ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

ساختمان‌هایی که در محل زندگی عشایر سبز می‌شوند!

عشایر خراسان شمالی همه ساله بعد از کوچ از مناطق قشلاقی در میان بندهای این استان ساکن می‌شوند.

به گزارش ایسنا، مدت زمان حضور این افراد در میان‌بندها به مدت ۱۵ تا ۲۰ روز است و این افراد منتظر می‌مانند تا بخش‌های ییلاقی استان به منظور پذیرای این افراد از لحاظ پوشش چراگاهی و … آماده شود.

اما هر زمان که این افراد از مناطق قشلاقی از استان گلستان به میانبندهای خراسان شمالی کوچ کرده‌اند با اجرای یک پروژه در محل زندگی شأن مواجه شده‌اند که همچون قارچ بر سر راه آن‌ها سبز شده‌اند.

در صورت ادامه ساخت و ساز عشایر خراسان شمالی جایی برای استقرار در میان‌بندها نخواهند داشت.

شعبانی، یکی از عشایر خراسان شمالی که هم اکنون در میان‌بند بجنورد چادرهای محل زندگی خود را برپا کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: چندین سال است که وقتی از مراوه تپه به این منطقه باز می‌گردیم با یک ساختمان ساخته شده در محل زندگی خود مواجه می‌شویم.

وی افزود: در گذشته در محلی همچون تخته ارکان که در پنج کیلومتری بجنورد قرار دارد تعداد زیادی از خانوارهای عشایری در این محل بعد از بازگشت از مناطق قشلاقی اتراق می‌کردند و این امر به آن دلیل بود که عرصه برای زندگی آن‌ها نیز باز بود و آن‌ها می‌توانستند به راحتی کارهای روزمره خود همچون چرای دام را انجام دهند.

شعبانی ادامه داد: چند سالی است که متأسفانه با مشکل تصاحب این زمین‌ها از سوی ادارات مختلف مواجه شده‌ایم و هر سال که می‌گذرد تعداد این ادارات بیشتر می‌شود.

وی اظهار کرد: ورزشگاه، بیمارستان، دانشگاه‌ها، نمایشگاه، سیلوی گندم و سایر ادارات ساخت و سازهایی بوده که طی چند سال اخیر در این منطقه انجام شده است.

شعبانی تصریح کرد: اگر روند به همین صورت ادامه یابد، عشایر خراسان شمالی دیگر جایی برای استقرار در میان‌بند را نخواهد داشت و از سوی دیگر مسئولان استان گلستان نیز تاکید بر این امر دارند که عشایر حتماً تا اوایل اردیبهشت ماه از آن استان خارج شوند و ما باید تا زمان حضور در مناطق ییلاقی سرگردان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ساخت و ساز در میان‌بند شهرستان مانه و سملقان نیز وجود دارد اما نسبت به منطقه ارکان بجنورد کمتر بوده است.

 

*رهاسازی نخاله در میان‌بندها دام‌های عشایری را بیمار می‌کند

یکی دیگر از اعضای جمعیت عشایری خراسان شمالی بیان کرد: ساخت و ساز از یک سو که عرصه زندگی را بر ما در این مناطق تنگ کرده است، تخلیه و رهاسازی نخاله‌های ساختمانی از سوی دیگر سبب بروز مشکل برای ما شده است.

وی افزود: بخشی از این نخاله‌ها مربوط به ساخت و سازهایی است که در همین مناطق میان‌بند صورت می‌گیرد و بخشی نیز نخاله‌هایی هستند که از سایر مکان‌ها به این مناطق انتقال داده می‌شوند و در اینجا تخلیه می‌شوند.

وی ادامه داد: ساخت و سازها که عرصه‌های چراگاهی دام را در میان‌بندها کاهش داده از یک سو، رهاسازی نخاله‌ها نیز سبب شده تا دام‌های عشایری مراتع کمتری برای چرای دام داشته باشند.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر وجود این نخاله‌ها و تغذیه دام در اطراف این نخاله‌ها سبب بیماری دام‌ها می‌شود بطوریکه هم اکنون چندین بره از زمان کوچ به مناطق میان‌بند ارکان در بجنورد نیز بیمار شده‌اند

 

*عرصه میان‌بندها سال به سال برای عشایر در خراسان شمالی تنگ‌تر می‌شود

قنبرزاده، رئیس بسیج جامعه عشایری خراسان شمالی در ادامه اظهار کرد: عرصه میان‌بندها سال به سال برای عشایر در خراسان شمالی تنگ‌تر می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی دارای ۵۳۰۰ خانوار عشایری است، افزود: میان‌بندها مناطقی هستند که عشایر این استان به هنگام کوچ به مناطق ییلاقی و یا قشلاقی به مدت ۲۰ تا ۲۵ روز در آنجا ساکن می‌شوند.

وی افزود: چندین سال است زمانیکه این افراد به این مناطق کوچ می‌کنند با این مشکل مواجه می‌شوند که چندین هکتار از عرصه‌های میان‌بند توسط کشاورزان و یا ادارات دولتی گرفته شده است. این مشکل در حال حاضر در تخته ارکان و اطراف روستای مهنان در شهرستان بجنورد به وضوح مشاهده می‌شود.

وی تصریح کرد: ایل راه‌ها در اطراف روستای مهنان به گونه‌ای تصرف شده که حتی فضای کوچکی برای تردد دام‌ها نیز وجود ندارد و عشایر مجبور هستند تردد دام را با خودرو انجام دهند که این امر موجب بروز حوادثی نیز شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: ادارات و سازمان‌ها قبل از تصرف این زمین‌ها در ابتدا باید مکانی برای اسکان عشایر در مناطق میان‌بند در نظر بگیرند.

 

*زمین‌های ساخت و ساز شده متعلق به واگذاری‌های زمان‌های گذشته بوده است

محمدرضا قلی پور، مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی نیز در ادامه بیان کرد: زمین‌هایی که عشایر به عنوان میان‌بند در آنجا مستقر می‌شوند، زمین‌های ملی بوده و هم اکنون اداره کل منابع طبیعی قبل از واگذاری، استعلاماتی را از این اداره کل دریافت می‌کند.

وی گفت: زمین‌هایی که هم اکنون در آن ساخت و ساز انجام شده، زمین‌هایی بوده که در گذشته واگذار شده است.

وی در پاسخ به این مطلب که ممکن است زمین‌هایی نیز واگذار شده اما هنوز ساخت و سازی در آن صورت نگرفته و اگر ساخت و ساز صورت گیرد دیگر جایی برای استقرار عشایر در مناطق مذکور وجود نخواهد داشت؟ اظهار کرد: در مکان‌هایی که هم اکنون عشایر در میان‌بندها استقرار می‌یابند، به هیچ جایی واگذار نشده و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه