ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

ترک‌های خراسان لباس محلی ندارند!

عبدالناصر روحانی: چند سالی است که در محافل، نشست ها، همایش‌های فرهنگی ودر بین نهادهای مربوط به فرهنگ هم چون صداوسیمای استانی، ادارهٔ میراث فرهنگی (موزه‌های مردم‌شناسی) و دیگر نهادهای مربوطه وقتی از پوشش محلی ترک‌های خراسان صحبت به میان می‌آید، برخی اظهارنظر کرده و بدون هیچ سندی می‌فرمایند: ترک‌ها پوشش محلی ندارند! که به نظر می‌رسد یکی از دلایل دیده نشدن ترک‌ها در این محافل فرهنگی باشد.

حال سؤال اساسی اینجاست آیا گذشتگان ترک‌های خراسان تن‌پوشی نداشته‌اند؟!

آیا ترک‌ها قبل از دورهٔ پهلوی اول برای اجباری کردن پوشش یکدست، عریان زندگی می‌کردند؟!

البته بگذریم از این‌که تا اواخر دههٔ 60 هم در برخی از مناطق عموم پیرزنان وییرمردان با لباس محلی رفت‌وآمد می‌کردند.

آیا نظراتی که گاه دربارهٔ لباس محلی ترک‌های خراسان شنیده می‌شود، مبنی بر عدم پوشش، بر اساس تحقیقات بوده یا این‌که بر اساس سلیقه ونگاه سطحی می‌باشد؟!

ترک‌ها که یکی از بومیان اصلی منطقه خراسان می‌باشند وبا آن‌همه پشتوانه تاریخی، فرهنگی و مذهبی که دارند وبا توجه به این‌که بعضاً بازماندگان امپراتوری‌های سلجوقیان، غزنویان وخوارزمشاهیان هستند، چه طور ممکن است مقولهٔ به این مهمی، یعنی تن پوش را از گذشتگان خود به ارث نبرده باشند؟!

استفاده نکردن ومتاسفانه بی تفاوتی نسبت به لباس محلی درسال های اخیر دلیل برنداشتن لباس نیست. که این امردلایل مخصوص خود را دارد.

البته به نظر می‌رسد تا زمان حاضر تحقیقی عمیق وموردی در این حوزه صورت نگرفته است. که در میان برخی عوام وحتی خواص چنین جا افتاده است که ترک‌ها پوششی ندارند!

سؤالات فوق وچندین سؤال دیگر موجب شد تا بر آن شوم برای رسیدن به پاسخ ونشان دادن البسه ترک‌های خراسان چند سالی را از روش‌هایی چون پرسش‌های میدانی در مناطق مختلف دور از مراکز شهرستان‌ها، مشاهده نمونه‌های قدیمی لباس‌ها، جمع‌آوری تصویرهای قدیمی، مقایسه تطبیقی لباس‌های موجود بین ترک‌های ساکن، در استان‌های هم‌جوار وحتی از ضرب‌المثل‌ها استفاده کنم. که حاصل این بررسی‌ها باعث گردید تا به جمع‌بندی زیبایی از پوشش ترک‌های خراسان برسم. که در زیر به آن‌ها اشاره خواهد شد.

البته باید توجه داشت ترک‌هایی که در منطقه خراسان زندگی می کننداز ایل‌های گرایلی، افشار، تاتار، ازبک، بیات هستند. که در دوره‌های مختلف تاریخی بنا به دلایل سیاسی، اجتماعی واقتصادی در منطقه‌ای وسیع از جغرافیای خراسان پراکنده شده‌اند. که این پراکندگی می‌تواند انواعی از لباس‌های محلی را در بین این قوم نشان دهد. و هم‌چنین می‌تواند در ارائهٔ مدل‌های پوششی مناسب و زیبا برای آشنا کردن نسل‌های آینده جهت الگوبرداری از فرهنگ بومی و محلی باشد. و مجموع این پوشش‌ها در کنار دیگر اقوام استان و ایران رنگین‌کمانی از رنگ‌ها را نشان دهد.

بنابراین پوشش اصیل و بومی اولین و مهم‌ترین اصالت‌های فرهنگی و هم‌چنین به‌عنوان شناسنامه یک قوم محسوب می‌شود. که در میان تمام اقوام دارای اهمیت به سزایی است.

که این پوشش، نشان‌دهندهٔ گذشتهٔ تاریخی باورهای آن قوم به پایبندی و احترام، به عقاید وسنن آن قوم است.

پوشش ترک‌ها تحت تأثیر چندین موضوع مهم قرار داشته است که به نمونه‌هایی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱-اساطیر وافسانه ها: لباس ترک‌ها همانند بسیاری از اقوام دیگر جهان دارای گذشته‌ای پررمزوراز از اساطیر وافسانه ها بوده‌اند. با توجه به این‌که سرمنشأ ترک‌ها کوه‌های آلتای وشرق آسیا می‌باشد، بنابراین دارای باورهای دینی واسطوره ای خاصی بوده‌اند. که به شدت روی فرهنگ وپوشش ترک‌ها تأثیر گذاشته است. استفاده از رنگ سرخ یا به ترکی آل، قیزیل به‌عنوان نماد شجاعت، رنگ شانس وتولد دوباره در مراسم‌های عروسی یکی از آن باورهای اسطوره‌ای در میان ترک‌ها بوده است. که به نظر می‌رسد بعد از ورود به دین مبین اسلام، هم چنان این رنگ در میان ترک‌ها وبخصوص ترک‌های خراسان جایگاه خود را حفظ کرده است. البته این بدان مفهوم نیست که ترک‌ها از دیگر رنگ‌ها استفاده نمی‌کردند. بلکه منظور رجحیت رنگ سرخ نسبت به رنگ‌های دیگر بوده، کما این‌که در بین ترکمن‌ها به‌عنوان شاخه‌ای از ترک‌های اوغوز این رنگ هم چنان در پوششان بیشترین جلوه را دارد.

۲-نقش‌ها (تامغاها): نقش‌ها وسوزن دوزی های موجود روی لباس‌ها ویا زیور آلاتی از فلز که روی البسه‌ها دوخته ونقش می‌زدند همه مرتبط با باورهای باستانی ترک‌ها بوده است. به‌عنوان نمونه شی فلزی مثلث شکلی با نام ترکی (آونگ چنگه) روی جلیقه (کولجهٔ) جنبه محافظتی داشته است. یعنی ترکان باستان چنین اعتقادی داشته‌اند که اینشی اتفاقات ناگوار را از دارندهٔ اینشی دور می‌کند. که بعضاً این نقش را روی لباس سوزن دوزی می‌کرده‌اند.

۳-شرایط وموقعیت زندگی: البسهٔ ترک‌ها در موقعیت‌های مختلف زندگی ودر شرایط‌های متفاوت فرق داشته، به‌عنوان نمونه لباس‌هایی که برای کار کردن استفاده می‌شده است بالباس‌هایی که برای مجالس استفاده می‌کرده‌اند ازلحاظ جنس پارچه، راحتی، نازکی وضخیم بودن فرق داشته است.

۴-جنس لباس‌ها: یکی دیگر از ویژگی‌های البسه ترکی ضخامت وکیفیت لباس‌ها بوده است. ترک‌های خراسان معمولاً در مجالس ومراسم ها از لباس‌هایی که جنسشان ابریشم، مخمل، اطلسی بوده استفاده می‌کردند.

با توجه به آنچه گفته شد دو نوع لباس را می‌شود در بین ترک‌ها مشاهده کرد. که این موضوع در شمال وجنوب خراسان کمی متفاوت می‌باشد.

پوششی با جنس تمام ابریشم ومعمولا به رنگ سرخ که ازلحاظ رنگ وجنس پارچه ونوع تزئینات شبیه پوشش ترکمن‌هاست. اما ازلحاظ نوع ومدل چیزی جدا از پوشش ترکمن‌ها می‌باشد. این نوع پوشش در میان ترک‌های شهر کلات واطراف آن و هم‌چنین در شهر غلامان وچند روستا وجود داشته است. البته مشابه این لباس با جنس تمام ابریشم در بین ترک‌های قزلباش رامیان استان گلستان هم وجود دارد. اما نوعی دیگر که با انواع رنگ‌ها وپارچه ها دوخته می‌شود بیشتر در مرکز وجنوب خراسان استفاده می‌شده است.

حال به معرفی اجزا هرکدام از لباس‌های مورداستفاده ترک‌های خراسان می‌پردازیم.

۱-تافتابالاغ (قصب کوینک): تافتا وقصب به معنای بافته شده از ابریشم وبالاغ در ترکی قدیم به معنای شلوار است. زیرا پایین تنه این پوشش شلواریست پر چین که نوع دوخت شلواری آن مشخص نمی‌شود.

۲-کوینک (کوینهٔ): پیراهنی است که یقه ولبه های آستین با نوارهای سنتی تزئین می‌شده است. که در زبان ترکی به بالا پوش زنانه ومردانه کوینهٔ یا کوینک می گویند.

۳-کولجهٔ: همان جلیقه است که روی پیراهن می‌پوشیدند، و معمولاً با جنس ابریشم ومخمل بوده است. در برخی مناطق آستین دار ودر برخی مناطق آستین کوتاه، که معمولاً با قران تزئین وبرای وصل کردن دو طرف جلیقه شی فلزی به نام آونگ چنگه روی کولجهٔ می‌دوختند.

۴-شیلوار: شیلوارمعمولا با پارچه‌هایی با جنس چیت که بسیار ملایم وسبک بوده با گل‌های ریز دوخته می‌شده است.

شیلوار بسیار بلند وتا مچ پا، پرچین ودورتادور آن را با نواری سیاه وتور تزئین می‌کردند.

۵-چرشو (چرچو): دربرخی مناطق ابریشم بافت و نازک با طرح‌های چهار خانه‌ای اما در برخی مناطق با پشم می‌بافتند که ضخیم ومعمولا سیاه، و به‌عنوان چادر استفاده می‌کردند. اما ازلحاظ نوع برش ودوخت با چادرهای امروزی فرق داشته است.

۶-کولته (عرقچین): کلاهی سوزن دوزی شده که نوع زنانه ومردانه ازلحاظ نقش‌ها با هم متفاوت بوده است، وزنان بعدازاینکه این کلاه را روسر می‌گذاشتند با دستمالی کوچک وملایم روی کولته را می‌بستند.

۷-شال: روسری بزرگ در رنگ‌های مختلف که معمولاً برای عروس از رنگ قرمز استفاده می‌کردند. که دورتادور این شال‌ها باریشه‌هایی تزئین شده بودند.

۸-یاشماق: بستن جلوی دهان تا پایین بینی وگاه تا نزدیک چشم را با شال یا روسری یاشماق می گویند.

۹-سیجاف: نوارهای بافته شدهٔ باریک از پشم به رنگ سیاه، که برای سرآستین‌ها، یقهٔ پیراهن، پایین بالاغ، دورتادور کولجهٔ در کنار نوارهای سنتی دوخته می‌شده است.

واما پوشش آقایان ترک خراسان دارای اجزایی بوده که در زیر به هرکدام از آن‌ها اشاره می‌شود.

۱-دون (قافتان): پوششی بلند تا زانو وگاهی بلندتر که روی پیراهن می‌پوشیدند. و بیشتر برای مراسم‌ها استفاده می‌کردند.

۲-کوینک (کوینهٔ): پیراهنی با یقه تزئین شده بسیار ساده که مردان استفاده می‌کردند.

۳-بئل ماق: کمربندی پهن که با پارچه دوخته می‌شده است، گاهی روی پیراهن وگاهی روی دون دور کمر می‌بستند.

۴-تاممان: همان شلوار است که با تاممان باغی یا تاممان باغه به جای کش استفاده می‌کردند.

۵-تلپی (تلپک، کولته، پاپاق): نام های کلاه در بین مناطق مختلف ترک نشین های خراسان، به رنگ سیاه که با پوست بره درست می‌کردند.

۶-توفتی تلپی (توفتی کولته): کلاهی بوده که با کرک بز، که پس از تمیز وشانه زدن وتبدیل کرک به نخ توسط زنان ترک بافته می‌شده است.

-الجی (الجک): دستکش بافته شده از پشم گوسفند که معمولاً برای بچه‌ها از رنگ قرمز برای سر انگشتان استفاده می‌کردند. که مخصوص فصل سرما بوده است.

۸-بوین شال: شال گردنی که با پشم گوسفند بعد طی مراحلی وتبدیل آن به نخ توسط زنان ترک بافته می‌شده است.

۹-جوراب: با پشم گوسفند بعد طی مراحل وتبدیل آن به نخ برای فصل سرما بافته می‌شده است.

۱۰-دولاغ: نواری تقریباً هفت یا هشت سانتی که دورتادور پا تا نزدیک زانو می‌پیچیدند.

۱۱-چاروغ (چاروق): پا پوشی ترکی که با چرم تهیه، وبیشتر دهقانان استفاده می‌کردند.

در پایان از تمام کسانی که در این امر بنده را یاری کردند. تا بتوانم تصاویر ونمونه های قدیمی را مشاهده کرده و هم‌چنین از مادران وپدران این سرزمین که با حوصله به سؤالات بنده پاسخ داده‌اند، صمیمانه تقدیر وتشکر می‌کنم. امیدوارم این کار قدمی هر چند کوچک برای معرفی فرهنگ وپوشش ترکان خراسان وسرزمین ایران باشد.

تبلیغ

دیدگاه‌های دیگران

و
ولیزاده |
این که پوشش کردهای خراسانه؟؟؟؟؟؟
و
وحيد |
شما که لباس نداريد چرا لباس،اقوام ديگرو به نام خودتون ميزنين
ن
نادر افشار |
آقای ولی‌زاده این اقلیت کرمانج زبان خراسان چرا با هم زبانان کرمانج خود در ترکیه هیچ تشابه لباسی ندارند؟؟ 🤔 نگو که لباس کرمانج های خراسان از اول کرمانجی بوده که آدم خندش میگیره 😂😂 این لقمه برا دهن شما خیلی گندس پسر جان لباس کرمانج های ترکیه شبیه کولی های هندوستان هس لباس کرمانج های خراسان اقتباس شده از لباس خلق ترکه وگرنه این همه جمعیت که امروزه تحت عنوان کرد نامیده می‌شوند طی 60 سال اخیر یک لباس قومی یکدست نداشتند و في الحال نیز ندارند اصالت جعل کردنی نیس موروثی هس آقایان متوهم کرمانج خراسان
ز
زینب |
جناب آقای ولیزاده پوشش کرد های خراسان اقتباسی از پوشش ترکهای اصیل این منطقه هست
س
سعید |
پوشش کردهای خراسان همان پوشش قدبم کردهای منطقه ماکو ینی دامن چین دار و...است چرا ترکها لباس یکدست ندارن
ا
امیر |
لباس ترکان خراسان دقیقا مثل لباس ترک های قزلباش رامیان و مینودشته اگر این لباس مربوط به کردها باشه چطور توی این مناطق که کردی نبوده پیدا شدن
ع
علی |
تورکها دشمنان زیادی دارند آدم تاسف میخوره با این هموطنان غیر تورک . فرهنگ و تمدن و تاریخ تورکها در طول کل تاریخ عزت و جلال دست نیافتنی دارد اما در ایران هر بی سرو پایی این فرهنگها رو بنام خودش تحریف میکند و حکومت نیز حمایت میکند تا کی حقوق تورکها در بین این بی هویتان له شود؟؟؟
ع
علی |
تورکها دشمنان زیادی دارند آدم تاسف میخوره با این هموطنان غیر تورک . فرهنگ و تمدن و تاریخ تورکها در طول کل تاریخ عزت و جلال دست نیافتنی دارد اما در ایران هر بی سرو پایی این فرهنگها رو بنام خودش تحریف میکند و حکومت نیز حمایت میکند تا کی حقوق تورکها در بین این بی هویتان له شود؟؟؟
ن
ناشناس |
ترکا لباس دارن شما کرمنجا ازکجا اومدین و لباس ترکا را مال خاتون میدونین
آ
آیلین کشکولی |
سلام و درود بله حرف آقای علی درسته مثل ما قشقایی ها که لر جنوب هی بهمون میگن که شما از رو ما تقلید کردید😐
آ
آیلین کشکولی |
همین قزلباشا ۳ قرن تمام از ایران محافظت کردن روزی بیش از ۶ تا کلمات ترکی میگید
F
Faezeh |
ممنون بابت اطلاعاتون من خودم ترک خراسان بودم ازیاد ازتاریخ وهویت نمیدونستم🙏
J
Jalal |
البته پوشش ترکای خراسان اقتباسی از پوشش کردهاس
م
محمد طالبی کرد |
سلام کاری به هیچی ندارما فقط ی سوال( شیلوار )به زبان کردی کرمانجی یعنی شلوار پس چطور میگین مال ما کرمانج ها نیس مال شماس؟ اسم شیلوار رو هم تغییر میدادین دیگ....
ا
اسماعیل |
اقای طالبی کرد عزیز شیلوار همون لباس اقتباسیه ک کردها از لباس ترکی کپی کردن یکم سواد داشته باشین بعد ب خودتون اجازه بدین ک همچین حرفی بزنین
ج
جواد |
درود به شما ،،، رقص کرمانجی که کرمانج ها ادعا می کنندمال کرمانج هاهست در اصل رقص خراسانی هست و رقص تات های خراسان هست وشبیه رقص تربتی وگنابادی که دایره میزنن ومیچرخن هست کرمانج های ترکیه وایران وکردستان این گونه نمی رقصند کرمانج ها بلدن چطوری رقص ولباس وکشتی دیگران را کپی کنندو به نام خودبزنن مثل ماجرای اینکه نادرشاه وججوخان کرمانج هستن البته نادرشاه انقدر بزرگ بوده که قابل دوزدی نیست نادردر راه از بین بردن شورش اینها بودکه توسط پسرعموهای خودش کشته شد

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه