ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

و باز هم میدان کارگر...

مردم مخالف تخریب میدان کارگر/ مشاور طرح: شهرداری به نظر کارشناسان تمکین کند

اترک/ عقیلی
روز گذشته در شماره 383 روزنامه اترک، شما مخاطبان را به مشارکت در رأی گیری که مدتی قبل کانال تلگرامی "بجنورد زیبا" منتشر نمود، کردیم. از آن روز تا کنون بیش از چهار هزار نفر در نظر سنجی این کانال شرکت کرده و 63 درصد شهروندان با تخریب میدان کارگر مخالفت کردند.
میدان کارگر عمری 81 ساله دارد و احداث آن به سال 1316 باز می‌گردد که معنای آن این است تمام مردم این شهر با آن خاطره داشته و به قول نسل جدید، نوستالژی محسوب می‌شود.
با وجود این موضوع، مسئولان شهرداری اعتقاد دارند به دلیل ترافیک موجود در این منطقه و همچنین مطالعاتی که در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک بجنورد از سوی "شرکت مشاوره مترا" انجام گرفته، میدان کارگر باید تبدیل به چهارراه شود. یعنی استناد شهرداری بر مطالعه‌ای است که در قالب طرح جامع ترافیک انجام گرفته.
این در حالی است که بر اساس تصویری که در این گزارش برای نخستین بار منتشر کردیم و ملاحظه می‌کنید، مشاور طرح جامع سخنی از تخریب میدان و تبدیل آن به چهارراه به میان نیاورده و صرفاً گفته است این میدان براساس مطالعات باید چراغ دار شود! اما شهرداری اینگونه استنباط می‌کند که میدان باید تخریب و به چهارراه تبدیل شود.
برای حل ابهامات و رفع برداشت‌های مختلفی که مسئولان از این طرح مطالعاتی دارند بهترین کار، گفت و گو با مسئول آن است. دکتر علی نادران مسئول این موضوع است که سال 91 مطالعه طرح جامع حمل و نقل و ترافیک بجنورد را در قالب "گروه مهندسین مشاور مترا" از سوی وزارت کشور بر عهده داشتند.
نادران در گفت و گوی اختصاصی با روزنامه اترک اعلام کرد: کار مطالعه طرح جامع ترافیک بجنورد را سال 91 انجام دادیم که سال 94 مورد تصویب وزارت کشور قرار گرفت. وظیفه ما، طرح راهبرهای کلان در قالب این پروژه بود تا شهرداری از مشکلات موجود ترافیکی شهر آگاه باشد.
وی در پاسخ به پرسش ما درباره راه حل رفع مشکلات ترافیکی میدان کارگر بجنورد گفت: براساس مطالعاتی که داشتیم پیشنهاد ما چراغ دار شدن میدان بود. البته باز هم تاکید می‌کنم به علت اینکه وظیفه ما کلی نگری درباره مشکلات ترافیکی بود شهرداری برای اجرای کار، نیازمند جزئیات است و برای این کار باید از یک شرکت مشاور دیگر در حوزه ترافیک استفاده کند تا به بررسی دقیق موضوع با شبیه سازی و آمار گیری بپردازد.
وی تصریح کرد: برای من تعجب برانگیز است که چطور طرح جامع ترافیکی در بجنورد تا کنون اجرایی نشده! نکته دیگر درباره میدان کارگر این است که چراغ دار شدن این میدان بر اساس مطالعاتی که ما انجام دادیم باید تا کنون انجام می‌شد تا مشخص شود چراغ دار شدن میدان برای رفع مشکل ترافیکی کافیست یا باید راه حلی دیگر اتخاذ شود.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط اینچنین، ترتیب کار، چراغ دار کردن میدان و در صورت عدم پاسخگویی، تبدیل آن به چهارراه و در نهایت نیز احداث تقاطع غیر هم سطح است که باید انجام گیرد.
نادران با تاکید بر این که حیف است میدان کارگر تخریب شود افزود: میدان کارگر با قدمتی بیش از 80 سال به نوعی یکی از نمادهای شهر بجنورد به حساب می‌آید که مردم به آن تعلق خاطر داشته و با آن خاطره دارند. لذا توصیه ما به مسئولان این است تا به مشاور ترافیکی ماموریت دهند راه حلی برای رفع مشکل ترافیکی بدون حذف میدان پیدا کند تا نمادی دیگر از این شهر حذف نشود.
نظراتی که تا اینجای کار از سوی مردم اعلام شد قطعاً کارشناسی شده نیست و از روی علاقه و تعلق خاطر شهروندان به نمادهای شهری است. دلیلشان هم تخریب اماکن قدیمی مختلف طی چند سال اخیر مثل حمام سراب، حمام چهارراه خوشی و مسجد جامع (با دلایلی منطقی یا غیر منطقی) است؛ به همین دلیل، دلِ خوشی از این تخریب‌ها ندارند. آن‌ها نمی‌خواهند جریان میدان امام رضا (ع) به وجود آید که پس از تخریب در سال‌های گذشته هیچگاه مثل قبل نشد. نمی‌خواهند جریان سال‌ها معطلی برای پل روگذری پیش بیاید که سوای از همه ایراداتش، سال‌ها به طول انجامید و میلیاردها تومان را در زمانی که هیچ نیازی به آن نبود صرف خودش کرد.
آن‌ها فقط می‌خواهند اگر قرار است یکی دیگر از نمادهای شهریشان تخریب شود و از آن صرفاً عکس‌های قدیمی به جای بماند، حداقل مباحث کارشناسی آن به طور دقیق انجام شود تا بعد "ان قلتی" وارد نباشد و کار به نحو احسن پیش رود. مردمی که همیشه خواهان پیشرفت و توسعه شهری بودند و از اقدامات شهرداری نیز حداقل طی چند سال اخیر راضی هستند. پیشنهاد ما هم به شهردار محترم این است تا با گرفتن مشاور و دادن مامورتِ "بررسی راهکارهای رفع مشکل ترافیکی میدان کارگر بدون حذف میدان" کار را به سمتی پیش ببرد که در درجه اول به خواست مردم احترام گذاشته شود؛ در صورت عدم وجود راهکاری در این موضوع نیز تصمیمات کارشناسی شده دیگر اعمال شود.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه