازی طرح‌های سنتی استان، صنایع دستی این خطه غنی از فرهنگ کشور در اذهان بماند.

این کارآفرین موفق می‌گوید: کسب تجربه، خواندن کتاب، شرکت در نمایشگاه و کارگاهی مانند کارگاه آموزشی روستای خلاق هر کدام به نوعی در پیشرفت یک کارآفرین موفق مؤثر است. بنده معتقدم هر چقدر کتاب بخوانیم کافی نیست چراکه خطی از کتاب ممکن است ایده و راه جدیدی را به ما نشان دهد.

 

+ حمایت از شرکت‌های دانش بنیان عملی شود

اکبرزاده کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی، نماینده شرکت دانش بنیان دانش محور زیست راندمان که یکی از میهمانان حاضر در این کارگاه است، اظهار می‌کند: محصولات بیولوژیک در انواع مختلف دارای باکتری و قارچ‌های مفیدی هستند که برای اهداف خاصی استفاده می‌شوند.

وی می‌افزاید: کودهای بیولوژیک و محصول بایوویتال که نوعی جایگزین سم است، آلودگی کودهای شیمیایی را نداشته و باعث کاهش آلودگی، افزایش محصول و کاهش بیماری‌ها می‌شود.

اکبرزاده اضافه می‌کند: محصول بایوویتال برای اولین بار در کشور توسط شرکت دانش بنیان دانش محور زیست راندمان تولید شده که در بدترین شرایط خاکی ایران نتایج مطلوب بدست آورده است.

وی اظهار می‌کند: این محصول به عنوان جایگزین سم از بیماری‌های قارچی خاکزاد محصولات کشاورزی جلوگیری می‌کند.

اکبرزاده می‌گوید: امسال در مزارع خربزه تربت جام و تایباد استفاده از این محصول منجر به کسب نتایج قابل ملاحضه‌ای شد.

وی تاکید می‌کند: توجه در استفاده از بایوویتال کاهش میزان سموم قارچکش و حتی به صفر رساندن این سموم است.

اکبرزاده با بیان اینکه این محصول در مسیر ثبت قرار دارد، می‌گوید: تنها درخواست ما از مسئولین حمایت عملی از واحدهای دانش بنیان است.

 

+ تولید نانو فیلتر انرژی اتمی برای اولین بار در کشور

محمد اسماعیل نژاد، کارشناس ارشد مهندسی هسته‌ای از دانشگاه امیر کبیر هم در حاشیه این کارگاه در گفت و گو با ما با بیان اینکه تز فوق لیسانسم ساخت نانو فیلتر به وسیله پروتون‌های شتاب دار بوده است، می‌گوید: شهرستان‌های خراسان شمالی از جمله شیروان مردم آن بیشتر به کار باغداری و کشاورزی مشغول هستند و خانه باغ‌هایشان از آب شرب سالم برخوردار نیستند.

وی اظهار می‌کند: پدرم و یکی از اقواممان براثر سرطان معده جان خود را از دست دادند و گمان کردم شاید علت ابتلا به سرطان استفاده از آب آلوده بوده به دلیل به فکر تولید محصولی ارزان و دردسترس به منظور استفاده از آب شرب سالم افتادم.

اسماعیل نژاد می‌افزاید: با استفاده از پلیمر و انرژی شتاب دهنده که در انرژی اتمی استفاده می‌کنند به یک جنس سرامیکی رسیدم که عملاً کار فیلتر را انجام می‌دهد.

وی می‌گوید: محصولم را از جنس سرامیک به شکل گلدان طراحی کردم که در اندازه کوچ تر، میکروب‌ها داخل فیلتر باقی مانده و آب بهداشتی از آن خارج می‌شود.

اسماعیل نژاد با بیان اینکه آب هر منطقه آلودگی خاصی دارد، عنوان می‌کند: این محصول برای اولین بار در کشور در خراسان شمالی و توسط تیم ما تولید شده که هم اکنون عشایر این استان از آن استقبال داشته و در صورت بازخورد مثبت برای عشایر سایر نقاط کشور هم فروش خواهیم داشت.

وی اضافه می‌کند: تیم تولید این محصول شامل 6 مشاوره دارای مدرک دکترای شیمی، دکترای فیزیک دریا، دکترای کامپیوتر و چهار تکنسین مستقر در مرکز رشد شیروان است.

اسماعیل نژاد اظهار می‌کند: این محصول دقیقاً پایه آن کوزه‌های سفالی قدیمی است اما من کمی مهندسی‌تر به این موضوع پرداخته‌ام تولید محصولمان برای اولین بار در کشور انجام و دارای گواهینامه ثبت اختراع است.

وی اضافه می‌کند: با مشاوره‌هایی که انجام دادم، محصول تولیدی‌مان قابلیت صادرات به خارج از کشور به خصوص کشورهای اوراسیا که مشکل آب شرب دارند، دارد اما اول نیازمند توسعه این محصول در کشور خودمان است.

این مخترع جوان می‌گوید: پارک علم و فناوری خراسان شمالی و مرکز رشد شیروان حمایت‌های خوبی از کارم داشته‌اند و دکتر ستاری هم طی سفر به استان و بازدید از مرکز نوآوری روستاهای خلاق استفاده از محصول بنده را مورد تاکید قرار دادند.

 

+ هجمه‌ها مانع کارمان نشد

وحید صابری دیگر کارآفرین حوزه صنایع دستی و وسایل دکوری که با همسر خود وارد این عرصه شده است، اظهار می‌کند: آبان ماه پارسال با همسرم فعالیت در حوزه صنایع دستی دکوری شامل کوسن، تابلو، رودوزی‌های خراسان و روتختی را بدون هیچگونه سرمایه اولیه آغاز کردیم.

وی می‌افزاید: اولین کارمان در جذب مشتری تبلیغ از طریق فضای مجازی اینستاگرام است که مشتریان طرح دلخواه خود را ارسال و در مدت زمان خواسته شده کار تحویل داده می‌شود.

صابری با بیان اینکه تیم کاری ما پنج نفر در روستای حسین آباد، 6 نفر در روستای پیرشهید و سه نفر در داخل شهر شیروان فعالیت دارند، اضافه می‌کند: تا به الان هیچ گونه تسهیلاتی برای فعالیتمان دریافت نکردیم از فروش محصولاتمان اقدام به خرید لوازم اولیه برای تولید سفارشات بعدی کرده‌ایم.

وی می‌گوید: مواد اولیه مورد نیاز کارمان شامل پارچه پنبه‌ای را از اصفهان، نخ و سایر تجهیزات را از قم و مشهد تهیه می‌کنیم.

صابری با بیان اینکه طی ماه بین 6 تا 10 میلیون تومان فروش محصول داریم، اظهار می‌کند: به دلیل قیمت گذاری بالای تولیداتمان 90 درصد مشتریان از تهران و مابقی از دیگر شهرها هستند ولی در استان استقبال چندانی از کارمان ندارند.

وی می‌گوید: تا گذشت 6 ماه از فعالیت من و همسرم در این زمینه کسی از کارمان خبر نداشت و زمانی که خانواده‌هایمان متوجه شدند مخالفت خود را اعلام کردند اما بدون توجه به هجمه‌هایی که از سوی خانواده‌ها داشتیم به کار ادامه دادیم و اکنون آن‌ها یکی از حامیان ما در این عرصه هستند.

صابری می‌گوید: محصولاتی که در قالب طرح سنتی وارد بازار می‌شوند اکثراً ماشینی و به نام طرح دست دوز فروخته می‌شوند در صورتیکه کار ما کامل دست دوز و سنتی است.

این کار آفرین موفق ضمن تشکر از حمایت‌های مرکز رشد شیروان اظهار می‌کند: خوشبختانه با استقبال خوب از صنایع تولیدمان، وارد عرصه پوشاک به خصوص مانتو خواهیم شد. علاقه مندان هم جهت مشاهده نمونه کار و سفارش می‌توانند به آدرس اینستاگرامی dooziba @ مراجعه کنند.

 

+ تسلیم شکست نمی‌شوم

پیمان سویدانلویی عضو شورای روستا و دهیار پیرشهید از توابع شهرستان شیروان که خود نیز کارآفرین سه حوزه دامداری، معدن سنگ و تولید خیارشور است، می‌گوید: متاسفانه در حوزه معدن هیچ حمایتی از سوی مسئولان انجام نمی‌شود و عملاً واحد معدنی بنده غیرفعال شده است.

وی با اشاره به اینکه این معدن اشتغالزایی هفت نفر را به همراه داشت، اظهار می‌کند: مسئولین بجای اینکه دست گیری کارآفرین برای رفع مشکل داشته باشند پای وی را نیز می‌گیرند تا کامل عقب افتد.

سویدانلویی می‌افزاید: برای رفع مشکل معدنم درخواست وام دادم که جواز بهره برداری معدن را به عنوان وثیقه قبول نکردند و به مشکل جدی برخوردم و معدنم عملاً تعطیل شد.

وی با اشاره به اشتغالزایی سه نفر در گاوداری اظهار می‌کند: در این حوزه هم با شکست مواجه شدم و به دلیل اختلافات، 20 رأس از دامم را تلف کردند و متاسفانه شکایتم هم به نتیجه‌ای نرسید و با بی توجهی تمام به پرونده شکایتم رسیدگی کردند.

سویدانلویی می‌گوید: هر چه شکست بخورم و متضرر شوم گاوداری را دوباره فعال می‌کنم و دام‌های جدیدی خریداری خواهم کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید: تکنیک فروش برای عملیات پس از برداشت و فرآوری محصول از جمله مسائل مهمی است که باید روستا به روستا آموزش داده شود نه اینکه تنها برای دهیاران و شورای روستا باشد.

سویدانلویی در خصوص برخی مشکلات کارآفرینان اظهار می‌کند: به طور مثال تولید کننده کشمش هنوز به روش سنتی این کار را انجام می‌دهد و مانند سایر مناطق کارخانه کشمش خشک کنی یا کارخانه‌ای برای تولید محصولات جانبی انگور مانند سرکه و شیره در استان نداریم و تمام این موارد به صورت سنتی انجام می‌شود.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه امروز روستاها به سمت صنعتی شدن پیش می‌روند از دیگر عمده مشکلات یک کارآفرین روستایی کمبود فضا است و برای رفع این مشکل در روستای پیرشهید ساختمان دهیاری را که بلااستفاده بود در اختیار یکی از تولیدکنندگان پوشاک قرار دادیم و برای هشت نفر از بانوان این روستا اشتغال ایجاد شد.

سویدانلویی تصریح می‌کند: استانداری طی نامه‌ای اعلام کرده تا ساختمان‌های بلااستفاده در اختیار دهیاران قرار بگیرد اما این حرف تنها در قالب نامه بوده و هرگز عملیاتی نشده است.

دهیار روستای پیرشهید اظهار می‌کند: کشاورزان و باغداران بیش از هرچیزی به آموزش نیاز دارند که در این راستاهم با همکاری مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی دوره‌های مختلفی برای کشاورزان روستا برگزار شده است.

 

+تغییر ذهنیت کشاورزان

خدیجه بروشکی دهیار روستای لنگر دهیار از بخش مرکزی شهرستان بجنورد یکی از مشکلات کارآفرینان جوان را عدم دریافت تسهیلات عنوان می‌کند و می‌گوید: روستای لنگر در بخش‌های مختلف تولید محصولات کشاورزی مانند گندم، جو، انگور، رشته، صنایع دستی، خیاطی و ... پتانسیل‌های بالایی دارد اما هنوز تولیدکنندگان این روستا به خلاقیت و نوآوری لازم در کسب و کار نرسیدند که نیازمند آموزش‌های بیشتر است.

وی می‌افزاید: بیشتر جوانان روستا به دلیل نبود شغل و عدم توجه به کسب و کارهای موفقی که می‌توانند با استفاده از پتانسیل بالای روستا به دست آوردند متاسفانه به تهران مهاجرت می‌کنند که در نوعی مشکل است.

وی تصریح می‌کند: وقتی بیشتر جوانان روستا را ترک کرده‌اند، تغییر ذهنیت کشاورزانی که باقی ماندند و اکثراً تفکر سنتی دارند بسیار سخت است در صورتیکه با ماندگاری جوانان و توجیه کشاورزان سنتی در استفاده از روش‌های نوین کشاورزی می‌توان اقتصاد کشاورزی روستایی را توسعه داد.

بروشکی کمبود فضا برای کارآفرینان را از دیگر مشکلات عنوان و اضافه می‌کند: پس از زلزله سال ۹۶ با کمبود جدی زمین مواجه شدیم که تأثیر آن را هم اکنون متوجه می‌شویم.

وی برخورداری از گیاهان دارویی را دیگر پتانسیل بالای روستای لنگر می‌داند و اظهار می‌کند: به دلیل موقعیت جغرافیایی خوب روستا طی ایام سال شاهد حضور مهمانان به ویژه در ایام بهار هستیم که می‌توانیم از این ظرفیت نیز در حوزه توسعه گردشگری روستایی استفاده کنیم.

وی می‌گوید: به عنوان یک دهیار برنامه‌های بسیاری برای توسعه اقتصاد روستای لنگر دارم اما تحقق آن نیازمند حمایت و اراده قوی مسئولان است.

 بروشکی می‌افزاید: در کنار تمام طرفیت های توسعه‌ای که این روستا دارد مشکلات بسیاری را هم با آن مواجه هستیم که یک نمونه از مشکلات موجود وجود سنگ شکن در این منطقه است و علاوه برآلودگی های صوتی موجب ایجاد گرد و خاک و ترک خوردن منازل می‌شود.

 

+ ضعف انجام کار تیمی

ویسمه، دارنده دکترای استراتژیک و مدرس کارآفرینی این دوره از کارگاه آموزشی روستای خلاق در استان هم در گفت و گو با ما می‌گوید: معمولاً در کارگاه‌های آموزشی و علمی سعی بر شناخت بازار، ارائه توانمندی‌های جامعه و منطقه برای کارآفرینان می‌شود که در حوزه روستایی باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به ضعف کار تیمی در کشورمان می‌افزاید: اولین کار در حوزه روستایی، شناخت کارآفرینان، دهیاران و تولید کنندگان از همدیگر است تا به راحتی و در یک جهت گام بردارند.

ویسمه با بیان اینکه شناسایی و بهبود فضای کسب و کار از جمله اصول ابتدایی در برگزاری این کارگاه بوده است، می‌افزاید: بیشتر کارآفرینان حاضر طی راهنمایی از بنده می‌گفتند حالا که سرمایه داریم چه کنیم؟ باید گفت توسعه اقتصادی روستا توسعه یک استان را به دنبال دارد پس چه بهتر که اگر روستایی در حوزه گردشگری، روستایی در بخش بسته بندی، روستای دیگر در عرصه بازاریابی و... توانمندی دارند این‌ها در کنار هم حمایت داشته باشند تا به نقطه‌ای که مدنظر همه است برسند.

وی با بیان اینکه باید اول به خودمان بگوییم چه چیزی تولید می‌کنیم، اظهار می‌کند: باید نیاز سنجی و بازارسازی را به عنوان اصل اولیه در بازاریابی کسب و کار مدنظر قرار دهیم و پس از آن محصول را وارد بازار کنیم.

ویسمه با اشاره اینکه راه اندازی کسب و کار و کارآفرینی نیاز به سرمایه هنگفت ندارد، می‌افزاید: خانم کارآفرینی با سرمایه ۲۰۰ هزار تومان کار تولید شانه‌های سر را آغاز کرد و اکنون با ۶۰ نفر نیرو که ماهانه حدود دو میلیون تومان درآمد هر کدام است شانه سر طلاکوب تولید می‌کند.

وی تصریح می‌کند: یک کارآفرین موفق باید به دو اصل پذیرفتن و شناختن توانایی‌های خویش توجه کند و هر چقدر دانش وی آکادمیک تر، علمی‌تر و براساس کسب تجربیات مختلف باشد به طور حتم موفق‌تر خواهد بود.

وی تاکید می‌کند: کارآفرینان برای راه اندازی کسب و کار موفق به وام‌های دولتی اکتفا نکنند چرا که تسهیلات دولتی فقط تسهیل کننده روند کار است.

این مدرس کارآفرینی ظرفیت خراسان شمالی در بخش‌های مختلف را بسیار بالا عنوان می‌کند و می‌گوید: امروزه گردشگری یکی از صنایع پولساز جهان است و خراسان شمالی هم با ظرفیت‌های بی نظیر این حوزه می‌تواند یکی از پولسازهای حوزه گردشگری شود.

وی دیگر ظرفیت استان را گیاهان دارویی می‌داند و می‌افزاید: امروزه بازار گیاهان دارویی نیز خوب است پس می‌توان از این پتانسیل هم با صادرات به سایر نقاط کشور و حتی خارج کشور درآمدزایی خوبی برای استان داشت.

وی با اشاره نقش آموزش و پرورش در تربیت کودکان کارآفرین اظهار می‌کند: خوشبختانه اتفاقات خوبی در بحث استعدادیابی و مهارت آفرینی در آموزش و پرورش را شاهد هستیم. این در حالیست که اول از همه مهارت کارآفرینی بایستی از خانواده‌ها شروع شود.

ویسمه می‌گوید: همه ایرانی هستیم و برای وطن تلاش می‌کنیم از این جهت باید نگرش و نظرات را به سمت یک هم افزایی قوی سوق دهیم و هدفی مشترک برای توسعه کشورمان را دنبال کنیم.

 

+برخورداری ۱۶۰ نفر از کارگاه آموزشی روستای خلاق

سید مصطفی مرتضوی مدیر مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان شیروان هم که از یکی متولیان برگزاری این کارگاه آموزشی بود، می‌گوید: کارگاه آموزشی روستای خلاق با تاکید برمفاهیم توسعه پایدار روستایی طی دوروز برگزار شد و در این کارگاه شرکت کنندگان با مفاهیم توسعه پایدار روستایی، استفاده از ظرفیت‌های سنتی روستایی با پایداری کسب و کار خلاق و نوین آشنا شدند.

وی اظهار می‌کند: در این کارگاه حدود ۱۶۰ نفر مهمان شامل دهیاران روستاهای بزرگ استان، جمعی از شوراهای منتخب روستایی و کارآفرینان جوان خلاق روستایی به عنوان مخاطبان اصلی حضور داشتند.

مرتضوی اضافه می‌کند: روش‌های تولید و چگونگی استفاده از بیزینس مدل ایده‌ها که با چه مدل کسب و کاری وارد بازار شوند از دیگر موارد مطرح در این کارگاه آموزشی بود.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان شیروان می‌گوید: با اهمیت به توسعه اقتصادی روستاها حاضر هستیم تا جلسات از شکل رسمی خارج و در روستاهای متقاضی برای برگزاری دوره‌های مفاهیم کسب و کار روستای خلاق حضور داشته باشیم.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه