ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

صنعت گردشگری و توسعه اقتصادی خراسان شمالی

با استعانت از خداوند متعال در آستانه سفر رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر روحانی و هیئت همراه به مهد غیور مردان و زنان پاکدامن رویدادی مهم و اثر بخش در سفر پر خیر و برکت ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران را با حضور هم استانیهای گرانقدر شاهد خواهیم بود.

در این مجال کوتاه ضروری است تا با توجه به پتانسیل‌های بالقوه استان خراسان شمالی ضمن برنامه ریزی، تدوین چشم انداز بر اساس اسناد توسعه و تبیین صنعت گردشگری در استان بتوانیم با معرفی ظرفیت‌های موجود، اثرات احتماعی، اقتصادی و فرهنگی این موضوع را برای مسئولین و سیاست گذاران در سطح ملی به صورت دقیق و علمی بیان و مور کنکاش قرار دهیم.

صنعت گردشگری با ویژگیهای خاص خود، صنعتی پویا با آینده‌ای روشن تلقی می‌شود زیرا این صنعت علاوه بر پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی، صنعتی پاکیزه و عاری از آلودگی و در عین حال ایجاد کننده مشاغل جدید می‌باشد.

لوئیس ترنر از متخصصین این حوزه، توریسم را به عنوان امید بخش ترین، پیچیده‌ترین و جایگزین‌ترین صنعتی می‌داند که کشورهای جهان سوم باید آن را دنبال کنند و می‌تواند عامل مهمی در کاهش فقر و بیکاری آنها باشد.

همگان واقفیم که تنها راه و صد البته کوتاه‌ترین مسیر برای برون رفت از شرایط فعلی اقتصادی، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در استان توجه به صنعت گردشگری می‌باشد. با این نگاه و با توجه به اهتمام جدّی استاندار محترم در طی مدت حضور ارزشمند در استان، افق‌های روشن و امیدوار کننده‌ای در این حوزه پدید آمده است که همچنان نیاز جدی به برنامه ریزی مشارکتی علی الخصوص توسط بخش خصوصی و ایجاد فضایی امن و تشکیل کارگروه‌های ویژه و تخصصی در محیط‌های علمی و دانشگاهی مورد نیاز و توجه جدی می‌باشد. استان خراسان شمالی با دارا بودن ویژگیهای منحصر بفرد در حوزه اکولوژیک و ذخایر غنی زیست محیطی (ثبت ۲ اثر طبیعی جهانی شامل زیست کره انسانی کپه داغ و جنگل‌های هیرکانی در فهرست جهانی یونسکو)، گردشگری روستایی با توجه به فراوانی روستاها در اقلیم‌های مختلف و قرارگیری در رتبه‌های نخست کشوری از نظر دارا بودن روستاهای دارای بافت با ارزش، تنوع اقوام، وجود خرده فرهنگ‌های جذاب، تنوع تولیدات صنایع دستی و فرش و ... می‌تواند با برنامه ریزی استراتژیک گردشگری (TDS) و تدوین اهداف توسعه‌ای در آینده نزدیک تحرک و ارتقا گردشگری استان در سطح منطقه‌ای و ملی را پیش رو خواهیم داشت.

علاوه بر مسائل فوق یکی دیگر از مهم‌ترین پتانسیل‌های استان که می‌بایست مورد توجه جدی برنامه ریزان و تصمیم سازان قرار گیرد، موقعیت مناسب سرزمینی و قرار گیری در حد فاصل دو قطب مهم گردشگری کشور یعنی قطب گردشگری مذهبی بارگاه امام رضا (ع) و قطب گردشگری طبیعی شمال کشور می‌باشد که در صورت ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز گردشگران می‌تواند به عنوان یک توقفگاه و مقصد گردشگری مورد توجه واقع گردد.

گردشگری در دنیای امروز در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان است و بسیاری از برنامه ریزان و سیاستگذاران توسعه، از صنعت گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار یاد می‌کنند.

با توجه به شرایط و نگاه آینده نگر مقامات عالیرتبه و مدیران پرتلاش دستیابی به این مهم مورد انتظار تمامی دلسوزان و مردم عزیز خراسان شمالی می‌باشد.

 

علی مستوفیان

فعال و تحلیلگر حوزه گردشگری و برنامه ریزی شهری

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه