ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

رواج و فعالیت قالیشویی های غیر مجاز و عدم وجود اتحادیه، مهمترین دغدغه قالیشویان استان

اترک/ محمدی: در آستانه نوروز بازار خانه‌تکانی و قالیشویی در مناطق مختلف استان به اوج رسیده و روند روبه به رشد مصرف آب، نفس منابع آبی استان را به شماره انداخته است.

همه ساله در آستانه سال جدید مصرف آب در پی شستشوی خانگی افزایش می‌یابد و منجر به کمبود و قطعی آب می‌شود که باید با مدیریت بهینه توسط مشترکین مشکلات کمبود و قطعی آب به حداقل برسد.

بازار داغ قالیشویی ها و خانه‌تکانی ها از یکسو، رشد مصرف آب از سوی دیگر، دغدغه متولیان صنعت آب را برای جلوگیری از کاهش کم آبی در نوروز بیشتر کرده است.

رشد فزاینده مصرف منابع آبی در ماه پایانی سال در حالی است که بیشتر شهرهای استان با مشکل کم آبی مواجه هستند و مسئولان امر همواره بر ضرورت صرفه جویی و مدیریت در مصرف آب تأکید می‌کنند.

همچنین در ماه پایانی سال بازار قالیشویی های مجاز و غیر مجاز رونق گرفته و بسیاری از واحدها حتی از پذیرش فرش‌های جدید نیز خودداری می‌کنند.

 رواج قالیشویی های غیرمجاز

مسئول کارگاه قالیشویی اترک که 5 سال در این حرفه فعالیت دارد، در گفتگو با اترک می‌گوید: ماه پایانی سال، پیک کار قالیشویی‌هاست و حجم کار بسیار سنگین است و بیشتر مردم نیز تمایل دارند، فرش‌هایشان را در ماه پایانی برای شستشو تحویل دهند.

گریوانی درباره نرخ قالیشویی اظهار می‌کند: در این کارگاه شستن هر تخته فرش 12 متری 300 هزار ریال، 9 متری 250 هزار ریال، 6 متری 150 هزار ریال و موکت هر مترمربع 15 هزار ریال نرخ دارد، این در حالی است که نرخ قالی‌های دستبافت و ابریشمی متفاوت است.

وی می‌افزاید: نرخ شستن هر تخته فرش جدای کرایه حمل بوده و مدت‌زمان تحویل نیز بین سه تا پنج روز در واقع ترافیک کاری خواهد بود و میانگین روزی 60 تا 80 تخته فرش و در روزهای پایانی سال 120 تخته فرش شستشو می‌شود.

وی تصریح می‌کند: اگر ظرفیتمان تکمیل شود، نمی‌توانیم تا قبل از سال پاسخگوی سفارش جدید باشیم و از پذیرش فرش جدید خوداری می‌کنیم.

گریوانی یادآور می‌شود: ما برای شستشو فرش‌ها از آب غیر شرب استفاده می‌کنیم و اگر مردم سعی کنند فرش‌های خود را به قالیشویی ها برای شستشو تحویل دهند درمصرف آب نیز صرفه جویی می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: رواج و فعالیت قالیشویی های غیرمجاز در آستانه نوروز در برخی مناطق استان، شمار روز افزون آگهی‌های تبلیغاتی شستشوی فرش که بر روی اماکن مختلف شهری نصب می‌شود و عدم وجود اتحادیه قالیشویان در استان از مهم‌ترین دغدغه‌های این صنف است.

 بازار نه چندان پررونق قالیشویی در استان

رئیس اتحادیه قالیشویان بجنورد در ادامه با اشاره به بازار نه چندان پررونق قالیشویی در روزهای پایانی سال در ابن شهر می‌گوید: پایین آمدن توان مالی مردم موجب شده تا آن‌ها طی این روزها استقبال کمتری از این واحدهای خدماتی داشته باشند.

هدایتی با اشاره به اینکه بازار قالیشویان در این شهر طی اسفندماه سال جاری رونقی نداشته است، می‌افزاید: قیمت شست و شوی هر تخته فرش 12 متری 420 هزار ریال، فرش 8 متری، 280 هزار ریال، 6 متری 200 هزار ریال و فرش دستباف 600 هزار ریال بوده است.

هدایتی تصریح می‌کند: در سال گذشته هر تخته فرش 9 متری 230 هزار ریال و شش متری 170 هزار ریال و علاوه بر آن نرخ هر تخته فرش 12 متری دستباف 480 هزار ریال، 9 متری 350 هزار ریال و شش متری 230 هزار ریال بوده است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر 10 مرکز قالیشویی در این شهر فعالیت می‌کنند، اظهار می‌دارد: از این تعداد هفت واحد دارای مجوز فعالیت و سه واحد فاقد مجوز فعالیت هستند.

این مسئول با تأکید بر اینکه شست و شوی فرش یکی از مواردی است که آب زیادی را طلب می‌کند، یادآور می‌شود: بنابراین شستن فرش در قالیشویی ها به دلیل اینکه آب آن‌ها از آب شرب مجزا است، یکی از مهم‌ترین راهکارها در صرفه جویی آب است.

# ابراز نگرانی شرکت آب و فاضلاب استان از مصرف آب در روزهای پایان سال

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی نیز از مصرف دو برابری آب طی روزهای پایان سال به دلیل خانه‌تکانی ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: در روز‌های پایانی سال اوج مصرف آب در فصل زمستان است و هواشناسی نیز پیش‌بینی افزایش دمای هوا تا 10 درجه سانتی گراد را داشته است که این امر نیز مزید بر علت شده است و نگرانی افزایش مصرف آب را بالابرده است.

وی می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود از روز دوشنبه هفته جاری تا شنبه هفته آینده مصرف آب به حالت بحرانی برسد.

ساقی به مردم استان توصیه می‌کند تا مردم مصرف آب را در روزهای پایانی سال مدیریت کنند تا اینکه آب به دلیل افزایش مصرف قطع نشود.

وی خاطر نشان می‌کند: در بهار و تابستان سال جاری با کاهش بارندگی شدید در این استان مواجه بودیم، اما با مدیریت مصرفی که از سوی شهروندان انجام شد میزان مصرف آب از سوی شهروندان در این استان دو درصد کاهش یافت.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه