ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

در پی بیخیالی مسئولین؛

میزبانی جشنواره تئاتر رضوی از دست رفت

اترک/ پریسا وحدانی: جشنواره تئاتر رضوی یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنر دینی است که از سال 86 بجنورد میزبانی برگزاری این جشنواره را عهده‌دار بوده و در سال 96 مدیریت جشنواره تئاتر رضوی به طور کامل به خراسان شمالی واگذار شد.

برکسی پوشیده نیست که تئاتر برخاسته از تعالیم الهی، رواج اخلاق حسنه، دین مداری، آموزش سبک زندگی راستین و واقعی، را درسرلوحه اهداف خود دارد، این جشنواره در قالب هنری فاخر چون تئاتر در دیار خراسان شمالی که ' باب الرضا (ع)' و ' گنجینه معرفت‌ها ' نام گرفته هنرمندان تلاش کرده‌اند تا عشق به ولی نعمتمان را در دل‌های عاشقان فرهنگ رضوی شعله ورتر سازند اما امسال دیار گنجینه معرفت‌ها از میزبانی این جشنواره بازماند.

شنیده شده برگزاری جشنواره ملی صدا و سیما در بودجه فرهنگی استان تأثیر گذار بوده و به خاطر آن، بجنورد میزبانی جشنواره تئاتر رضوی را از دست داده و در صورت صحت این موضوع ظلم بدی به تئاتر استان شده است.

حتی اگر این شنیده صحت نداشته باشد از مسئولان استانی انتظار می‌رفت برای از دست نرفتن میزبانی این جشنواره سماجت بیشتری به خرج می‌دادند تا زحمات حدوداً 10 ساله برگزاری جشنواره به راحتی بی ثمر نمی‌شد و به استان دیگر در شمال غربی کشور با آن فاصله از قطب معنویت کشور تقدیم نمی‌شد.

* سایه جشنواره ملی صدا و سیما بر تئاتر رضوی

یکی از بازیگران عرصه تئاتر استان در گفت‌وگو با خبرنگار اترک گفت: طبق شنیده و شبهاتی که ایجاد شده اگر برگزاری جشنواره تولیدات ملی صدا و سیما در بجنورد در بودجه فرهنگی استان من تأثیر داشته باشد و باعث شده که به خاطر آن میزبانی جشنواره تئاتر رضوی از ما گرفته شود به نظر من ظلم بدی به تئاتر استان شده و با این موضوع مخالف هستم.

راضیه بدرانلویی افزود: شاید یکی دیگر از دلایلی که موجب شده تا میزبانی این جشنواره از دست رود، در دو سه سال اخیر، جشنواره تئاتر رضوی کیفیت اولیه خود را از دست داده بود.

وی اظهار کرد: جشنواره تئاتر رضوی یک جشنواره موضوعی بوده و همه این را می‌دانند و سال‌های اولیه برگزاری این جشنواره با اینکه موضوعی بود کارهای قابل توجهی دیده می‌شد اما به‌مرور، شرکت کنندگان تکراری و به لحاظ ذوق هنری نیز سوژه‌هایشان به اتمام رسید و خلاقیتی نداشتند و به این ترتیب از کیفیت جشنواره کاسته شد.

بدرانلویی گفت: نمی‌دانم واقعاً مسئولین برای اینکه میزبانی جشنواره تئاتر رضوی از دست نرود سماجت و پیگیری داشته‌اند یا نه؟ پس اجازه دهیم در این خصوص خودشان از خودشان دفاع کنند، بگویند سماجت و پیگیری داشتیم اما به دلایل و مسائلی نشد.

وی با بیان اینکه تا سال 1400 قرار بود میزبانی جشنواره تئاتر رضوی به عهده خراسان شمالی باشد، اظهار کرد: هر جشنواره‌ای از جمله تئاتر رضوی خروجی‌های مثبت و خوبی نیز برای هنرمندان استان داشته که از جمله آن می‌توان به آشنایی با هنرمندان سایر استان‌ها، روبرویی مردم استان با شماری از تئاترهای خارج از استان، افزایش سلیقه مخاطبان و ... اشاره کرد اما وقتی کارها به تکرار افتاد نتیجه معکوس می‌داد.

بدرانلویی گفت: برگزاری این جشنواره در بجنورد برای من به عنوان یک هنرمند عرصه تئاتر بسیار خوب بود با اینکه هیچ دوره‌ای در این جشنواره نقش آفرینی نکردم اما آن را دنبال و در کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های حاشیه‌ای آن شرکت می‌کردم که موجب افزایش آگاهی و کسب تجربه من می‌شد که امسال این موضوع را از دست دادم.

این بازیگر عرصه تئاتر خراسان شمالی افزود: به طور حتم هر جشنواره و برنامه‌ای که میزبانی آن گرفته شود خروجی‌هایی دارد و خروجی تئاتر رضوی برای استان ما تنها راه اندازی پلاتوشمس بود.

 

*حتماً صلاح است!

یکی دیگر از بازیگران عرصه تئاتر خراسان شمالی هم در گفت‌وگو با ما گفت: اگر میزبانی جشنواره تئاتر رضوی نیز امسال به استان ما داده می‌شد بهتر بود اما حتماً صلاحی بوده که میزبانی چهاردهمین دوره این جشنواره به استانی دیگر واگذار شده است.

آزاده حیدرزاده افزود: جشنواره تئاتر رضوی از هر لحاظ در سطح کیفی متوسطی قرار داشت و تبریز به هیچ عنوان قابل قیاس با بجنورد نیست.

وی گفت: اگر امسال هم این جشنواره در خراسان شمالی برگزار می‌شد شاید انگیزه و رغبت هنرمندان استان هم بیشتر می‌شد اما به طور کلی به نظر من، بود و نبود این جشنواره در استان تأثیر بر هنرمندان نخواهد داشت.

 

*تصمیم دبیرخانه بین‌المللی جشنواره رضوی واگذاری به استان دیگر بود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با ما گفت: براساس سیاست‌ها و تصمیمات دبیرخانه بین‌المللی جشنواره تئاتر رضوی، امسال میزبانی این جشنواره از استان گرفته و به تبریز واگذار شد.

حسین فرخنده اظهار کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای میزبانی چهاردهمین دوره این جشنواره نیز پیگیری داشت اما سیاست دبیرخانه تغییر میزبانی بود.

وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر رضوی از سال 86 در استان برگزار شد و در مدتی نیز به دلایلی دچار وقفه شده بود، افزود: امسال که جشنواره تئاتر رضوی از بجنورد گرفته شد، میزبانی دو جشنواره ملی فیلم روستا و عشایر و جشنواره آیات جایگزین آن شده است.

فرخنده گفت: جشنواره تئاتر رضوی موضوعی بوده و دبیرخانه این جشنواره نیز تصمیم بر تنوع داشته و به این دلیل میزبانی را به استانی دیگر داده است.

وی اظهار کرد: هنرمندان خراسان شمالی در تمام دوره‌های برگزاری جشنواره تئاتر رضوی استقبال خوبی داشتند و امسال هم حضور فعالی در این جشنواره خواهند داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد: برخی فعالان گفتند که خواب غفلت فرهنگ و ارشاد باعث این موضوع شده که باید بگوییم این کاملاً نادرست است و یک جشنواره ملی به استانی دیگر داده شده و جشنواره دیگری را جایگزین آن کرده‌ایم.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه