ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

دشت فاروج - شیروان پایلوت استقرار الگوی مدیریت مشارکتی و یکپارچه آب شد

اترک: پژوهشگر حوزه توسعه و برنامه‌ریزی روستایی کشور گفت: استقرار الگوی مدیریت مشارکتی و یکپارچه منابع و مصارف آب به صورت پایلوت در دشت فاروج - شیروان اجرایی می‌شود.

به گزارش اترک، محمدحسین پاپلی یزدی، که مدیریت این طرح را بر عهده دارد، اظهار کرد: این دشت با سابقه تاریخی در کشت و صنعت گسترده، کشاورزان پیشگام و پیشرو، انواع کشاورزی، زنجیره‌های ارزش و تولید را به وجود آورده و با توجه به مساعد بودن زمینه‌های اجتماعی آن به عنوان پایلوت طرح انتخاب شده است.

وی، کاهش مصرف آب، بدون کاهش درآمد مردم، کاهش تصدی گری دولت و تحویل کار مردم به خود آنان را رویکرد اجرای طرح استقرار الگوی مدیریت مشارکتی و یکپارچه منابع و مصارف آب این دشت برشمرد و اظهار داشت: البته ۱۴ سال پیش یکبار اقداماتی همچون کف شکنی، جابه جایی، کشت و نظارت این دشت به تشکل‌ها و نظام‌های صنفی واگذار شد اما چون بسترهای قانونی آماده نبود، با تغییر مدیریت‌ها، کار روی زمین ماند.

پاپلی یزدی با اشاره به آماده شدن بسترهای قانونی برای اجرای طرح، افزود: توافق دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و نیرو، افزایش آگاهی مردم، خشکسالی و پایین آمدن سطح آب‌های زیر زمینی زمینه ساز پیاده سازی این طرح شده تا در مدت سه سال به اجرا درآید.

وی، بهبود بیلان منابع آب زیرزمینی و رسیدن به وضعیت مطلوب، کاهش تقاضا و مصرف آب، افزایش بهره وری، ارتقای سطح حفاظت کمی و کیفی از آب‌های زیرزمینی و… را از اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.

عضو پیوسته مرکز مطالعات علمی فرانسه اظهار امیدواری کرد که با اجرای این طرح، شاهد ارائه الگویی کشوری در اجرای سند ملی آب کشاورزی، کشت پیشنهادی برای دشت، انتقال مواد غیر حاکمیتی مدیریت آب به تشکل‌ها و ساماندهی بهره‌برداری آب‌های زیرزمینی باشیم.

پاپلی یزدی افزود: نشست‌های نخست برای اجرای طرح با کشاورزان به هر تعداد جلسه که نیاز باشد انجام و مدل‌های داخلی و بین‌المللی برای اجرای بهتر طرح بررسی می‌شود.

وی گفت: این طرح در محدوده ۳ شهرستان فاروج، قوچان، شیروان اجرایی می‌شود که مشارکت دستگاه‌های مرتبط در این شهرستان‌ها، کشاورزان و مطلعان می‌تواند کیفیت اجرا را بالا ببرد.

گفتنی است، دشت فاروج - شیروان دارای ۷۶۴ حلقه چاه مجاز، ۸۸۵ دهنه چشمه، ۱۲۴ قنات با ۱۲۷ میلیون متر مکعب تخلیه آب از چاه‌های مجاز و ۱۰ میلیون مترمکعب برداشت از چاه‌های غیرمجاز در محدوده سه شهرستان فاروج، شیروان و قوچان واقع است.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه