ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

چراغ هنر در چهارراه اقوام را تقویت کنیم

وقتی از خراسان شمالی به عنوان گنجینه فرهنگ‌ها و معرفت‌ها با مختصات منحصر بفرد منطقه سخن به میان می‌آید بی شک نشانه‌ها و نمادهای فرهنگی بی بدیلی در ذهن مجسم می‌شود که از تنوع قومیتهای رنگارنگ کرمانج و ترک و تات و ترکمن نشات می‌گیرد که هرکدام رنگ و رخ مختص به خودش را دارد و بروز می‌دهد.

در چهارراه اقوام و سرزمین رنگین کمان، هنر؛ جزء لاینفکی از فرهنگ مردم این دیار است؛ با وجود هنرمندان مستعد و صاحب سبک و پر افتخار در عرصه‌های ملی و بین المللی، رنگ و لعاب خاص‌تری به خود می‌گیرد. هر سو به فعالیت‌های هنری و هنرمندان و آثار خلاقانه ایشان می‌نگری جز افتخار و بالندگی در آن نخواهی یافت. در موسیقی بالاخص موسیقی مقامی و محلی از استادان صاحب نام مشتمل بر بخشی‌ها و عاشق‌ها با سینه‌هایی مالامال از نغمه‌ها و آواها و روایت‌های درهم تنیده عاشقانه‌ها و عارفانه‌های پر احساس کهن و ماندگار به زیبایی جلب نظر می‌نماید، تا جایی که مدعای پایتختی موسیقی نواحی و مقامی کشور را با دلایل قوی و متقن به اثبات می‌رساند. در هنرهای نمایشی و تئاتر حضور مثال زدنی هنرمندان تئاتر بر روی صحنه و اجراهای عمومی پیاپی و دلربایی و همراهی عناصر اصلی نمایش یعنی مخاطبان فهیم و بافرهنگ را در پی دارد و همچنین با افتخار در میزبانی دهها جشنواره معتبر ملی و منطقه‌ای از فجر تا ادوار مختلف جشنواره تئاتر رضوی و کسب عناوین پرافتخار هنرمندان این رشته مواجه هستیم و گواه این مدعا صاحب نظران، متخصصان و چهره‌های نمایش کشور هستند که خاطرات وصف ناپذیری را با خود از این استان و هنرمندان و تماشاچیان پرشور به ارمغان برده‌اند.‌

در هنرهای تجسمی و خوشنویسی چهره‌های ماندگاری سراغ داریم که در آغوش همین آب و خاک پرورش و رشد یافته‌اند و در بهترین و مهم‌ترین حالت ممکن، همراهی و اقبال بی مثل و مانندی از طرف مخاطبان از نمایشگاه‌های آثار ایشان متبلور می‌شود. هنر و هنرمندان سینما و فیلمسازی در این خاک زرخیز هنرپرور در رویدادها و مجامع هنر هفتم چه در داخل و چه خارج از کشور خوش قد و قواره ظاهر شده‌اند و بیش از پیش نیاز به توجه و حمایت خواهند داشت و استقبال مطلوب از سالن‌های نمایش فیلم می‌تواند دلیلی برای این مهم تلقی شود.

 در سایر بخش‌های مختلف فرهنگی دیگر هم نظیر شعر و ادبیات و آیین‌های بومی- محلی و سنتی وجود مفاخر و مولفان برجسته و مطرح و وجود نگاشته‌های تأثیر گذار و غنی به عنوان میراث معنوی از ایشان در طول تاریخ به یادگار مانده و همچنان خواهد ماند.

 اینک که پیرو پیگیریهای استاندار کوشا و به بهانه سفر رییس جمهور محترم فرصت مجددی را در بروز شور و نشاط و سرزندگی مردم این استان به نقل از مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در معرفی ویژگی‌های مردم خراسان شمالی در سفر ایشان در ۱۹ مهرماه سال ۱۳۹۱ به این استان، پدید آورده و فرصت مغتنمی است در بیان درخواست‌ها و مطالبات به حق جامعه و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان تا در کنار دیگر اقشار بار دیگر حماسه‌ای دیگر بیافرینند.

 

میثم حاجی پور

کارشناس حوزه فرهنگ و هنر

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه