ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

کشف دانشمند ژاپنی؛ "روزه‌داری" باعث از بین رفتن سلول‌های معیوب و سرطانی

بر اساس یافته‌های یوشینوری اُسومی، مکانیسم اتوفاژی یا خودخواری سلولی، تخریب و بازیافت اجزا سلول توسط خود سلول است که در هنگام "روزه گرفتن" و گرسنگی طولانی رخ می‌دهد.

گرفت تا نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال 2016 را به یوشینوری اُسومی برای کشف مکانیسم اتوفاژ عطا کند."

"مکانیسم اتوفاژی" یا خودخواری سلولی، تخریب و بازیافت اجزاء سلول توسط خود سلول است که به دلیل کمک به شناخت و درمان بیماری‌هایی همچون سرطان، دیابت، پارکینسون و بیماری‌های سلسله اعصاب بسیار مهم است.

مکانیسم اتوفاژی یا خودخواری سلولی زمانی روی می‌دهد که اجزای سلول با مرکز بازیافت سلول یا لایزوزوم در هم می‌آمیزد تا آنزیم‌های لایزوم بتوانند مواد حمله‌کننده یا مخرب را از بین ببرند.

این اتفاق روند سم‌زدایی سلول و خوددرمانی و درواقع مکانیسم دفاعی سلول است؛ زمانی که مواد غذایی به‌اندازه کافی به سلول نمی‌رسد یا اینکه سلول وظیفه از بین بردن مهاجمی مثل باکتری و ویروس را دارد، اتوفاژی برای زدودن مواد زائد و کم کردن مصرف سلول به کمک آن می‌آید و سلول مواد زائدی را که تولید کرده یا سلول‌هایی را که پیر شده‌اند را تخریب کرده و از مواد اولیه آن‌ها برای تولید اجزا و مواد جدید استفاده می‌کند!

ماریا ماسوچی، استاد ویروس‌شناسی موسسه زیست شناسی سلولی دانشکده کارولینسکا دراین‌باره می‌گوید: "اتوفاژ یعنی حذف پروتئین‌های آسیب‌دیده از طریق اندامکها و بازسازی سلول؛ کشف ارتباط میان اتوفاژی و سلول‌های پیر و ارتباط این مکانیسم در شناخت بیماری‌های سالخوردگان نظیر آلزایمر و دیابت نوع دو بسیار مهم است؛ درنهایت شناخت عوارض اتوفاژ بیش‌ازاندازه بر روی سلول‌ها به‌طور مثال در مورد سرطان‌ها نیز اهمیت بسزایی دارد؛ اتوفاژ بیش‌ازاندازه می‌تواند منجر به مقاومت در برابر داروهای ضد سرطان شود.

پروفسور یوشینوری اُسومی 71 ساله در دهه 90 میلادی، گروهی از ژن‌ها را شناسایی کرد که باعث اتوفاژی در مخمر نان می‌شدند؛ او با استفاده از این یافته به کشف مکانیسم اتوفاژ در سلول‌های انسان روی می‌دهد.

در رابطه با این یافته دانشمند ژاپنی می‌توان گفت مکانیسم اتوفاژی یا خودخواری سلولی، تخریب و بازیافت اجزا سلول توسط خود سلول است که در هنگام "روزه گرفتن" و گرسنگی طولانی رخ می‌دهد.

درواقع زمانی که انسان بیش از مثلاً 8 ساعت گرسنگی را تحمل کند، سلول‌های سالم برای کسب انرژی و جبران کمبود غذا از سلول‌های معیوب و توده‌های مستعد سرطان تغذیه می‌کنند! و به‌نوعی اتوفاژی عاملی در راستای پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها است.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه