ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

پشت پرده رأی فراکسیون امید به حقوقدان اصولگرای شورای نگهبان

اصلاح‌طلبان مجلس در کنار اصولگرایان پارلمان چند ماه مانده به انتخابات یک نماینده اصولگرا را به عنوان حقوقدان شورای نگهبان انتخاب کردند.

به گزارش خبرآنلاین، برای سومین‌بار مجلس دهم آستین‌ها را بالا زد و تکلیف سه عضو حقوقدان شورای نگهبان را برای شش سال مشخص کرد. «۲۳۰ رأی برای محمد دهقان، ۱۵۶ رأی برای هادی طحان نظیف و ۱۸۱ رأی برای صادقی مقدم»؛ این‌ها آرایی بود که از سوی ۲۵۴ نماینده مجلس دهم به ثبت رسید و این سه نفر را عازم ساختمان شورای نگهبان کرد.

البته سه سال پیش وقتی مجلس دهم تازه کارش را شروع کرده بود و هنوز مُهر اعتبارنامه نمایندگانش خشک نشده بود، تازه واردهای مجلس دهم از میان ۵ گزینه معرفی شده از سوی آیت الله آملی لاریجانی رئیس وقت قوه قضاییه، عباسعلی کدخدایی، محمدرضا علیزاده، فضل الله موسوی را راهی ساختمان شورای نگهبان کردند. یک سال پیش هم با فوت محمدرضا علیزاده مجلس دهم سیامک ره‌پیک را بر کرسی خالی مانده حقوقدانان شورای نگهبان نشاند. اما در همه این انتخابات‌ها اما و اگرهایی بود که هرچه به طیف چپ نزدیک می‌شد دایره حرف و حدیث‌ها بیشتر و علامت سوالش بزرگ‌تر می‌شد اتفاقی که امروز به اوج خود رسید.

 

+ رأی اصلاح‌طلبان برای اصولگرایان

سابقه حضور ۱۶ ساله محمد دهقان در مجلس بهتر از هر کسی گویای روش و منش این نماینده طرقبه و شاندیز است. محمد دهقان با رویکرد سیاسی اصولگرایی تمام عیار و نزدیک به جبهه پایداری‌اش، به عنوان نائب رئیس فراکسیون اصوگرایان در بازی‌ها و معادلات سیاسی نقش موثری بازی می‌کرد؛ موضوع انجا جالب می‌شود که همین فرد که تا چندی پیش خبرهای ضد و نقیضی درباره دیدارش با بابک زنجانی به گوش می‌رسید حالا با ۲۳۰ رأی به عنوان یکی از سه حقوقدان شورای نگهبان انتخاب می‌شود. شاید اگر مجلس نهم بود این رأی هیچ تعجبی نداشت هرچه باشد مجلس نهم مجلسی یکدست اصولگرا بود و این رأی یک برگ تشویقی برای یک عضو فعال بود اما این میزان رأی در مجلس دهم که حداقل ۱۰۵ نماینده ان خود را تمام قد اصلاح‌طلب می‌دانند جای سؤال است.

اگر تعداد سه فراکسیون سیاسی مجلس را در خوشبینانه ترین حالت حدوداً ۱۰۰ نفر تصور کنیم، چه آنکه وزن مستقلین کمتر از این تعداد است، اما براساس همان حساب سرانگشتی، از ۲۳۰ رأی محمد دهقان مشخص است که حداقل نیمی از اعضای فراکسیون امید رای‌شان را به نام محمد دهقان در گلدان انداختند. این انتخاب در شرایطی رخ داد که همه جناح‌ها در حالت آماده باش برای انتخابات اسفند ۹۸ به سر می‌برند. از انجا که این سه نفر جایگزین نجات‌الله ابراهیمیان و سام سوادکوهی و محسن اسماعیلی می‌شوند یعنی کفه ترازوی شورای نگهبان در فاصله چندماه مانده به بررسی صلاحیت‌ها اصلاً به نفع جریان چپ نیست؛ اتفاقی که درست به دست اصلاح‌طلبان پارلمان رقم خورده است.

 

+ توجیه یک انتخاب

سه سال پیش وقتی عباسعلی کدخدایی که مجلس نهم حاضر نشد به او رأی بدهد، در میان کاندیداهای حقوقدان شورای نگهبان قرار گرفت اصلاح طلبان مجلس دهم چتر حمایتی‌شان را بر سر کدخدایی گرفتند و او را راهی شورای نگهبان کردند و وقتی از آنها پرسیده می‌شد چرا به یک گزینه تمام اصولگرا رأی دادید می‌گفتند کدخدایی دست راست آیت الله جنتی محسوب می‌شود و ما از طریق او می‌توانیم به سمت تلطیف فضا برای انتخابات آینده برویم.

آن روزها همه فکر و ذکر اصلاح‌طلبان تائید صلاحیت برای انتخابات آینده بود و آنطور که گفته شده بود کدخدایی در جلساتی که با اصلاح‌طلبان داشته است از این بابت چراغ سبزی به آنها نشان داده بود، چراغ سبزی که بعدها کدخدایی آن را تکذیب کرد و تنها از جلسه با عارف سخن گفت. گرچه رویکرد کدخدایی در دوره جدید حضورش در شورای نگهبان رویکردی میانه روتر و متعادل‌تر نسبت به دوره‌های قبل دارد اما همین چند روز پیش با کنایه به اصلاح طلبان گفت شورای نگهبان برای هیچ کسی فرش قرمز پهن نمی‌کند.

حال سه سال از ان انتخاب فراکسیونی می‌گذرد و امروز دوباره امیدی‌ها تصمیم گرفتند تا به یک اصولگرای دیگر آن هم با همان توجیه، رأی بدهند موضوعی که هیچ بعید نیست به سرنوشت انتخاب سه سال پیش تبدیل شود.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه