ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

سرایت گرانی به بازار میوه و تره‌بار خراسان شمالی/ چرت غرفه داران میوه در سایه مشکلات

بعد ازافزایش قیمت چند برابری لوازم‌خانگی، خودرو و مسکن، مدتی است که ویروس گرانی به محصولات کشاورزی و باغی نیز سرایت کرده است، اگرچه دولت سعی در پایین نگه‌داشتن قیمت سبد غذایی خانوارها داشته، اما افزایش بی‌رویه و ناگهانی هر قلم کالا نشان می‌دهد که در این امر چندان موفق عمل‌نکرده است.

به گزارش عصر اترک، میادین میوه و تره‌بار هر استان، نقش بسزایی در تأمین میوه و تره‌بار موردنیاز استان و بعضاً در برخی فصول، کشور را دارد و کوچکترین تلاطم و یا اختلال در خدمت‌رسانی این بازار موجب نگرانی شمار بسیاری از مردم استان می‌شود.

مدتی است گرانی به بازار میوه و تره و بار استان هم کشیده شده و حتی تهدیدی برای فعالان این صنف در استان شده است.

برخی می‌گویند یکی از دلایل گرانی قیمت میوه و تره‌بار به افزایش قیمت ارز مربوط می‌شود، درحالی‌که صحت آن نیاز به تأیید دارد. اما برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند که افزایش قیمت ارز و پایین آمدن ارزش پول ملی عاملی برای افزایش صادرات بی‌رویه و نیز قاچاق محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه و ایجاد کمبود برای مصرف داخلی شده است.

اگر این روزها سری به میدان میوه و تره‌بار استان بزنید، متوجه می‌شوید که برخی از غرفه‌های این بازار یا بسته است و یا کالایی برای عرضه به مردم ندارند.

با یک تحقیق میدانی در بازار میوه و تره‌بار استان، به نظر می‌رسد عواملی همچون، کاهش قدرت خرید مردم، افزایش بی‌رویه صادرات و نیز قاچاق محصولات کشور، نبود نظارت کافی در نحوه توزیع محصولات، ادغام اتحادیه‌های "بارفروشان میوه و تره‌بار" و "میوه و تره‌بار خرده"، تغییر ایام کاری هفته بازار شهرستان‌های استان و تداخل روزهای کاری اکثر این بازارها با بقیه شهرستان‌های استان و محدود کردن فعالیت فروشندگان سیار میوه در سطح شهرها، موجب کم رونق شدن بازار میوه و تره‌بار در استان شده است.

صادرات بی‌رویه علت اصلی کمیاب شدن و درنهایت گران شدن محصولات

برزویی یکی از فعالین در حوزه خریدوفروش میوه و تره‌بار با اشاره به صادرات بی‌رویه برخی محصولات استراتژیک در حوزه کشاورزی و حتی دامداری، گفت: عدم مدیریت صحیح در حوزه صادرات، باعث خروج بی‌رویه برخی محصولات، توسط تجار کشورهای همسایه شده است.

وی اظهار کرد: این صادرات بی‌رویه درنهایت باعث کمبود همین محصولات برای استفاده داخل کشور شده است و بر همگان روشن است که کمیاب شدن یک محصول باعث گران شدن قیمت آن می‌شود.

کاهش قدرت خرید مردم، یکی دیگر از عوامل کاهش سطح تقاضای میوه و تره‌بار

محمدی یکی از فعالین حوزه میوه و تره‌بار در بازار استان بابیان اینکه یکی از عوامل کم رونق شدن بازار در میدان میوه و تره‌بار، گران بودن قیمت پایه محصولات است، افزود: میوه‌فروشان سطح شهر نیز با هزینه‌هایی ازجمله پرداخت مالیات و عوارض، کرایه مغازه، کرایه حمل میوه و هزینه بیمه مواجه بوده و ناچار به تأمین این هزینه‌ها از طریق افزایش بیش‌ازحد عرف قیمت میوه شده‌اند.

وی یکی دیگر از عوامل کم رونقی بازار در میدان میوه و تره‌بار را کاهش قدرت خرید مردم عنوان کرد و گفت: واضح است که با کاهش سطح تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان، میزان خریدوفروش محصولات در میدان میوه و تره‌بار نیز کاهش می‌یابد.

مشترک شدن ایام روز بازارها عامل کم رونق شدن بازار میوه

یزدانی یکی از فروشندگان سیار میوه و تره‌بار در سطح شهر، مشترک شدن ایام هفته بازار شهرستان‌ها را یکی دیگر از عوامل کم رونق شدن بازار میوه و تره‌بار برشمرد و خاطرنشان کرد: درگذشته که ایام هفته بازارها تنوع داشت، میوه‌فروشان سیار در همه ایام هفته از غرفه داران میدان میوه و تره‌بار خرید می‌کردند تا در هفته بازار شهرستان‌ها به فروش برسانند، اما در حال حاضر با مشترک شدن ایام هفته بازار شهرستان‌ها، مجبور به انتخاب بازار یکی از شهرستان‌ها برای فروش میوه شده‌اند.

وی تصریح کرد: پرواضح است که کاهش موقعیت فروش میوه توسط میوه‌فروشان سیار، موجب کاهش فروش محصولات توسط غرفه داران میوه و تره‌بار و درنهایت کم رونق شدن بازار میوه و تره‌بار می‌شود.

سود بیشتر فروش محصولات به کشورهای همسایه برای کشاورزان

مشاور امور حقوقی میدان بار بجنورد با اشاره به ضعیف شدن عملکرد وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت پس از ادغام در وزارتخانه بازرگانی، گفت: اگر اتحادیه‌های "بارفروشان میوه و تره‌بار" و "میوه و تره‌بار خرده" ادغام بشوند، نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

وی بابیان اینکه در رأس امور اقتصادی کشور و استان، افراد متخصص درزمینهٔ موردنیاز به‌کارگیری نشده‌اند، تصریح کرد: هیچ توجیهی وجود ندارد که اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار؛ که کل آذوقه استان و بعضاً در برخی فصول، کشور را تأمین می‌کند زیر نظر اتحادیه‌ای برود که تخصصی درزمینهٔ تأمین بار مصرفی کلان را نداشته است.

این فعال اقتصادی در حوزه میوه و تره‌بار با اشاره به اعلام مسئولین مبنی بر جلوگیری از صادرات برخی از محصولات کشاورزی مانند پیاز، در راستای مدیریت بازار داخل کشور، اذعان کرد: متأسفانه مشاهده می‌شود که تجار کشورهای همسایه به‌راحتی می‌توانند بهترین محصولات کشاورزی ایران را بدون واسطه و مستقیم از تولیدکنندگان کشور خریداری نمایند و خبر ایجاد محدودیت برای جلوگیری از صادرات میوه و تره‌بار صحت ندارد.

صفری با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت محصولات کشاورزی، ایجاد رقابت نابرابر بین بازار داخل و بازار بین‌المللی است، خاطرنشان کرد: کاهش ارزش پول ملی در مقایسه با ارز بین‌المللی باعث شده فروش محصولات به تجار خارجی برای کشاورزان، پرسودتر از عرضه در بازار داخل کشور باشد.

عدم مدیریت درست و نظارت بر نحوه توزیع میوه و تره‌بار

مهدی امیدوار، رئیس اتاق اصناف خراسان شمالی نیز گفت: ادغام شدن اتحادیه‌های "بارفروشان میوه و تره‌بار" و "میوه و تره‌بار خرده" هیچ تغییری در کسب‌وکار غرفه داران میدان بار ایجاد نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه، در اکثر استان‌های کشور، اتحادیه‌ای تحت عنوان "اتحادیه میوه و تره‌بار" بر دو بازار خرده‌فروشان میوه و بارفروشان میوه، نظارت دارد، اظهار کرد: در استان نیز تا چند سال قبل، نظارت این دو بازار بر عهده یک اتحادیه واحد بوده است اما یک سری عوامل باعث تفکیک به دو اتحادیه شده بود.

رئیس اتاق اصناف خراسان شمالی بابیان اینکه در میدان میوه و تره‌بار بجنورد، قیمت حجره‌ها باهم تفاوت داشته و مدیریت و نظارت بر این بازار کم شده است، تصریح کرد: تصمیم ادغام این دو اتحادیه باهماهنگی استانداری، دادگستری، تعزیرات حکومتی و دستگاه‌ها مرتبط دیگر، گرفته‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: باوجوداینکه طبق قانون، اتحادیه‌ای که وسع کمتری دارد در اتحادیه بزرگتر ادغام می‌شود و نیاز به برگزاری انتخابات مجدد نخواهد بود، اما اتاق اصناف برای احترام به همه اعضا، از کلیه غرفه داران میدان میوه و تره‌بار و همچنین میوه‌فروشان سطح شهر، ثبت‌نام و اقدام به برگزاری انتخابات کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برخی میوه‌فروشان داخل شهر به علت کمبود سرمایه، اقدام به خرید میوه از غرفه داران به‌صورت نسیه کرده و درنهایت آن را گران‌تر از حد معمول به مردم می‌فروشند، تأکید کرد: مردم نباید تاوان کمبود سرمایه میوه‌فروشان را بدهند.

وی تصریح کرد: ادغام این دو اتحادیه می‌تواند در پویایی و اصلاح وضعیت رکود در بازار میوه و تره‌بار مؤثر باشد، چراکه کنترل و نظارت یکپارچه بر نحوه توزیع محصولات از میدان میوه و تره‌بار تا درب مغازه‌های میوه‌فروشی بیشتر خواهد شد.

امیدوار در پایان با اشاره به مشترک شدن ایام هفته بازار شهرستان‌های استان، خاطرنشان کرد: تنوع ایام هفته بازار شهرستان‌ها درگذشته باعث شده بود تا عده‌ای از میوه‌فروشان در همه ایام هفته مشغول فروش میوه باشند و اهرمی نیز برای اخذ مالیات از آن‌ها وجود نداشته باشد.

کاهش قدرت سرمایه‌گذاری واحدهای صنفی

علی تمدنی ثانی سرپرست معاونت بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز با اشاره به کاهش یافتن قدرت خرید مردم در تهیه اقلام موردنیاز خانوار، خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین عامل کم رونق شدن بازار میوه و تره‌بار استان، افزایش قیمت میوه و تره‌بار در سراسر کشور است.

وی افزود: با افزایش دو برابری شاخص عمومی قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، قدرت مانور واحدهای صنفی در سرمایه‌گذاری جهت خرید محصولات کشاورزی کمتر شده است.

سرپرست معاونت بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان با اشاره به طرح ادغام شدن اتحادیه‌های "بارفروشان میوه و تره‌بار" و "میوه و تره‌بار خرده" در یک اتحادیه واحد، تأکید کرد: کم رونق شدن بازار بارفروشان میوه و تره‌بار، ارتباطی به ادغام شدن اتحادیه ندارد.

سیاست‌های کلان، عامل ایجاد کم رونقی بازار

وی بابیان اینکه سیاست‌های کلان وزارتخانه باعث کم رونقی در بازار شده است، افزود: ادغام این دو اتحادیه در راستای چابک سازی و نیز خلاصه‌تر کردن نظام اداری در صنوف میوه و تره‌بار است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اعضای اتحادیه جدید متشکل از دو اتحادیه ادغام‌شده خواهد بود، ادامه داد: زمانی که تعداد اعضای یک اتحادیه افزایش یابد، قدرت مالی آن اتحادیه نیز افزایش خواهد یافت.

تمدنی در پایان با اشاره به دو موضوع محدودیت فعالیت برای وانت‌بارهای میوه فروش در سطح شهر و همچنین متمرکز کردن روزهای کاری برای هفته بازار شهرستان‌ها، گفت: فعالیت این‌گونه افراد باید تحت نظارت شهرداری‌ها صورت بپذیرد، چراکه این فروشندگان به حقوق واحدهای صنفی که مالیات و حق دولت را می‌پردازند، تجاوز کرده‌اند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه