ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

بورس همچنان ناشناخته

بانک‌ها از جمله نهادهایی به شمار می‌روند که در شهرها به ارائه خدمات مالی پرداخته و شهروندان به نحوی از خدمات آن استفاده می‌کنند، همچنین به عنوان یکی از مؤسسات خدماتی با نبض حیاتی اجتماع یعنی اقتصاد سر و کار دارند و اغلب افراد جامعه به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم با خدمات بانک‌ها در ارتباط هستند.

 بانک‌ها قادرند با تصمیمات و سیاست‌های اعتباری خود موجبات توسعه و رشد اقتصادی و یا توقف و رکود اقتصادی را فراهم سازند. حال بایستی مروری داشت که آیا بانک‌ها توانسته‌اند تا حدودی به توسعه اقتصادی کشور از جمله تولید کمک کنند؟ به طور حتم جواب خیر است زیرا نرخ سود حدود 20 درصد بانکی نمی‌تواند امید به رشد و اعتلای تولید را ایجاد کند.

بانک‌های ما حتی نتواسته اند نیاز صنایع کوچک را فراهم آورند و این صنایع در حال نابودی هستند اکنون که پس از مدت طولانی این نهادهای مالی قادر به پوشش نیازهای جامعه صنعت نشدند راهکار استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه و ابزارهای نوین مالی وجود دارد که باید از آن استفاده کرد.

همچنین بایستی دید که خراسان شمالی تا چه اندازه و چگونه از این ظرفیت استفاده کرده و تا چه حد در این امر موفق بوده است. پتروشیمی خراسان، سیمان بجنورد و قند شیروان چند سالی است که از این ظرفیت استفاده کرده و مردم استان نیز به موقعیت‌های این صنایع واقف هستند.

البته تصمیمات جامع در خصوص استفاده از ظرفیت بازار سرمایه در خارج این استان صورت پذیرفته و خراسان شمالی هیچگونه اطلاعی از موضوعات ندارد.

متاسفانه نهادها و سازمان‌های مرتبط با صنعت این استان در خصوص بورس‌های مختلف در ایران و بحث تأمین مالی برای شرکت‌ها و کارخانجات هیچگونه اطلاعات دقیق و جامعی ندارند و حتی کوچکترین سرمایه گذاری و فرهنگ سازی در این زمینه صورت نپذیرفته است.

چاپ اوراق مشارکت شهرداری‌ها، صندوق با درآمد ثابت، صندوق زمین و ساختمان، بورس ایده و ... ابزارهای مالی هستند که اشخاص حقیقی و حقوقی استان می‌توانند به نحو مطلوب از این ظرفیت بزرگ استفاده کنند، هرچند سازمان بورس اوراق بهادار در چند سال اخیر برای صنایع کوچک و استفاده از ابزارهای نوین مالی از طریق شرکت فرابورس ایران در حال اجرا دارد و هر روز این بازار در حال رشد و توسعه است.

امیدواریم خراسان شمالی با جدّیت اقتصادی استاندار محترم از ظرفیت موجود استفاده کامل را برده و و روزی شاهد رشد، شکوفایی و بالندگی صنعت استان باشیم.

 

مرتضی قنادیان

کارشناس بورس و بازار سرمایه

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه