ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

شورای شهر عجول!

شورای شهر بجنورد طی اقدامی عجولانه و بدون اطلاع رسانی حتی به برخی از اعضایش برای شهرداری سرپرست تعیین کرد.

اترک/ وحدانی: در حالی که طی دو روز اخیر خبرهایی از انتخاب محمدمهدی خاکشور به عنوان سرپرست شهرداری بجنورد منتشر شده اما برخی از اعضای شورای شهر این انتخاب را فاقد وجاهت قانونی اعلام کردند.

به گزارش اترک، موضوع استعفای روح الله براتیان شهردار سابق بجنورد در یک ماه گذشته به یکی از داغ‌ترین اخبار رسانه‌ها و فضای مجازی استان تبدیل شد، براتیان نامه‌ای مبنی بر اتمام دوران خدمت به شورا ارسال کرد بود که شورای شهر نیز آن را پذیرفت و مقرر شد براتیان تا پایان تیر به فعالیت خود ادامه دهد.

اما روز پنجشنبه گذشته جلسه‌ای غیر علنی و فوق العاده در شورای اسلامی شهر بجنورد تشکیل و طی آن با پایان کار روح الله براتیان شهردار مرکز استان موافقت می‌شود. سپس بدون اعلام قبلی بحث انتخاب سرپرست شهرداری به جریان می افتد که با توجه به غایب بودن یکی از اعضای شورا به دلیل نامعلوم (مهدی محمدی رئیس شورا)، باغچقی، دلیریان و موسوی نیز در اعتراض به عدم اطلاع رسانی قبلی به اعضای شورا برای انتخاب سرپرست، جلسه را ترک می‌کنند تا جلسه از حدنصاب و وجاهت قانونی برای رأی گیری و انتخاب سرپرست شهرداری بیفتد و در فرصتی مناسب این رأی گیری انجام شود.

اما علی رغم نرسیدن تعداد اعضای شورا به حد نصاب رأی گیری (حضور دو سوم اعضا=6 نفر)، 5 نفر از اعضای باقی مانده در جلسه (آقایان امانی، جباری، گریوانی، وکیلی و خانم هاشمی) اقدام به رأی گیری برای انتخاب سرپرست شهرداری کرده و با آراء خود محمد مهدی خاکشور را به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب می‌کنند. اقدامی که مورد اعتراض سه عضو شورا قرار گرفت. همچنین حمید عرب مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان شمالی نیز اعلام کرد جلسه فوق العاده برگزار شده با ترک سه عضو شورا فاقد رسمیت بوده و مصوبات آن نیز قابلیت اجرایی ندارد.

در این خصوص گفت و گویی با سه نفر از اعضای شورای شهر مرکز استان که در اعتراض به این اقدام جلسه را ترک کردند داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

+علیرضا باغچقی عضو شورای شهر بجنورد:

"31 تیر ماه امسال روح الله براتیان، شهردار بجنورد بازنشست شد که از این تاریخ تا سه روز شهرداری بجنورد بدون سرپرست بوده است.

دو روز گذشته در شورای شهر بجنورد جلسه فوق العاده ای برای انتخاب سرپرست شهرداری بجنورد تشکیل شد. طبق تبصره 2 ماده 33 آیین نامه اجرایی داخلی شورای اسلامی شهر، جلسات فوق العاده در شورا یا باید با تقاضای مکتوب پنج نفر از اعضای شورا به تصویب برسد یا با توافق نظر هیات رئیسه شورا برگزار شود که در برگزاری جلسه فوق این آیین نامه رعایت نشده بود.

در این جلسه مهدی محمدی رئیس شورای شهر بجنورد غیبت داشت و سه عضو شورای شهر شامل سید محسن موسوی، مصطفی دلیریان و بنده این جلسه را ترک کردیم. برای اخذ آرای انتخاب سرپرست شهرداری بایستی دو سوم اعضای شورای شهر حضور می‌داشتند در صورتی که تنها پنج نفر در جلسه حاضر بودند.

جلسه فوق بدون اخذ توافق اعضای شورا و اطلاع رسانی قبلی برگزار شد و اطلاعی از موضوع جلسه و اینکه شهردار بجنورد بازنشسته شده بود نداشتیم که به همین دلایل و عدم رعایت آیین نامه، جلسه را ترک کردیم.

 

+ ابهام در بازنشستگی براتیان

موضوع پایان کار شهردار بجنورد در 31 تیر ماه توسط رئیس شورای شهر و اعضای هیات رئیسه شورا اطلاع رسانی نشده بود، بنده و تعدادی از اعضای شورای شهر بجنورد در جلسه فوق العاده از پایان کار شهردار بجنورد در 32.5 سالگی خدمت وی مطلع شدیم.

خدمت پرسنل تا بازنشستگی 30 سال است و پرسنل اگر مشمول سختی کار نباشند پس از 30 سال بازنشست می‌شوند و درصورتی که شرایط احراز تا 35 سال خدمت را داشته باشند قادر به ادامه کار خواهند بود.

شهردار بجنورد اگر شرایط احراز کار تا 35 سال خدمت را داشته چرا در 32.5 سالگی خدمت خود اعلام بازنشستگی کرد و اگر شرایط احراز 35 سال خدمت را نداشته چرا در سال گذشته با تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان مانند محمدرضا خباز استاندار سابق خراسان شمالی به طور رسمی اعلام بازنشستگی نکرد.

چه اجباری وجود داشت که روح الله براتیان در 32.5 سالگی خدمت، بازنشستگی خود را اعلام می‌کند؟ البته شماری از دوستان فشارهای بیرون را نیز تأیید کردند.

هنوز علت بازنشستگی براتیان شفاف نیست و ابهاماتی در این زمینه وجود دارد که رئیس شورای شهر و هیات رئیسه شورا بایستی پاسخگو باشند."

 

+ مصطفی دلیریان منشی اول شورای اسلامی شهر بجنورد:

"طبق قانون داخلی شورای شهر، بایستی برگزاری جلسات فوق العاده در جلسه رسمی شورا مطرح و مورد موافقت اعضا قرار گیرد. اما برای برگزاری جلسه فوق العاده روز پنجشنبه چنین موضوعی رعایت نشده بود.

 

+ شبانه تصمیم گرفتند

برای برگزاری جلسه فوق العاده روز پنجشنبه شبانه تصمیم گرفتند و پیامکی بدون ذکر عنوان جلسه برای بنده ارسال کردند که در آن، تنها ساعت برگزاری جلسه اعلام شده بود.

برخی دوستان سابقه 15 ساله در شورا دارند اما متاسفانه نسبت به قانون اطلاع و آگاهی ندارند، بنده جلسه را فقط به دلیل اینکه احترام اعضا حفظ نشد و هماهنگی لازم صورت نگرفته بود ترک کردم.

 

+ در رأی گیری شرکت نکردم

اگر صورت جلسه‌ای امضا شده بخاطر موضوع اول جلسه فوق العاده روز پنجشنبه و نامه‌ای در خصوص بازنشستگی روح الله براتیان شهردار بجنورد در 31 تیرماه بوده است نه رأی گیری؛ موضوع انتخاب سرپرست جدید شهرداری بجنورد به طور ناگهانی و اتفاقی در جلسه شورا مطرح شد.

رأی گیری انتخاب سرپرست شهرداری بایستی با حضور دو سوم اعضای شورای شهر انجام شود که در زمان رأی گیری بنده و دو تن از اعضا جلسه را ترک کردیم پس مصوبه انتخاب سرپرست شهرداری فاقد وجاهت قانونی است."

 

+ سید محسن موسوی رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر بجنورد: جریان 18 نفره

"در خصوص انتخاب سرپرست جدید شهرداری بجنورد باید با مردم به صورت شفاف صحبت شود. به طور شفاف مطرح می‌کنم که جریانی 18 نفره خارج از شهرداری بر مسائل شهرداری مداخله دارند، در راستای کوتاه کردن دست این افراد و حفظ منافع عمومی شهروندان قاطعانه با افرادی که برای شهرداری مشکل ایجاد کرده و به فکر منافع انفرادی خود هستند برخورد می‌کنم.

انتخاب محمدمهدی خاکشور به عنوان سرپرست شهرداری اقدامی خارج از شورا است و سفارشی برای وی به مجموعه شورا تحمیل شده که به هیچ عنوان برای منافع مردم نیست.

شورای شهر باید قانون محور باشد، قانون صراحتاً اعلام می‌کند که برگزاری هرگونه جلسه فوق العاده بایستی در جلسه رسمی مطرح و به تصویب برسد که جلسه فوق العاده روز پنجشنبه گذشته کاملاً خارج از فرآیند قانونی شکل گرفته است.

در جلسه فوق دو موضوع مطرح شد، اولین موضوع پایان کار روح الله براتیان شهردار بجنورد بوده که با این بحث موافقت شد اما بنده و جمعی از اعضای شورا خواهان شفافیت خروج شهردار در بازه بین 30 تا 35 سال خدمت وی هستیم که چرا باید براتیان در بازه 32.5 سالگی از خدمت خارج شود.

جلسه فوق العاده با حضور 8 نفر از اعضای شورای شهر برگزار شد، پس از بحث پایان کار شهردار بجنورد، موضوع انتخاب سرپرست شهرداری مطرح شد که دچار اختلاف دیدگاه و نظر شدیم. مدت زمان حضور و خروج بنده و دو نفر دیگر از اعضای شورای شهر از جلسه مشخص است با خروج ما اعضای حاضر به پنج نفر رسید که انتخاب سرپرست شهرداری بدون حضور دو سوم اعضا فاقد وجاهت قانونی است.

استانداری خراسان شمالی با بررسی موضوع، مصوبه انتخاب سرپرست شهرداری بجنورد را غیرقانونی دانسته و بر آن تاکید داشته است.

 

+ چرا محمدی نبود؟

مهدی محمدی رئیس شورای شهر بجنورد نیز در جلسه فوق العاده غایب بود که علت آن مسائل پزشکی و نبود وی در استان عنوان شد اما این موضوع هم ابهام دارد که باید رئیس شورای شهر در خصوص غیبتش توضیح دهد."

 

+ فرمانداری اعلام نظر کند

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان شمالی هم در گفت و گو با یکی از رسانه‌های استان گفته است: "اظهار نظر در مورد وجاهت قانونی انتخاب سرپرست شهرداری بجنورد باید توسط هیات تصویب مصوبات شورای شهر در فرمانداری اعلام و تکلیف در این زمینه باید در هیات تصویب، بررسی و مشخص شود.

بر اساس قانون، نشست شورا با کمتر از ۶ نفر از رسمیت خارج می‌شود و مصوبات آن دیگر رسمی نیست. در جلسه فوق العاده شورای شهر بجنورد هشت نفر از اعضای شورا در نشست شرکت کردند و سه نفر پیش از آغاز رأی گیری انتخاب سرپرست جلسه را ترک کرده‌اند و جلسه رسمیت ندارد. هیات تصویب فرمانداری با بررسی مستندات، نتیجه را اعلام خواهد کرد."

به هرحال ظاهراً اکنون سکان شهرداری در اختیار خاکشور است و باید منتظر باشیم تا هیات تصویب مصوبات شورای شهر در فرمانداری بجنورد نظرش درباره این اتفاق که اعتراضات مختلفی را به دنبال داشته است اعلام نماید تا تکلیف سرپرست شهرداری تا زمان انتخاب شهردار مشخص شود.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه