ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

بهره برداری مفرط چالش اصلی مراتع خراسان شمالی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی مهمترین چالش مراتع این استان را بهره برداری مفرط از آن اعلام کرد.

به نقل از ایسنا، حسن وحید گفت: بهره برداری مفرط و خارج از فصل مهمترین مشکلی است که در مراتع با آن مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه در این استان 580 هزار هکتار طرح مرتع‌داری وجود دارد، افزود: تاکنون موفق شده‌ایم مساحت 250 هزار هکتار را تحویل بهره‌برداران در قالب طرح‌های مرتع‌داری دهیم.

وحید بابیان اینکه در چهار هزار و 655 هکتار از مراتع این استان عملیات احیاء و مرمت صورت گرفته است، ادامه داد: یک هزار و 209 هکتار دیم‌زارهای کم بازده بوده که عملیات مذکور در آن انجام شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بر اثر خشک‌سالی های اتفاق افتاده با کمبود علوفه مواجه هستیم، اظهار کرد: در بخش‌هایی که رطوبت و بارندگی خوبی وجود دارد امر علوفه کاری انجام می‌شود.

گفتنی است اسدی رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز پیش از آن اظهار کرده بود: تغییر نژاد در دام‌های استان از راهکارهای زود بازده برای کاهش فشار بر مراتع این استان است.

وی با اشاره به این‌که دام‌های موجود در این استان دو برابر ظرفیت مراتع است، افزود: خراسان شمالی دارای بیش از دو میلیون رأس دام است که از این تعداد یک میلیون و ۱۵۰ هزار رأس مجاز هستند.

اسدی بابیان این‌که بیشتر دام‌های غیرمجاز متعلق به روستاییان است، ادامه داد: تعداد سامان عرفی موجود در این استان ۹۰۰ فقره است که دام‌ها از آن استفاده می‌کنند.

اسدی در پاسخ به این سؤال که یکی از را هکارهای اصلی برای کاهش فشار دام بر مراتع ایجاد دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی است اما انجام این کار نیاز به صرف زیادی دارد و بهترین راهکار برای کوتاه مدت چه چیزی است، اظهار کرد: یکی از بهترین راهکارهایی که می‌توان در کوتاه مدت پاسخ گرفت، تغییر نژاد دام در این استان است.

وی بابیان این‌که بیشتر نژاد دام‌هایی که در این استان پرورش می‌یابند، سنتی است، تصریح کرد: می‌توان نژادهایی را پرورش داد که هم نیاز به تغذیه کمتری داشته باشند و از سوی دیگر میزان تولید در آنها نیز نسبت به دام‌های موجود بیشتر است.

اسدی تأکید کرد: از سوی دیگر به هیچ عنوان به دنبال و راضی به حذف دام نیستیم اما با اجرای طرح‌های مرتع‌داری می‌توان این مشکل را حل کرد.

وی ادامه داد: به طور حتم نباید یک مرتعدار، دامدار نیز باشد بلکه یک مرتع‌دار می‌تواند فعالیت‌های مرتعداری را انجام دهد که در این صورت ضرورتی برای وی وجود ندارد تا دام غیرمجاز نگهداری کند.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی توضیح داد: تاکنون ۲۲۰ طرح مرتعداری در این استان تهیه شده که از این تعداد ۱۰۲ طرح آماده شده است.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه