ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

غارت سوغاتی شیرین بجنورد

اترک/ وحدانی: آبنبات بجنورد به دلیل کیفیت بالا و ممتاز یکی از مهمترین، شیرین‌ترین و اصیل ترین سوغاتی‌های خراسان شمالی است که شهرت و آوازه بسیاری در داخل و خارج کشور دارد.اما اکنون شاهد آن هستیم که استانی دیگر این سوغاتی شیرین‌مان را تولید و در استان خودمان توزیع می کند!

به گزارش اترک، سوغاتی هر شهر درست همانند بناهای تاریخی از اهمیت خاصی برخوردار است و همانند  آداب و رسوم خاص یک شهر جزوی از میراث ناملموس آن منطقه محسوب می شود، به طور معمول هر نوع سوغاتی از قدیم الایام به نام یک شهر و استان شناخته می‌شود و هر گردشگر داخلی و خارجی به خوبی با نام و نشان این سوغات‌ها پیش از سفر به هر شهر گردشگری آگاهی داشته و یا در این زمینه اطلاعات کسب می‌کند.
آبنبات بجنورد نیز با قدمتی چندین ساله با طعم دلپسندش مهمان بساط چای خانواده ها شده که در داخل و خارج کشور هم طرفداران بسیاری پیدا کرده است. نخستین آبنبات تولیدی در بجنورد، موسوم به "آبنبات قیچی" بوده که چون با قیچی‌های بزرگ دستی بریده می‌شد به همین نام شهرت داشت.
خراسان شمالی و بجنورد به دلیل وجود اقوام مختلف سوغاتی های متنوعی دارد اما امروز بجنوردی ها همچون گذشته هنگام سفر و دیدار عزیزان خود در سایر نقاط، چند بسته آبنبات آن هم از نوع سفارشی سوغات می برند، گردشگران و مسافران نیز از این سوغاتی شیرین بی نصیب نمی مانند.
آبنبات بجنورد با طعم مختلف کاکوتی، زرشکی، گل محمدی، پسته‌ای، نارگیلی، گردویی و...تولید می شود اما هلدار، دارچینی و زنجبیلی نسبت به سایر انواع آن از قدمت بیشتری برخوردار است که می توان گفت تنوع طعم استقبال از این سوغاتی را دو چندان می کند.
شاید بتوان آبنبات بجنورد را یکی از باکیفیت ترین محصولات خاورمیانه هم دانست که نیاز به برندسازی دارد البته ناگفته نماند در بحث فراهم سازی زمینه برندینگ این محصول تاکنون اقداماتی انجام شده که نیازمند اهتمام جدی از سوی مسئولان استانی است.
در حال حاضر آبنبات بجنورد به شهر‌های مجاور مانند سبزوار، مشهد، اسفراین و...کشورهای آلمان، ترکمنستان، سوئد و عراق صادر می‌شود ولی افزایش صادرات این محصول نیازمند برندسازی است.
هر شهر و استانی با سوغاتی مختص به خود شناخته می شود و آبنبات بجنورد هم معرف این شهر و خراسان شمالی است و در هر کجای کشور هم این محصول تولید شود به تولید خود بجنورد نمی رسد اما دسترسی های آسان امروزی به هر نقطه از کشور موجب شده تا نمونه های مشابه و بی کیفیت سوغات که شاید صدها سال به نام یک شهر بوده را در دیگر شهرهای کشور شاهد باشیم که این مشکل در ارتباط با آبنبات به عنوان سوغات اصیل بجنورد جریان گرفته است.
امروز این مشکل تا جایی پیش رفته که استان همجوار خراسان شمالی این سوغات را به نوعی تصاحب و تولید و فروشگاه افق کوروش هم آن را در شهر و استان خودمان عرضه می کند، این در حالی است که همه می دانند ساخت و تولید آبنبات از روزگاران قدیم در اختیار بجنوردی ها بوده است.
از این اقدام چه هدفی جز تعطیلی واحدهای تولیدی استانمان، تعطیلی سوغات و یا سودجویی برخی افراد می توان برداشت کرد؟
تولید آبنبات ساختار و اصول خاص خود را دارد و تولید آن توسط استانی دیگر با کیفیت پایین به نوعی باعث بدنامی این سوغات اصیل بجنوردی خواهد شد.
امیدواریم مسئولین استان با جدیت به این موضوع بپردازند و اجازه ندهند محصول و سوغاتی که قدمت ۱۰۰ ساله دارد استانی دیگر به راحتی آن را با نام خود تولید و عرضه کند و موجب شیرینی کام صنعت شهرشان شده و کام تولیدکنندگان و گردشگران ما را هم تلخ کند.نباید این موضوع نادیده گرفته شود چراکه در صورت غفلت و بی توجهی به طور حتم بخشی از اقتصاد استانمان هم دچار مشکل می شود.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه