ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

در جلسه هفتگی دوشنبه‌های توسعه بررسی شد:

فرصت‌ها و چالش‌های شهردار آینده مرکز استان

اترک: جلسه دوشنبه‌های توسعه این هفته خراسان شمالی با موضوع فرصت‌ها و چالش‌های شهردار آینده بجنورد برگزار شد.

به گزارش اترک، در این جلسه نکات متعددی در خصوص ویژگی‌های شهردار جدید مرکز استان با توجه به معضلاتی که در شهر وجود دارد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

 

مهندس امیر گواهی دبیر حزب ندای ایرانیان شاخه خراسان شمالی:

در مسیر تردد شهر، باباامان و بش قارداش تنها درآمد ورودی شهرعاید ما می‌شود که به مجموعه فرسایشی تبدیل شده و برای رفع اندک نیاز مردم و مسافران در این پارک‌ها تدبیری نشده است.

سال گذشته محمدرضا صالحی استاندار وقت گفته بود هزار میلیارد تومان آماده واگذاری تسهیلات به سرمایه گذاران برای طرح‌های تجاری و سرمایه گذاری است تا در این راستا بجنورد را به عنوان مرکز تجارت جهانی شهری در شمال شرق معرفی کنند. اما آیا یک میلیارد آن جذب شده است؟

30 فرصت سرمایه گذاری در تالار سرمایه گذاری احصا شده است. از این تعداد با 11 شرکت تفاهم نامه منعقد شد طرح‌هایی که به عنوان پایلوت داشتند شامل سرمایه گذاری تفریحی در شهربازی‌ها، احداث تله کابین در بش قارداش، دوبرار، پلنگ دره و... بود. اما هیچ کدام از این اتفاقات نیفتاده چون روحیه مطالبه گری در شهر جاری و ساری نیست.

بودجه جاری 98 مشهد حدود هشت هزار میلیارد تومان است و 90 درصد آن را نیز محقق می‌کنند، متاسفانه خود را در سطح شهرداری‌های درجه سه و چهار معرفی می‌کنیم تا کمک دولتی اخذ کنیم اما با این کار تنبل می‌شویم و به دنبال درآمد پایدار نمی‌رویم، نیازها و انتظارات بایستی با واقعیات منطبق باشد.

سال 95 که سال خوب بودجه ما بوده در ردیف بیست و پنجمین شهر از 27 شهر بودیم. شهری که در مجاورت مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد و ادعا داریم که مقصد 21 میلیون مسافر است در سال 95، 10 هزار میلیارد تومان بودجه آن بوده، شهر تهران 17 هزار و 800 میلیارد تومان، گرگان 205 میلیارد تومان، شهرهای هم ردیف ما مانند سبزوار 297 میلیارد تومان و نیشابور 148 میلیارد تومان سهمشان از اعتبارات دولتی بوده است.

با تصویب قانون اخیر، شهرداری هم باید در موضوعات گردشگری و بناهای تاریخی مشارکت داشته باشند. نباید تمام ایرادات در بجنورد به گردن شهرداری و شورا باشد. سایر دستگاه‌ها را نیز باید ببینیم که چه میزان تعامل با شهرداری و شورای شهر دارند. شهرداری و میراث فرهنگی زاویه بسیاری داشتند، در بخش دستگاه‌های ناظر و نهادهای قضایی اگر تعامل بهتر می‌شد طبیعتاً در بحث کنسرت، موسیقی و استخر بانوان می‌توانستیم حاشیه کمتری داشته باشیم و به خوبی به جلو گام برداریم.

 

+مهندس احسان رستمی کمند رئیس گروه حمل و نقل و ترافیک دفتر فنی استانداری خراسان شمالی:

باید قبول کنیم شهروندان مطالبه گر نیستند، شهرداری داریم که بدوی پیش می‌رود. اگر شهردار مناسب هم داشته باشیم که می‌تواند تغییرات خوبی را اعمال کند چون بدنه با سیستم فرسایشی پیش رفته بعد مدتی به دلیل عدم مطالبه از سوی مردم با همان سیستم پیش می‌رود. این موارد در ساده‌ترین اتفاقات سطح شهر کاملاً محرز است. سه سال پیش که موضوع شهرهای پیاده محور و انسان مدار مطرح شد اصفهان و تبریز اقداماتی کوچکی انجام داده بودند و بجنورد می‌توانست پیشتاز شود.

به عنوان شهروند، انتظاری از شهرداری ندارم فقط کارهای کوچک را درست انجام دهد. به گفته یکی از کارشناسان، شهر را با خیابان‌های آن باید شناخت، شهر باید شرایط زیست مناسب برای شهروندان فراهم کند اما از این موضوع هم عاجز هستیم، یکی از حوزه‌هایی که در شهرداری مغفول بوده اقدامات حمل و نقل و ترافیک است. هنوز نتوانستیم چهار تاکسی را در میدان کارگر ساماندهی کنیم. سیستم حمل و نقل در بولوار مصلی نداریم. تاکسی‌های ما متاسفنه تلفنی نیستند متاسفانه تاکسی‌های ولگرد هستند.

دوستان شهرداری و شورای شهر در شهر تردد نمی‌کنند و نمی‌دانند که چه اتفاقی در شهر می افتد، طی 11 سال در بجنورد 111 عابر پیاده خود را از دست داده و اصلاً قابل پذیرش نیست.

برای درآمد پایدار باید بدانیم مخارج پایدار چیست. شهر بجنورد بی برنامه است و خرج کردن هنر نیست، هزینه‌ها باید در راستای منافع شهر باشد. استخر بانوان و دوبرار را کار کردیم آیا به چیزی که می‌خواستیم رسیدیم؟

می‌گفتند در چهارراه مخابرات پارکینگ طبقاتی داشته باشیم چون مشکل ترافیکی شهر همین است و بس. که به هر نحوی جلوی اجرای پروژه را گرفتیم تا اوضاع بدتر از قبل نشود.

از شهرداری که نمی‌تواند ظرفیت پارکینگ فعلی چهارراه مخابرات به شهروندان را پیش از ورود خودروها به پارکینگ اعلام کند، از شهرداری که هنوز عاجز است یک بنر در وسط شهر نصب کند تا مسیر سرویس‌های حمل و نقل برای شهروندان مشخص شود چه انتظاری باید داشت؟ در واقع با یک پدیده روبرو هستیم که به مدیریت بدوی شهرداری باز می‌گردد، بدنه قوی ندارد اما شهروندان باید مطالبه گر باشند.

 

+ داریوش خسرویار مدیر اداره اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی:

شهردار باید اهداف بلند مدت داشته باشد اما متوسط عمر شهرداران در بجنورد دو سال است.

اکثر شهرداران با فشارهایی که به آنان وارد شده به دنبال کارهای زودبازده هستند در صورتی که کار خوب در بلند مدت جواب می‌دهد. متاسفانه اعضای شورای شهر نیز به دنبال طرح‌های زودبازده هستند تا به چشم بیاید.

چرا مغازه‌های سطح شهر باید ساعت 10 صبح تعطیل باشند؟ شهرداری حتی در این زمینه نیز می‌تواند با اقدامات مناسب در کسب و کار نیز رونق اقتصادی ایجاد کند. نمونه آن هم همین موضوع پیاده راه که هم به نفع شهروندان است هم کسبه آن خیابان.

وقتی شهرداری و شورای شهر بدون برنامه باشند شهر دچار بی برنامگی می‌شود.

 

دکتر عباس پهلوانی رئیس دانشگاه علمی و کار بردی خراسان شمالی:

من در گروه‌ها شنیدم که قرار است اعضا شورای شهر شهردار آینده را از بین خودشان انتخاب کنند، چند نفر از اعضای شورای شهر ما مدیریت شهری، جامعه شناسی شهری یا ترافیک شهری شهرسازی و.. را خوانده‌اند؟ شهر مثل یک موجود زنده به وجود می‌آید، زیست دارد و فرسوده می‌شود اما باید جلوی این فرسودگی را بگیریم. من از اعضای شورا می‌خواهم که یک فراخوان زده و از کاندیدای شهرداری برنامه بخواهند.

عنوان پایان نامه دکترای بنده توسعه پایدار شهری بجنورد است که در آن ۸۰ شاخص پایداری شهری را در سال ۹۱ بررسی کردم که نشان می‌داد بجنورد به سمت ناپایداری پیش می‌رود.

شرکت آمایش و توسعه البرز که طرح آمایش استان را انجام داده قبل از سال 92 به دعوت شورای شهر وقت بجنورد کاری انجام دادند آیا اعضای شورای شهر اصلاً نگاهی به این طرح انداخته‌اند؟

قسمت مرکزی بجنورد یک الگوی کلاسیک دارد و بعد از آن از یک الگوی ارگانیک تبعیت می‌کند یعنی از مسیر آبراه‌ها و مسیر جاده‌ها و...

بجنورد یکی از کانون‌های بحران در بحت اسکان‌های غیر رسمی است.

در بحث پیاده محوری، رشت را ببینید این شهر حتی تا پاسی از شب بیدار و زنده است و اتفاقاً بر خلاف آن چیزی که خیلی‌ها می گویند کسب و کار شهری رونق پیدا می‌کند.

در زمانی که رم الگوی توسعه شهری بود ما مرکزی داشتیم برای اجتماع شهروندان حتی این نمونه را در روستاهای خودمان داشتیم، همه می‌آمدند و در آنجا مسائل شهری را به اشتراک می‌گذاشتند.

بجنورد شرایط ویژه‌ای دارد، شما اگر یک روز قبل از طلوع آفتاب چه در گردنه امین الله و چه در نقاط مرتفع دیگر باشید یک حلقه غبار در اطراف شهر هم در زمستان و هم در تابستان می‌بینید، ما پدیده وارونگی هوا را داریم یعنی آلودگی روی شهر قرار می‌گیرد یعنی آلودگی‌ها بالای سر بجنورد محبوس می‌شوند و اجازه صعود پیدا نمی‌کنند.

در بعد از ظهر ما پدیده گنبد غباری را داریم که کاملاً با چشم قابل ملاحظه هست. یعنی همین آلودگی‌ها بالا می‌روند و بعد سنگین می‌شوند و یک حلقه روی شهر ایجاد می‌کنند. این‌ها از ارتفاعات دوبرار کاملاً قابل مشاهده است.

در مدیریت روان آب شهری به کجا می‌رویم که در همین شهر در دوره‌ای ۲ نفر در مرکز شهر (میدان کارگر) غرق شدند، ما در بحث روان آب شهری هیچ مدیریتی نداریم که این به اصطلاح آب‌های خاکستری را مدیریت کنیم و حتی در بازچرخانی دوباره از این روان آب‌ها برای مصارف مختلف بهره مند شویم.

 

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه